شمار تلفات نشخوارکنندگان کوچک در ارتفاعات شهرستان طالقان افزایش یافته و به همین دلیل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز برای خروج باقی مانده دام‌ها اخطار داده است.

دامداری

به گزارش همشهری آنلاین، هفته گذشته مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز در گفت و گو با همشهری آنلاین اظهار کرده بود: موضوع شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در مناطق بالادست طالقان به تایید رسیده و گزارش‌ها حاکی از این است که علاوه بر البرز، استان‌های همجوار نیز درگیر این بیماری شده‌اند. به همین دلیل برای پیشگیری به‌موقع از شیوع بیماری، محیط‌بانان در حال انجام پایش‌های منطقه هستند و  لحظه‌به لحظه از وضعیت منطقه گزارش می‌دهند.

فردین حکیمی گفته بود: در روزهای اخیر، محیط‌بانان منطقه شکار ممنوع طالقان هنگام پایش و سرکشی زیستگاه‌های حیات وحش، تعدادی لاشه مربوط به گونه کل و بز را مشاهده کردند و برهمین اساس ادامه طرح تکمیلی واکسیناسیون  و خروج دام‌ها در دستور کار است.

عشایر هنوز به طور کامل خارج نشدند اگرچه انتظار می‌رفت با اعلام وضعیت ویژه در ارتفاعات البرز به دلیل شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک دامداران و عشایر دام‌های خود را سریع از منطقه خارج کنند، اما برخی دامداران هشدارها را هنوز جدی نگرفته و در منطقه باقی مانده‌اند.

کشف ۱۵لاشه نشخوارکنندگان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز با بیان اینکه طاعون نشخوارکنندگان در دام‌های سبک بروز می‌کند و مردم نگران شیوع این بیماری در استان نباشند، اظهار کرد: در مناطق حفاظت‌شده حیواناتی زندگی می‌کنند که احتمال انتقال این ویروس به آنها وجود دارد، بنابراین مجموعه دامپزشکی بیشتر دام‌های اطراف منطقه حفاظت‌شده محیط‌زیست را واکسینه کردند تا احتمال انتقال بیماری به حیوانات مناطق حفاظت شده به صفر برسد.

حامد فرضی در حاشیه مانور عملیاتی مشترک پایش و نظارت بر شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) در مراتع  شهرستان‌های کرج و طالقان افزود: در حال حاضر پیشگیری شامل واکسیناسیون، ضدعفونی آبشخورهای دام‌ها و تخلیه مراتع کانون‌های آلوده از وجود دام، بهترین راه مقابله با طاعون است.

فرضی اضافه کرد: با توجه به پایان فصل چرایی مراتع ییلاقی و خروج دام‌های موجود این مناطق، اخطاریه لازم درباره اخراج دام‌های موجود صادر شد.

وی گفت: آخرین آمار تلفات طاعون نشخوارکنندگان در مناطق زیستگاه‌های البرز به ۱۵راس رسیده است.
مانور عملیاتی مشترک پایش و نظارت بر شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) در مراتع  شهرستان‌های کرج و طالقان با هدف ارتقای سطح آمادگی در مبارزه و ریشه‌کنی بیماری مذکور با حضور ادارات کل و شهرستانی منابع طبیعی و آبخیزداری، حفاظت محیط زیست، امور دام و عشایر و انجمن صنفی مرتع داران استان البرز برگزار شد.

کد خبر 632358

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha