احیای شورای عالی سینما پس از نزدیک به یک دهه اولین اقدام جدی محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی برای ایجاد تحول در سینمای ایران است.

سينما در زمانه كرونا

همشهری آنلاین - الناز نعمتی: محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی در نخستین و جدی‌ترین اقدام خود شورای عالی سینما را که منحل شده بود، احیا کرد. البته هنوز اعضای این شورا مشخص نشده‌اند اما عزم خزاعی برای تشکیل آن با حضور رئیس جمهوری جدی  است. شورای عالی سینما محصول دولت دهم بود. اقدامی جسورانه که می‌توانست به نفع سینمای ایران باشد.

حضور رئیس جمهوری به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در شورایی که قرار است مسائل کلان و اثرگذار سینمای ایران را شکل بدهد، اتفاقی مهم بود. رئیس جمهوری وقت چند جلسه در کنار اعضای شورای عالی سینما حضور یافت اما عملا جلسه‌ها خروجی قابل استناد نداشت. حتی آنچه از شورا بیرون آمد به تصویب دولت یا مجلس نرسید و ضمانت اجرایی پیدا نکرد.

پس از تغییر دولت، در دولت یازدهم رئیس سازمان سینمایی تغییر کرد و طیفی دیگر از سینماگران به عنوان اعضای شورا منصوب شدند. حسن روحانی، رئیس جمهوری وقت اما به اندازه محمود احمدی‌نژاد تمایلی برای حضور در شورا نداشت و در هیچ‌یک از جلسات حاضر نشد. به نظر می‌رسید شورا خاصیت و کارکرد خود را از دست داده و عملا بدون خروجی و دستاورد باقی مانده است. مشخص بود اهتمامی که رئیس سازمان سینمایی در دولت دهم به برگزاری جلسات و رودرویی رئیس جمهوری و سینماگران دارد، در رئیس سازمان سینمایی تازه دیده نمی‌شود.

حال در دولت سیزدهم، محمد خزاعی که از بدنه سینماست و به همین دلیل بر مسائل سینما اشراف دارد و از سویی دیگر مسائل راهبردی این حوزه را می‌شناسد، می‌تواند به احیای ثمربخش شورا کمک کند. او به سینماگران (از هر طیف) نزدیک است و سابقه فعالیت در رسانه و سینما را توامان دارد، خزاعی به امید باز شدن گره کور بسیاری از مشکلات سینماگران، احیای شورای عالی سینما را در دستور کار خود قرار داده است. شورایی که اگر نتیجه‌بخش باشد، می‌تواند رونقی به وضعیت تولید و نمایش فیلم، پس از دوران رکود حاصل از کرونا بدهد، وضعیت معیشت سینماگران را سامان بخشد و خط مشی کلی سینما را بر اساس آنچه نظام مد نظر دارد و جایش در تمام این سال‌ها خالی بوده تبیین کند.

نکته مهم این است که خزاعی با توجه به روابط گسترده و مثبتی که دارد از همه طیف‌ها و اقشار در این شورا استفاده و منافع همه سینمای ایران را تامین می‌کند. سینمایی که به دلیل وضعیت اقتصادی ناشی از کرونا تا آستانه ورشکستگی پیش رفته، اما همچنان زنده و مهم‌ترین سینمای خاورمیانه است. توجه دولت و رئیس جمهوری به این سینما می‌تواند زمینه رونق و شکوفایی آن را در منطقه و جهان فراهم کند.

کد خبر 631858

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha