مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
۰ نفر

بنابر اعلام وزارت کشور، از ۹کلانشهر کشور شهردار ۸کلانشهر معرفی شده‌اند و فقط کلانشهر کرمانشاه و همچنین ۲۴ شهر دیگر شهردار منتخب خود را به وزیر کشور معرفی نکرده یا حکم‌شان تایید نشده است

شهرداری

همشهری آنلاین- سیده‌زهرا عباسی: شوراهای شهر و روستای ششم از ۱۴ مرداد شروع به‌کار کردند و طبق قانون باید در نخستین جلسه رسمی طی یک بازه یک‌ماهه شهرداران جدید را انتخاب می‌کردند. با وجود گذشت بیش از ۲ ماه از این تاریخ از ۳۱ مرکز استان، فقط تکلیف شهرداران ۱۸ شهر روشن شده است.

تعیین‌تکلیف شهرداران ۱۸ مرکز استان
از میان ۳۱ مرکز استان، ۱۸ شهر حکم شهرداران خود را از وزیر کشور دریافت کرده‌اند و در واقع هم کار شورای شهر و هم کار شهرداری به‌صورت رسمی و قانونی آغاز شده است. بندرعباس، همدان، ‌یزد، خرم‌آباد، ساری، شیراز، اهواز، مشهد، بوشهر، تهران، شهرکرد، ارومیه، تبریز، اردبیل، اصفهان، کرج، قم و سنندج مراکز استانی‌ هستند که هم‌اکنون با شورا و شهرداری‌های دوره ششم اداره می‌شوند. وزیر کشور در تازه‌ترین اقدام، حکم شهرداران ۴شهر اسلامشهر، بوشهر، شهرکرد و همدان را امضا کرد.

۱۱ مرکز استان در انتظار امضا
از میان ۳۱ مرکز استان‌ در ۱۱ شهر شوراها شهردارانی را انتخاب و برای تأیید به وزارت کشور معرفی کرده‌اند. ایلام، بجنورد، بیرجند، زنجان، سمنان، زاهدان، قزوین، کرمان، گرگان، رشت و اراک شهرهایی هستند که با وجود انتخاب شهردار هنوز با سرپرست یا شهردار پیشین اداره می‌شوند و حکم شهرداران جدیدشان از سوی وزیر کشور امضا نشده است. همچنین ۲ مرکز استان هم هنوز شهردار منتخب خود را معرفی نکرده‌اند.
بنابر اعلام دفتر شوراهای شهر و روستای وزارت کشور، حکم شهرداران شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر جمعیت باید توسط وزیر کشور امضا شود که بر این اساس، ۵۴شهر بالای ۲۰۰هزار نفر جمعیت دارند. در شهرهای زیر ۲۰۰هزار نفر حکم توسط استاندار امضا می‌شود.
در مجموع از ۵۴ شهر بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت علاوه‌بر ۱۸ مرکز استان که تعیین‌تکلیف شده‌اند، حکم شهرداران ۱۱ شهر ازجمله ملارد، شهریار، قرچک، اسلام‌شهر، نجف‌آباد، خرم‌آباد، بروجرد و کاشان هم امضا شده است. با محاسبه احکام امضاشده از کل ۵۴ حکمی که وزیر کشور باید امضا کند، ۲۵ شهر هنوز شهردار ندارند.

شورای ۵ نفره یاسوج
یاسوج و کرمانشاه ۲ مرکز استانی هستند که با وجود گذشت بیش از ۲ ماه هنوز یک جلسه رسمی شورای شهر را هم برگزار نکرده‌اند. هرچند خبر می‌رسد نخستین جلسه رسمی شورای شهر یاسوج امروز و کرمانشاه، سه‌شنبه این هفته برگزار خواهد شد.
مدیرکل امور شهری و شهرداری‌های استانداری کهگیلویه و بویراحمد تأییدنشدن ۲ عضو شورای ششم را عامل این تأخیر عنوان می‌کند و به همشهری می‌گوید: ۲ نفر از اعضای شورای شهر یاسوج پیش از انتخابات از کمیته نظارت مرکز تأییدیه نگرفته بودند، اما وزیر کشور بعد از رایزنی‌ها دستور دادند نام‌شان در فهرست انتخابات باشد. بعد از برگزاری انتخابات و با وجود اینکه رأی لازم را به‌دست آوردند، هیأت نظارت مرکزی اعلام کرد چون از ابتدا این ۲ نفر را تأیید نکرده است، حتی اگر وزارت کشور آنها را وارد فهرست کرده باشد، امکان فعالیت ندارند. به همین دلیل همه شورای ۷ نفره یاسوج و همچنین شورای دهدشت و سی‌سخت به‌دلیل همین مشکل بلاتکلیف ماندند.
عیسی شهامت با بیان اینکه در نهایت قرار شد شورای یاسوج تا زمان تعیین‌تکلیف ۵ نفره تشکیل شود، توضیح می‌دهد: متأسفانه ۲ نفر از همین ۵ نفر باقی‌مانده هم به واسطه جناح‌بندی عملا در آیین تحلیف و جلسات حضور نیافتند و از آنجایی که از شورای ۷ نفره باید حتما ۵ نفر حاضر باشند شورا رسمیت نیافت. بعد از این اتفاق، ۲ نفری که هنوز تعیین‌تکلیف نشده بودند، با مراجعه به دیوان عدالت اداری درخواست تعلیق شورا را دادند و در نهایت دیوان عدالت اداری اعلام کرد تا زمانی که حکم نهایی این ۲ فرد صادر نشده است به‌صورت موقت می‌توانند در جلسات شورا حاضر شوند تا شورا تعلیق نشود. او با بیان اینکه آیین تحلیف شورای شهر یاسوج با حضور ۵ نفر از اعضا و با ۲ غایب روز گذشته(شنبه ۲۴ مهر) در فرمانداری برگزار شد، می‌افزاید: نخستین جلسه رسمی شورای شهر یاسوج، امروز(یکشنبه ۲۵ مهر) برگزار می‌شود و قرار است در این جلسه شهردار هم انتخاب شود.
شهامت با تأکید بر اینکه شورای شهر یاسوج طبق قانون تا یک‌ماه بعد از این جلسه فرصت دارد شهردار منتخب خود را معرفی کند، ادامه می‌دهد: شورای شهر دهدشت هم سرپرست شهرداری را معرفی کرده است و احتمالا در همین هفته شهردار را معرفی می‌کند. در سی‌سخت هم سرپرست و همچنین گزینه شهرداری معرفی شده است که شهردار منتخب ابتدا طبق آیین‌نامه رد شد و بعد هیأت حل اختلاف استان او را تأیید کرد و هم‌اکنون مراحل معرفی شهردار در حال انجام است.
مدیرکل امور شهری و شهرداری‌های استانداری کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از سخنان خود تأکید می‌کند که شوراها قرار است کمک حال مردم و مسئولان باشند، اما ضعف قوانین امکان نظارت و برخورد جدی با متخلفان شورا را گرفته است و به همین دلیل گاهی اعضای شورا خودشان موجب بروز مشکلاتی می‌شوند.
او ادامه می‌دهد: همه استان‌ها در این‌باره مشکل دارند و پیگیر هستند و حتی لایحه‌هایی هم نوشتند و به مرکز فرستادند، اما هنوز این موضوع به نتیجه نرسیده است و امیدواریم در دولت جدید تصمیم‌های جدی‌ای در این‌باره
گرفته شود.

سه‌شنبه، نخستین جلسه رسمی شورای شهر کرمانشاه
در کرمانشاه اما شورای شهر با چالش متفاوتی روبه‌رو بود. به‌دلیل معارفه‌نشدن ۲ عضو علی‌البدل شورای ۱۱ نفره کرمانشاه جلسه هیأت‌رئیسه این شورا برگزار نشده بود و شورا عملا رئیس نداشت. ۲۰ مهر بود که بالاخره بعد از گذشت ۲ ماه، هیأت‌رئیسه شورای شهر کرمانشاه تشکیل جلسه داد و رسول آزادی هم به‌عنوان رئیس شورای شهر شد.
مراسم تحلیف اعضای شورای شهر با حضور ۲ عضو تعلیقی شورای شهر کرمانشاه که بنابر حکم دیوان عدالت اداری فعلا جواز حضور در جلسات شورا را دریافت کرده‌اند، برگزار شد.
رئیس شورای شهر کرمانشاه در این‌باره به همشهری می‌گوید: به‌محض برگزاری جلسه هیأت‌رئیسه و مراسم تحلیف به‌دنبال انتخاب شهردار هستیم و به همین دلیل نخستین جلسه رسمی شورای شهر کرمانشاه سه‌شنبه(۲۷ مهر) در صحن شورا برگزار می‌شود و از همه اعضا درخواست می‌کنم به حکم وظیفه در این جلسه حاضر باشند. رسول آزادی با تأکید بر اینکه دعوتنامه به اعضا ابلاغ شده است، می‌افزاید: فعلا سرپرست داریم و تمام سعی‌مان این است که هرچه زودتر تکلیف شهرداری را مشخص کنیم.

تعیین تکلیف ۹۰ درصد شهرداران
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور درباره روند امضای حکم شهرداران به همشهری می‌گوید: مطابق ماده۸۲ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب سال۱۳۷۵ و اصلاحات بعدی آن، تهیه آیین‌نامه اجرایی تصدی سمت شهردار به هیات وزیران محول شده است.
هیات وزیران در سال ۱۳۷۷ این آیین‌نامه را تهیه و طبق آن تا دوره گذشته شهرداران توسط شوراهای اسلامی کشور معرفی و ابلاغ آنان در شهرهای زیر ۲۰۰هزار نفر جمعیت توسط استانداران و بالای ۲۰۰هزار نفر جمعیت و مراکز استان‌ها توسط وزیر کشور بود.
در مواردی که افراد معرفی شده از طرف شوراهای اسلامی کشور نیز شرایط احراز نداشتند، با تشخیص و صلاحدید وزیر کشور می‌توانستند به عنوان شهردار منصوب و کار خود را آغاز کنند. در
 ۴ دی ۹۷ آیین‌نامه توسط هیات وزیران مورد بازبینی قرار گرفت و شرایط تصدی سمت شهردار را به استناد ماده ۸۲ مندرج در بند۱ قانون یاد شده تغییر داد، به طوری که مطابق بند(چ) ماده ۳ آیین‌نامه، سوابق مدیریتی فرد معرفی شده شامل پایه و میانی و ارشد بایستی تطبیق داده می‌شد.
به گفته مهدی‌ جمالی‌نژاد ۳ سال سابقه مدیریت پایه یا ۵ سال سابقه کارشناسی در شهرداری برای شهرداری‌های شهرهای تا ۱۰ هزار نفر جمعیت، ۵ سال سابقه مدیریت پایه برای شهرداری‌های شهرهای با جمعیت ۱۰ هزار تا ۵۰ هزار نفر، ۵ سال سابقه مدیریت میانی برای شهرداری‌های شهرهای با جمعیت ۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار نفر، ۷ سال سابقه مدیریت میانی برای شهرداری‌های شهرهای با جمعیت ۲۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر، ۹ سال سابقه مدیریت میانی برای شهرداری‌های شهرهای با جمعیت ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر و ۹ سال سابقه مدیریت ارشد برای شهرداری‌های شهرهایی با جمعیت بیش از یک میلیون نفر در آیین‌نامه در نظر گرفته و نوع مدارک و رشته‌های تحصیلی مرتبط نیز توسط وزیر کشور متناسب با درجه شهرداری تعیین شده است.
وی با بیان اینکه ۵۴شهر بالای ۲۰۰هزار نفر جمعیت و مرکز استان باید پس از معرفی شورای اسلامی شهرها و پس از تطبیق سوابق و مدارک با آیین‌نامه سال ۹۷ و تایید حراست و دستگاه‌های نظارتی ابلاغ شوند، ادامه می‌دهد: بیش از ۹۰درصد شهرداران این ۵۴شهر تعیین تکلیف شده و کسانی که شرایط احراز را کسب و صلاحیت‌های لازم را داشته‌اند، به عنوان شهردار معرفی و کسانی که مدارک و سوابق لازم را نداشته‌اند نیز به شوراهای ذی‌ربط اعلام شده‌اند تا به معرفی افراد صاحب صلاحیت اقدام کنند. در ضمن از ۹کلانشهر کشورمان نیز شهردار ۸کلانشهر معرفی و فقط کلانشهر کرمانشاه به دلیل اختلافات درون شورایی هنوز تعیین و معرفی نشده است.
جمالی‌نژاد با بیان اینکه انتصاب بیش از ۱۳۰۰شهردار نیز توسط استانداران سراسر ایران انجام می‌شود، می‌گوید: باتوجه به اینکه در استان‌ها نیز تطبیق مدارک و سوابق تخصصی و همچنین تایید دستگاه‌های نظارتی بایستی همچون شهرداران شهرهای دیگر کشورمان انجام‌ ‌شود، خوشبختانه بیش از ۷۰درصد تعیین تکلیف و بقیه نیز در حال تطبیق و انتصاب هستند.
به گفته وی، چگونگی تشخیص سمت‌های هم‌سطح در مدیریت‌های پایه، میانی و ارشد و معادل‌سازی سابقه مدیریت در بخش خصوصی افرادی که از سوی شوراهای اسلامی شهرها برای تصدی سمت شهردار انتخاب ‌شوند نیز بر اساس دستورالعملی که توسط وزارت کشور با هماهنگی سازمان اداری و استخدامی تهیه و ابلاغ شده‌ است.
بنابر اعلام وزارت کشور به طور کلی در مجموع شوراهای شهر سراسر کشور، ۱۰ شهر شورای شهر ندارند و انتخابات شورای آنها از سوی هیات نظارت بر انتخابات باطل شده است. ‌


۴ زن به کرسی شهرداری تکیه زدند
آمار مشارکت زنان در انتخابات شوراهای شهر و روستا دوره ششم قابل توجه نبود و در حدود ۷ درصد اعلام شد. در مجموع حدود ۶ هزار زن در این دوره انتخاب شدند که بیش از ۵۷۰ نفر از آنها مربوط به اعضای شوراهای شهر و مابقی مربوط به شوراهای روستا بودند؛ هرچند این عدد نسبت به دوره قبل افزایش حدود ۵۰ درصدی را نشان می‌داد. از ۴۰۵ کرسی شورای شهر در مراکز استان‌ها فقط ۳۵ کرسی سهم زنان شده است درحالی‌که این آمار در دوره قبل ۴۱ و در دوره چهارم ۶۳ مورد بود. در میان مراکز استان‌های، ایلام، سمنان، سنندج، کرمان، کرمانشاه، یاسوج، رشت، خرم‌آباد، ساری و همدان هم نامی از زنان در فهرست شوراهایشان دیده نمی‌شود. حالا با شروع به‌کار شوراهای شهر و انتخاب شهرداران، در میان اسامی منتشرشده فقط نام ۴ شهردار زن دیده می‌شود؛ فاطمه تنهایی شهردار منطقه۸ تهران، صدیقه میری شهردار پلدختر و آرزو طبری‌شاهان‌دشتی شهردار گزنک آمل و همچنین طبق اعلام وزارت کشور حکم یک زن به‌عنوان شهردار درود(زبرخان) نیشابور در استان خراسان رضوی تأیید شده  و حکم وی در انتظار ابلاغ از سوی استاندار است. ‌

۲۵ شهر، بدون شهردار

کد خبر 632518

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha