گروه اقتصادی: به‌دنبال انتشار گزارش جدید بانک جهانی درباره وخیم‌تر شدن شرایط کسب و کار در ایران، بخش خصوصی برای همکاری با قوای سه‌گانه به‌منظور رفع موانع کسب و کار کشورمان اعلام آمادگی کرد.

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در گفت‌و گوبا همشهری اعلام کرد: برای تشریح این فضا و اعلام نگرانی از ادامه این وضعیت، همچنین اعلام آمادگی برای همکاری و همیاری با قوای سه‌‌گانه، به دیدار رئیس‌جمهوری، رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس شورای اسلامی خواهیم رفت.

گفتنی است، بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت سهولت فضای کسب و کار اعلام کرد: ایران از نظر سهولت فعالیت‌های اقتصادی در میان 181 کشور جهان رتبه 142 را در سال 2008 کسب کرده است.

ایران در رتبه‌بندی قبلی بانک جهانی مقام 138 را در اختیار داشت. رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در واکنش به گزارش تازه بانک جهانی خاطرنشان کرد: رفع دشواری فضای کسب وکار نیاز به اراده‌ای ملی دارد و نمی‌توان بار رفع این مشکل را فقط به دوش دولت انداخت.

وی از رؤسای قوای سه‌گانه خواست، ضمن بازنگری شرایط دشوار کسب و کار در اقتصاد ایران، شرایطی فراهم کنند تا قوانین کهنه و قدیمی بازنگری شده و کمیته‌ای به‌منظور تسهیل فعالیت‌های بخش خصوصی ایجاد شود. وی افزود: مفهوم رتبه‌ای که داریم‌، پر‌هزینه بودن تلاش اقتصادی و بالارفتن قیمت تمام شده بالاتر از سایر کشورهاست.

رئیس اتاق تهران با اشاره به اینکه براساس شاخص‌های جهانی، شرایط محیط و فضای کسب و کار موجود در کشور مناسب نیست، اظهار داشت: می‌بایست ضمن تغییر نگرش به موضوعات اقتصادی و نگاه فعالان اقتصاد، ضوابط و قوانین و مقررات را به حداقل رساند و با توجه به اصل رقابت در اقتصاد مقدار زیادی از قوانین و مقررات کنترلی را تسهیل یا از بین برد.

یحیی آل اسحاق ادامه داد: آنچه مسلم به‌نظر می‌رسد این است که فضای فعلی کسب و کار، شکل گرفته و قوام یافته از همان شرایط اقتصاد دولتی و متمرکز است، بنابراین اگر قرار است تحولی شکل گیرد، فضای کسب و کار هم باید به همان اندازه بلکه زودتر و سریع‌تر تغییر شکل دهد.

کد خبر 63262

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز