محمدرضا گرایی از رازهای قهرمانی‌اش در جهان و المپیک می‌گوید؛ از خونسردی عجیبش که همه را جان‌ به‌ لب کرد تا کام‌بک‌های هیجان‌انگیزی که باعث شد اتحادیه جهانی لقب «ققنوس» را به او بدهد.

محمدرضا گرایی

همشهری- محسن محمودصفری: محمدرضا گرایی در فاصله ۲ ماه، طلای المپیک و جهان را کسب کرد و نشان داد حالا حالاها می‌توان روی او حساب کرد. در تیم کشتی ایران او را مرد یخی صدا می‌کنند و اتحادیه جهانی به او لقب ققنوس داده است. ستاره شیرازی کشتی فرنگی در ۲ مسابقه تا ثانیه‌های پایانی بازنده بود ولی دست از تلاش برنداشت تا با پیروزی از تشک بیرون بیاید. او این روزها ستاره کشتی فرنگی است که هم مدال طلا می‌گیرد و هم مردم از کشتی‌های زیبایش لذت می‌برند. گرایی که ۲ روز قبل در میان استقبال باشکوه همشهریانش وارد شیراز شد، در گفت‌وگو با روزنامه همشهری از اتفاقات خوب ۲ ‌ماه اخیر گفته است.

  • اینطور شروع کنیم که چرا در مسابقات جهانی این‌قدر همه را جان به لب می‌کردی تا حریفانت را ببری؟!

مسابقات جهانی با فاصله ۲ ماه از بازی‌های المپیک برگزار شد. باید بعد از المپیک شرایط خودم را از لحاظ آمادگی بدنی، شرایط وزنی و روحی حفظ می‌کردم که خدا را شکر کارم با مدال طلای جهان به خوبی تمام شد. مسابقات جهانی بود و همه با قدرت به این مسابقات آمده بودند. انگیزه دیگرشان هم این بود که قهرمان المپیک را شکست دهند و من برای دفاع از مدال طلای المپیکم تلاش می‌کردم. فکر می‌کنم همین مسائل سبب شده بود تا حساسیت کشتی‌هایم بالا برود.

  • در مقابل حریف ژاپنی تا یک دقیقه به پایان کشتی را باخته بودی! از آن کمرگیری بگو که نتیجه کشتی را عوض کرد.

کشتی‌گیر ژاپنی عنوان‌دار آسیا بود. از همان ثانیه‌های اول متوجه شدم که روی تمام حرکاتم کار کرده و باید منتظر یک فرصت خوب باشم تا گیرش بیندازم و کشتی را تمام کنم. این اتفاق تا یک دقیقه به پایان کشتی طول کشید. سر و گردنم را در اختیارش قرار دادم و با یک کمرگیری در همان لحظه اتفاقی که می‌خواستم را رقم زدم و کار تمام شد.

  • در کشتی با آذربایجان دوباره همان گرایی همیشگی شدی و در همان ۳ دقیقه اول کار را تمام کردی.

خاک برای کشتی‌گیران فرنگی یک فرصت است. من هم با کنده‌فرنگی‌هایی که زدم کار را در همان خاک تمام کردم و نگذاشتم کار در سرپا ادامه پیدا کند. شنیدم مردم خیلی آن کشتی را دوست داشتند. خوشحالم که زیبایی‌های کشتی فرنگی را نشان دادم.

  • انگار بعد از این کشتی بین تماشاگران ایرانی و آذربایجانی درگیری هم به‌وجود آمده بود. درست است؟

من هم شنیدم. ولی چون بعد از کشتی باید خودم را برای مبارزه بعدی آماده می‌کردم دقیقا از جزئیات خبر ندارم. حتما آذربایجانی‌ها از اتفاقی که افتاد ناراحت بوده‌اند.

  • در کشتی با گرجستان هم یک برگشت فوق‌العاده داشتی. آنجا دیگر کار به ثانیه آخر کشید و همه فکر می‌کردند کار تمام شده!

خیلی کشتی حساسی بود. دقیقا در المپیک هم قبل از فینال با هم کشتی گرفته بودیم که در آنجا من ۶ بر یک کشتی را بردم اما در نروژ ۶ بر یک عقب افتادم. در ۱۱ ثانیه آخر بود که ۴ امتیاز گرفتم و در یک ثانیه به پایان کشتی را برنده شدم.

  • در فیلم‌هایی که از سالن گرم آمده بود علیرضا دبیر خطاب به تو می‌گفت ریش و موهایم از دستت سفید شد!

آقای دبیر در این مدت خیلی برای ما زحمت کشیدند و همیشه دغدغه رفاه بچه‌ها را داشتند. در ۲ کشتی‌ای که عقب افتادم استرس کشیدند و خدا را شکر می‌کنم که توانستم برنده کشتی‌ها باشم. آقای دبیر مدام می‌گفت از دست تو موها و ریش‌هایم سفید شد (با خنده) آقای حمید سوریان هم می‌گفت عادت کردی همه را حرص بدهی بعد کشتی را ببری.

  • حمید سوریان هم روی سکوها خیلی استرس داشت و بهت می‌گفت مرد یخی! این لقب از کجا آمد؟

آقاحمید قهرمان بزرگی است و دغدغه پیروزی همه بچه‌ها را داشت. خیلی اتفاق خوبی است که ۲ تا از بزرگان کشتی (آقای دبیر و آقای سوریان) را در کنارمان داریم. آنها برای ما قوت قلب هستند. لقب «مرد یخی» را نخستین بار آقای بنا به من داد. فکر می‌کنم برای این که استرسی در چهره‌ام نیست و همیشه صورتم یک فرم است این لقب را روی من گذاشت.

  • چطور این‌قدر روی خودت مسلط هستی؟ خونسردی‌ات صدای همه را درآورده است!

اینطور نیست که استرس نداشته باشم ولی سعی می‌کنم استرسم را کنترل کنم. البته می‌دانم اگر تمرکز کنم و آرام باشم نتیجه بهتری می‌گیرم. برای همین سعی می‌کنم تا آخر روی خودم مسلط باشم.

  • حتی در کشتی با کشتی‌گیر گرجستانی هم نگرانی در چهره‌ات نبود. آن موقع به چه چیزی فکر می‌کردی؟

فقط به بردن فکر می‌کردم.

  • اتحادیه جهانی هم لقب ققنوس را به تو داد. خودت این لقب را دوست داری؟

زیباست ولی لقب فایده‌ای ندارد. خدا را شکر می‌کنم که مردم از مدالم خوشحال شدند. اگر لقب بدهند ولی مردم از شما راضی نباشند اصلا فایده ندارد. این لقب ققنوس را هم برای این دادند که در کشتی با ژاپن و گرجستان عقب افتادم و دوباره به کشتی برگشتم.

  • برنامه‌ات برای آینده چیست؟

بعد از مسابقات المپیک بلافاصله به اردو رفتیم تا برای مسابقات جهانی آماده شویم. وقت نشد کمی استراحت کنیم. فعلا برنامه‌ام این است که کمی استراحت کنم.

  • در مورد محمدعلی هم صحبت می‌کنی که سومین مدال برنز جهانش را کسب کرد؟

بعد از اینکه محمدعلی با بدشانسی مدال المپیک را از دست داد، گرفتن مدال در جهانی اتفاق خوبی بود. امیدوارم این مدال‌هایی که گرفته به مدال ۲۰۲۴ پاریس ختم شود چون آن مدال ارزش بالایی دارد.

  • از استقبال مردم شیراز هم بگو.

مردم شیراز مثل همیشه سنگ تمام گذاشتند و از همه آنها ممنونم. همیشه دعاهای آنها بدرقه راهمان بوده و خوشحالم اگر لحظه‌ای با مدال‌های ما لبخند روی لبشان می‌آید.

کد خبر 632032

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha