مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) سفینه فضایی به نام «لوسی» را به فضا پرتاب کرد تا ماموریتی ۱۲ ساله برای کاوش هشت سیارک را انجام دهد.

Lucy

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین این هفت سیارک‌ جزء مجموعه‌ای از سیارک‌هایی هستند که در مدار سیاره مشتری قرار دارند و تصور می‌شود بازمانده‌هایی از دوران آغازین تشکیل سیاره‌های منظومه شسمی باشند.

یک موشک اطلس V در بامداد روز شنبه سفینه لوسی را وارد سفری مداری کرد که مسافتی حدود ۶.۳ میلیارد کیلومتر را در برمی‌گیرد.

نام «لوسی» از نام یک باقیمانده اسکلتی ۳.۲ میلیون ساله از یکی از نیاکان انسان یافت‌شده حدود نیم قرن قبل در اتیوپی گرفته شده است.

ماموریت ۹۸۱ میلیون دلاری سفینه لوسی نخستین ماموریت فضایی برای کاوش مجموعه‌ای از سیارک‌های «تروجان» هستند که مدار مشترکی با سیاره مشتری، غول گازی منظومه شمسی- دارند. برخی از این سیارک‌های تروجان در مدار مشتری پیشتر از آن قرار دارند و برخی دیگر به دنبال آن در حرکت هستند.

این سیارک‌های تروجان با وجود مدار مشترک با مشتری فاصله بسیاری از آن دارند و اغلب فاصله زیادی با یکدیگر هم دارند. بنابراین احتمال اینکه برخورد کاوشگر «لوسی» با آنها کم است.

ناسا «لوسی» را به دیدار سیارک‌ها فرستاد

«لوسی» در اکتبر (مهر) آینده و نیز دوباره در سال ۲۰۲۴ از کنار کره زمین خواهد گذشت تا کشش جاذبه‌ای کافی به دست آورد تا بتواند به مدار مشتری برسد. این سفینه در مسیرش از کنار سیارک «دونالدجانسون» میان مریخ و مشتری خواهد گذشت و ابزارهای علمی‌اش را روی آن امتحان خواهد کرد.

«لوسی» در طول دهه ۲۰۲۰ با نیروی کسب‌شده از دو صفحه خورشیدی دایره‌ای‌اش پنج سیارک را در مجموعه تروجان‌ها دنبال خواهد کرد. این سفینه بعد دوباره به سوی زمین باز خواهد گشت و با کمک جاذبه آن در سال ۲۰۳۰ دوباره به سوی مجموعه سیارک‌های تروجان خواهد رفت تا از کنار دو سیارک دیگر در سال ۲۰۳۳ بگذرد.

لوسی از فاصله حدود ۱۰۰۰ کیلومتری هر یک از این سیارک‌ها خواهد گذشت که بزرگترین‌شان قطری حدود ۱۱۳ کیلومتر دارند.

کد خبر 632392

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha