ونزوئلا که با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، پایین‌ترین آمار واکسیناسیون در آمریکای جنوبی را به خود اختصاص داده و با افزایش ابتلا به کرونا نیز درگیر شده اما برخی مردم این کشور به آتش، تنباکو و ارواح برای ایمنی روی آورده‌اند.

آئين باستاني ونزوئلا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرنس ۲۴، آتش، تنباکو و ارواح سه روش آئینی ونزوئلایی‌ها برای مبارزه با کرونا است؛ این در حالیست که این کشور، بر خلاف سایر همسایگان خود در آمریکای جنوبی از کندی واکسیناسیون و افزایش بی‌سابقه آمار ابتلا رنج می‌برد.

کشور ۲۸ میلیون نفری ونزوئلا به بالاترین نرخ آلودگی در یک هفته، ۱۰هزار نفر، دست و پنجه نرم می‌کند و به گزارش رویترز، به تازگی یک محموله ۲.۵ میلیون دوزی واکسن از کواکس دریافت کرده است با این حال مردم این کشور به جای رعایت اصول علمی به مراسم باستانی خود روی آورده‌اند.

ویکتور مدینا که با یک ضربه شعله آتشی را که روشن کرده مهار می‌کند، با پای برهنه از روی خاکسترهای سوزان آن می‌پرد و از یک روح بومی در کوه سورته، شمال غربی ونزوئلا، برای پایان دادن به همه گیری کووید -۱۹ کمک می‌طلبد.

مدینا یک شاخه سوزان را گرفته و به سر خود که با پوششی از پر آراسته شده می‌زند؛ او شاخه سوزان دیگری را نیز بدون تکان دادن گاز می‌گیرد و همزمان نوشیدنی مخصوص این مراسم را می‌نوشد.

لیسانکو که معلمی ۴۰ ساله است برای ورود به این مراسم که زیر نور شمع و در کوه یاراکوی برگزار می‌شود آماده شده؛ او می‌گوید که این کار را به افتخار الهه‌ای به نام ماریا لیونزا انجام می‌دهند تا آنها را از این همه گیری نجات دهد.

هرساله در این ایام و همزمان با بزرگداشت ملی مقاومت مردم بومی این کشور، هزاران فرد معتقد به آئین‌های باستانی گرد هم می‌آیند تا تصویر الهه‌ای را بر اساس آئین روح پرستی خود ستایش کنند.

سال گذشته و به علت محدودیت‌های کرونایی تنها ۲۰ نفر از ساکنان محلی اجازه شرکت در این مراسم را پیدا کردند.

آئین‌های عجیب برخی اهالی ونزوئولا برای مبارزه با کووید-۱۹

امسال اما، اگرچه بحران اقتصادی فلج کننده‌ای این کشور غنی از ذخایر اثبات شده نفت را با کمبود سوخت مواجه کرده، مردم زیادی در این مراسم شرکت کردند، هرچند جمعیت آنها به همین دلیل، کمتر از سال‌‍های گذشته بود. 

صدها نفر قبل از شروع این مراسم که به اعتقاد مردم محلی قدرت ارواح روی زمین را نشان می‌دهد، یک دقیقه سکوت کردند تا به ۴۷۰۰ ونزوئلایی که بر اثر بیماری کووید جان باخته‌اند، از جمله دو نفر از شرکت کنندگان مراسم سال گذشته، ادای احترام کنند.

با شروع طبل نوازی شرکت کنندگان در حالی که در مقابل چهار آتش روشن شده به سرعت حرکت می‌کنند آواز می‌خوانند؛ مدینا که بسیار دودگرفته شده می‌گوید احساس خستگی می‌کند اما ۷ مرتبه این مراسم را انجام می‌دهد.

پیکره ماریا لیونزا در همه جا وجود دارد و با شمع، گل و میوه اکرام شده است. مجسمه یک سرباز بومی کشته شده نیز که برای استقلال از اسپانیایی‌ها جنگید در کنار تندیس یکی از بومیان قرار گرفته است.

در این مراسم به انواع شخصیت‌های تاریخی اعم از پزشکان، وایکینگ‌ها و حتی جنایتکاران ادای احترام می‌شود و مردم تلاش می‌کنند با آب و خون و گونه‌هایی که با سیخ سوراخ شده، به پریرا، واسطه‌ای بین ارواح و انسان‌ها کمک کنند تا شفا را به مردم هدیه دهد.

در حالت خلسه‌گونه این آئین، شرکت کنندگان با تیغ به خود ضربه می‌زنند و روی تکه‌های شیشه راه می‌روند و معتقدند ارواح به کمک آنها خواهند آمد. 

کراشناهی گونزالس، ۵۷ ساله، می‌گوید که این کوه جادویی است و کووید را درمان و مردم را از شر انر‍ژی‌های منفی رها می‌کند؛ برخی از شرکت‌کنندگان این مراسم همین حالا نیز به کووید مبتلا هستند و پریرا آنها را که برای بهبود منتظر معجزه هستند، با دود تنباکو بخور می‌دهد.

تصاویری از ماسک‌های مکزیکی که چهره کرونا را نشان می‌دهند

کد خبر 632160
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha