محمدعلی توحید: وزیر ارتباطات گفته براساس اعلام مرکز آمار جهانی اینترنت، ایران در میان 20 کشور دارای بالاترین تعداد کاربران اینترنتی، رتبه 17 را به‌خود اختصاص داده است

براساس دیدگاه اتحادیه مخابرات جهانی، دسترسی به ارتباطات مناسب  با قیمت ارزان و با کیفیت بالا از حقوق اساسی بشر محسوب می‌شود.

با وجود اینکه ایران با توجه به شرایط اقتصادی از درآمدهای فراوان نفتی برخوردار است و جمعیت بالایی دارد که در خاورمیانه پرجمعیت‌ترین کشور محسوب می‌شود، بازار مخابرات ایران از رشد مطلوبی برخوردار نیست. این امر از بررسی کیفیت و توان رقابتی شرکت‌های ایرانی قابل قیاس است.

در حال حاضر شرکت‌هایی از کویت، قطر و غیره در مزایده اپراتور سوم ایران شرکت کرده‌اند ولی در ایران هنوز توان خدماتی شرکت‌ها در سطح بین‌المللی قابل رقابت نیست.

در عین حال کیفیت خدمات در اکثر بخش‌ها از جمله ارتباطات سیار و خدمات اینترنتی از اکثر کشورها عقب‌تر است. در جهان امروز با‌توجه به عرضه فناوری‌های بسیار جدید و کارآمد کیفیت خدمات  دربرابرکمیت اهمیت بیشتری دارد.

برخلاف این شرایط، در ایران هنوز آمارهای کمی اهمیت دارد. ایران درمیان47 کشوری که بالاترین سرعت اینترنت را ارائه می‌‌دهند هیچ جایی ندارد.

ایران به لحاظ ضریب نفوذ اینترنت با 9/34 درصد از متوسط جهان که 9/21 درصد است بالاتر است ولی جایگاهی در‌میان 47 کشور نخست ندارد.

مهم‌ترین آماری که در‌این میان قابل توجه است این است که در ‌خاورمیانه، ایران از ‌نظر ضریب نفوذ بعد از امارات متحده عربی با 8/34 درصد، کویت 6/32 درصد و قطر 32 درصد، با 5/27 درصد ایستاده است.

کد خبر 63260

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز