رولان لومومبا، فرزند ارشد اولین نخست‌وزیر کشور آفریقایی کنگو پس از استقلال ۶۰ سال پس از ترور پدرش به ایران آمد تا در مراسم بزرگداشت او شرکت کند.

پاتريس لومومبا

به گزارش همشهری آنلاین، نام پاتریس لومومبا و کارهای جمهوری‌خواهانه‌اش برای بسیاری از ما آشناست؛ جمهوری‌خواهی که به عنوان اولین نخست‌وزیر کشور جمهوری دموکراتیک کنگو شناخته می‌شد و در نهایت پس از ۱۰ هفته فعالیت در مقام نخست‌وزیری به سرنوشتی تیره و تار برخورد.

پاتریس امری لومومبا زاده ۲ ژوئیه ۱۹۲۵ و درگذشته ۱۷ ژانویه ۱۹۶۱بود. او سیاستمدار و اولین نخست‌وزیر کشور جمهوری دموکراتیک کنگو بود که ۵۰ سال پیش در ۱۷ ژانویه ۱۹۶۱ ترور شد و به گونه‌ای دلخراش به قتل رسید. گفته می‌شود سخنرانی این نخست‌وزیر در روز استقلال کنگو از پادشاهی بلژیک و سخنان جنجالی‌اش درباره ظلم، ستم و غارت کشور نقطه آغاز مخالفت‌های گسترده بود.

پس از این سخنرانی و مخالفت‌های پی در پی لومومبا با مقام‌های بلژیکی به مجادله‌های مکرر بین او و مستشاران بلژیکی انجامید که همچنان بر استخراج و صادرات معادن سرشار کنگو از استان کاتانگا در جنوب این کشور نظارت می‌کردند. همین امر باعث شد مویز چومبی، یکی از دشمنان لومومبا استان کاتانگا را مستقل از دولت کنگو اعلام کند.

لومومبا برای حل مساله نفوذ بلژیک در کاتانگا دستور اخراج مستشاران بلژیکی را صادر کرد اما آن‌ها از این دستور سر باز زدند. همین امر باعث شد نخست‌وزیر از دولت شوروی تقاضای کمک کند؛ دولتی که در آن زمان دشمن اصلی آمریکا شناخته می‌شد. این اقدام لومومبا خشم آمریکا را برانگیخت و سرانجام به کودتا و ترور او منجر شد.

۱۷ ژانویه ۱۹۶۱ پاتریس لومومبا همراه ۲ وزیرش با تصمیم موسی چمبه و حمایت نیروهای بلژیکی به دسته جوخه اعدام متشکل از افسران بلژیکی سپرده و تیرباران شدند. پس از به خاک سپرده شدن اجساد، ۲ بار محل دفن لومومبا و وزرایش نبش و اجساد آن‌ها به نقاط دیگر منتقل شد.

در نهایت ژرار سئورت، افسر پلیس بلژیک پس از سال‌ها اعتراف کرد وی و برادرش پس از دومین نبش قبر، اجساد لومومبا و ۲ تن دیگر را قطعه‌قطعه و در اسید حل کرده‌اند. به اعتراف این۲ نظامی بلژیکی از جسد ‌این سه تن، تنها چند دندان و استخوان و گلوله‌هایی در جمجه باقی ماند که آن‌ها را «یادگاری» نگه ‌داشته بودند.

فرزند پاتریس لومومبا ۶۰ سال پس از ترور پدر به ایران آمد

دولت بلژیک پس از این جنایت وحشتناک، کوچک‌ترین واکنشی برای تایید یا تقبیح آن از خود نشان نداد و توضیحی از حکومت شورشی کاتانگا که مورد تاییدش بود، نخواست و تنها به عذرخواهی از مردم کشورش بسنده کرد. گفته می‌شود جسد لومومبا را در مخزن بزرگی از اسید انداختند تا محل دفن او به زیارتگاه مردم تبدیل نشود.

حال پس از گذشت ۶۰ سال از ترور و مرگ دلخراش پاتریس لومومبا، فرزند ارشدش رولان به همت محمدجواد شریعتی، سفیر ایران در کشور کنگو راهی ایران شده تا در مراسمی با عنوان «بزرگداشت پاتریس لومومبا» یاد پدرش را زنده نگه دارد.

مراسم «بزرگداشت پاتریس لومومبا» چهارشنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۰ در دفتر مطالعات وزارت امور خارجه واقع در نیاوران برگزار می‌شود.

کد خبر 632395

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha