مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان مرکزی بازاریابی و اتصال به بازار را از مهم‌ترین مسائل فعالان حوزه مشاغل خانگی در این استان دانست.

مشاغل خانگی

نگین براتی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین اظهار کرد: مشاغلی چون قالیبافی، خیاطی، صنایع دستی و بسته‌بندی محصولات کشاورزی چون حبوبات و گیاهان دارویی و همچنین دامداری روستایی از جمله فراگیرترین مشاغل خانگی در استان مرکزی هستند.

وی درباره وضعیت طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان افزود: مجری این طرح جهاد دانشگاهی است، اما با توجه به نظارت‌هایی که تاکنون داشته‌ایم آموزش‌های عمومی و تخصصی افرادی که در این سامانه ثبت نام کرده‌اند، انجام شده. همچنین اولویت‌های استان مرکزی در رسته‌های مختلف در هر شهرستانی از جمله گیاهان دارویی، پرورش عسل در خمین و گیوه دوزی در اراک مشخص شده است و افراد تحت پوشش در حال گذراندن آموزش‌های تکمیلی هستند.

براتی با بیان اینکه هر سال تسهیلاتی برای مشاغل خانگی در نظر گرفته می‌شود تا فعالان این حوزه به ایجاد و توسعه این گونه مشاغل بپردازند، اظهار کرد: هر فردی که متقاضی استفاده از این تسهیلات باشد، باید مجوز کسب و کار خانگی را دریافت کند. این مجوز به شکل مستقل و  پشتیبان گرفته می‌شود.

به گفته وی، ابلاغ این تسهیلات با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی چون جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان انجام می‌شود که این ادارات همکاری خوبی با اداره کل تعاون داشته‌اند.

مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی تصریح کرد: افرادی که در هر کدام یکی از این زمینه‌ها متقاضی دریافت تسهیلات هستند می‌توانند از طریق سامانه mashaghelkhanegi.ir  ثبت‌نام خود را انجام دهند و با مراجعه به دستگاه‌های اجرایی مورد نظر و دریافت تائیدیه آن دستگاه را برای اصلیت و توانمندی خود می‌توانند برای صدور مجوز به اداره کل تعاون و سپس بر اساس اولویت‌بندی برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه کنند.

وی بیشتر مشکلات فعالان حوزه مشاغل خانگی را اتصال به بازار دانست و گفت: فروش محصول و رقابت با دیگر کالاهای بازار از مشکلات این افراد است که با طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و تنظیم تفاهم‌نامه بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی این حلقه مفقوده به نوعی تکمیل شده است. اما متاسفانه در ۲سال اخیر با توجه به شیوع ویروس کرونا، بازارهای محلی و بازارهای روز از دسترس خارج و کسب و کارهای خرد و کوچک با مشکلاتی مواجه شده‌اند و بنابراین فعالان این عرصه از طریق سایت‌های مجازی به عرضه محصولات می‌پردازند.

کد خبر 632447

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha