مجموع نظرات: ۱
یکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: طرح معیشت جایگزین با هدف کاهش فشار بر تالاب بین‌المللی هامون باید به قید فوریت و به صورت الگویی در سطح منطقه اجرایی شود.

هامون

به گزارش همشهری آنلاین، وحید پورمردان روز یکشنبه، ۲۵ مهر در نشست کمیته احیا و مدیریت یکپارچه تالاب بین‌المللی هامون اظهارد کرد: این طرح باید به قید فوریت و به صورت الگویی در سطح منطقه اجرایی شود که تا پایان امسال نمود عینی آن بر معیشت ساکنان و ذینفعان تالاب در سطح منطقه قابل مشاهده باشد.

وی بیان کرد: اعتبار این پروژه از محل صندوق توسعه بین‌المللی برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) است و از مردم درخواست می‌شود با مشارکت و ارائه راهکارهای تجربی، نوآورانه و خلاق در عملیاتی شدن حداکثری طرح‌های کوچک زودبازده برای بهبود معیشت و درآمدزایی پایدار مشارکت کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: مردم می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره طرح معیشت جایگزین و طرح‌های کوچک زودبازده به سایت SistanProject.ir  مراجعه کنند.

هامون را روزگاری به عنوان یکی از تالاب‌های مهم جهان می‌شناختند؛ تالابی که صفت دریاچه را یدک می‌کشید و نقش مهمی در آبادانی منطقه کویری شرق کشور به‌ویژه در استان سیستان و بلوچستان داشت.

این تالاب که از ۳ بخش هامون هیرمند، هامون صابری و هامون پوزک تشکیل می‌شد، در سال‌های قبل از خشکسالی بیش از ۵هزار کیلومتر مربع  وسعت داشت. اهمیت این عرصه طبیعی آنقدر بالا بود که سازمان حفاظت محیط‌زیست تالاب هامون  را به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام کرد و در کنوانسیون رامسر (۱۹۷۱) و فهرست مونترو ثبت بین‌المللی شد.

در سال‌های پرآبی، بیش از ۵۰گونه گیاهی و ۲۴۰گونه جانوری (اعم از پرندگان، آبزیان و پستانداران) در این تالاب و مناطق پیرامونی وابسته به آن زیست می‌کردند.

تداوم  خشکسالی‌ها، کاهش بارندگی‌ها و قطع حق‌آبه هامون که از رود هیرمند می‌شد موجب شد این تالاب در اوایل سال ۱۳۸۷ به طور کامل خشک  شود و اکوسیستم آن آسیب جدی ببیند.

کد خبر 632547

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha