نخستین گروه فیلمساز حرفه‌ای که به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفته بودند، پس از ۱۲ روز اقامت در آن به زمین بازگشتند.

Challenge

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از space.com یولیا پرسیلد، هنرپیشه زن روسی و کلیم شیپنکو، تهیه کننده فیلم به همراه اولگ نویتسکی، فضانورد «روسکاسموس» (شرکت فدرال فضایی روسیه) روز یکشنبه به زمین بازگشتند. این سه نفر سوار بر سفینه فضایی سایوز MS-18 در ساعت ۱۰:۳۵ صبح به وقت محلی در استپ قزاقستان فرود آمدند.

 نویستکی که در مجموع ۱۹۱ روز را در ایستگاه فضایی اقامت داشت، نقش کوتاهی هم در فیلم سینمایی پرسیلد و شیپنکو بازی کرد. این فیلم سینمایی با نام Вызов یا «چالش»‌ ماجرای زن جراحی با بازی پرسیلد را دنبال می‌کند که برای انجام یک جراحی اضطراری بر روی یک فضانورد (با بازی نویتسکی) به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌رود.

شیپنکو  در مدت اقامت در ایستگاه فضایی چند کار فیلم را به طور همزمان انجام داد، از جمله کارگردانی، گریم، ویرایش صدا و فیلمبرداری. دو فضانورد روسی پیوتر دوبروف و آنتون شکاپلروف (که به همراه شیپنکو و  پرسیلد به ایستگاه فضایی رفت) هم در فیلمبرداری این فیلم شرکت داشتند.

گروه فیلمساز حرفه‌ای روسی از ایستگاه فضایی به زمین بازگشتند
یولیدا پرسیلد (مرکز) هنرپیشه، کلیم شیپنکو (دوم از راست) کارگردان و اولگ نویستکی (راست) در حال خداحافظی با همکاران روسی‌شان آنتون شکاپلروف (دوم از سمت چپ) و پیوتر دوبروف پیش از بازگشت به زمین در ایستگاه فضایی بین‌المللی.

نویتسکی، پرسیلد و شیپنکو سفرشان به زمین را با جدا شدن از سایوز MS-18 از مدول آزمایشگاهی چندمنظوره «نابوکا» در روز یکشنبه در ساعت ۰۱:۳۵ به وقت گرینیچ شروع کردند. سپس این سفینه با روشن کردن رانشگرهایش از مدار زمین خارج شد، وارد جو زمین شد و با یک چتر نجات فرودی آرام را انجام داد.

گروه‌های بازیابی این سه نفر را از کپسول فضایی خارج کردند و آزمایش‌های پزشکی اولیه را رویشان انجام دادند.

«روسکاسموس» پروژه این فیلم را در نوامبر ۲۰۲۰ اعلام کرد. پرسیلد ۳۷ ساله از میان ۳۰۰۰ متقاضی و ۲۰ نامزد نهایی انتخاب شد. پرسیلد و آلنا موردوینا که به عنوان بازیگر رزرو انتخاب شد، یک برنامه آموزشی فشرده را برای اعزام به فضا گذراندند.

پرسیلد یک بازیگر موفق در روسیه است، در چند فیلم و سریال تلویزیونی موفق برنده جایزه شرکت داشته و همچنین در تئاتر «مالایا برونایا» در مسکو روی صحنه هم نقش‌آفرینی کرده است. پرسیلد نخستین بازیگر حرفه‌ای است که به فضا می‌رود و در میان ۶۸ زن فضانورد در سراسر جهان پنجمین زن روسی است که به فضا رفته است.

شیپنکو ۳۸ ساله کارگردان، فیلمنامه‌نویس، بازیگر و تهیه‌کننده است. از جمله فیلم‌های قبلی او می‌توان به فیلم سینمایی «سالیوت ۷» اشاره کرد که اقتباسی آزاد از ماموریت واقعی فضایی سال ۱۹۸۵ به همین نام است که آخرین ماموریت در دوران اتحاد شوروی به ایستگاه‌های فضایی رده «سالیوت» بود.

قبل از فیلم «چالش»، فضانوردان اتحاد شوروی برای فیلم داستانی روسی «بازگشت به مدار» در سال ۱۹۸۴ از  سفینه سایوز T-9 و درون ایستگاه فضایی سالیوت ۷ فیلمبرداری کرده بودند.  بیست‌ و چهار سال بعد، ریچارد گاریوت فضانورد با سرمایه خصوصی فیلم کوتاه علمی-تخیلی به نام «اوج ترس» (Apogee of Fear) را در ایستگاه فضایی بین‌المللی ساخت.

پایان فیلمبرداری «چالش» در فضا| گروه فیلمساز روسی از ایستگاه فضایی به زمین بازگشتند
نشان ماموریت سایوز MS-18

سایوز MS-18 در مجموع ۱۳۰ میلیون کیلومتر را با تکمیل ۳۰۵۶ چرخش مداری پیمود.

کد خبر 632577

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha