مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

هنرمند مازندرانی و مدرس سازهای کوبه‌ای نخستین کتاب آموزشی ساز بومی دِسَرکِتِن یا نقاره بومی مازندران را همراه با لوح فشرده حاوی اجرای قطعات آموزشی تألیف و منتشر کرد.

دسرکتن - نقاره مازندران

به گزارش همشهری آنلاین، دِسَرکِتِن نام نوعی ساز کوبه‌ای مربوط به مازندران است که از آن با نام نقاره نیز یاد می‌شود. این ساز بومی طی سال‌های اخیر با استفاده شدن در گروه‌ها و اجراهای مختلف بیشتر مورد توجه قرار گرفت و از ورطه فراموشی خارج شد. تعدادی از هنرمندان استان نیز آموزش این ساز بومی را به هنرجویان آغاز کردند،  اما این آموزش‌ها صرفا بر پایه انتقال مسائل تجربی به هنرمندان بود و اثری آموزشی که بر پایه نت‌نگاری و اصول علمی موسیقی استفاده از این ساز و نواختن آن را به علاقه‌مندان آموزش دهد وجود نداشت.

«مهدی قلی‌زاده» هنرمند اهل آمل و نوازنده و مدرس سازهای کوبه‌ای پس از چند سال پژوهش و پیگیری توانست مجموعه‌ای آموزشی درباره این ساز را با نام دِسَرکِتِن منتشر کند تا هنرجویان علاقه‌مندان به فراگیری این ساز بتوانند بر مبنای اصول علمی نواختن این ساز را فرا بگیرند.

او در این کتاب ۶۰ صفحه‌ای که شامل دو بخش است ابتدا تاریخچه‌ای از ساز نقاره در نواحی مختلف ایران را مطرح کرده و پس از معرفی این ساز، رپرتوار نقاره‌نوازی همراه با ساز سرنا در مازندران را نوشته است.

در بخش دوم کتاب نیز نقاره‌نوازی ۱۰ ترانه بومی مازندرانی برای اجرا در ارکستر نوشته شده که در لوح فشرده اثر نیز هر ۱۰ قطعه با نقاره‌نوازی قلی‌زاده و کمانچه استاد فضل‌الله دهقان اجرا شده است.

نخستین اثر آموزشی نقاره بومی مازندران منتشر شد

این هنرمند مازندرانی و مدرس سازهای کوبه‌ای گفت: طی سال‌ها فعالیت در زمینه سازهای کوبه‌ای جای خالی اثری که به صورت علمی در قالب یک رپرتوار کلاسه‌بندی شده برای ساز نقاره تهیه شده باشد را احساس کردم. نبود چنین منبعی سبب شد به فکر تهیه کتابی آموزشی برای این ساز بومی و ارزشمند موسیقی مازندران کنم که خروجی آن اکنون توسط نشر آرون و مؤسسه روماک صدا منتشر شده است.

قلی‌زاده اظهار کرد: نوشتن این اثر آموزشی را از چند سال پیش آغاز کردم و برای آن نیز پژوهش‌های میدانی و گفت‌وگوهای متعددی داشتم. استاد علی علیزاده که یکی از قدیمی‌ترین نوازندگان این ساز در مازندران است یکی از منابع من در رسیدن به مسائلی پیرامون تفاوت و تغییر اجراها بود که تلاش کردم همه این نکات را در نت‌نگاری رپرتوار مد نظر قرار دهم. استاد فضل‌الله دهقان آهنگساز، نوازنده و پژوهشگر موسیقی مازندران نیز در این مسیر علاوه بر اجرای کمانچه برای قطعات آموزشی و آوانگاری، راهنمایی‌های زیادی داشت.

وی افزود: با توجه به افزایش استقبال از آموختن این ساز در مازندران طی سال‌های اخیر امیدوارم که این مجموعه آموزشی ساز نقاره کمکی به بهتر فراگرفتن این ساز و همچنین آموزش علمی آموختن ساز بومی دِسَرکِتِن کند.

کد خبر 632375

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha