نخستین بار محرم ۱۷ سال پیش با برافراشتن بیرق‌های مشکی و عزا در فضای خانگی شکل گرفت. فعالیت‌هایش با برگزاری مراسم‌های مذهبی، کلاس‌های اخلاق و قرآن و... شروع شد و کم‌کم گسترش یافت و اقدامات جهادی همچون کمک به افراد کمتر برخوردار، کارآفرینی و... به مهم‌ترین اهدافش تبدیل شد.

نیازمندان

همشهری آنلاین _ زهرا بلندی:   هیئت جهادی بانوان آل طاها(ع) که توسط «اشرف اسدی» بانوی خیر و تعداد دیگری از بانوان محله در محدوده مجتمع‌های مسکونی ۲۲ بهمن محله خانی‌آباد نو فعال است در روزهای کرونا نه تنها تعطیل نشده، بلکه با پشتکار بیشتر به‌صورت جهادی به فعالیت‌هایش ادامه می‌دهد.

نیازمـندان را تنها نمی‌گذاریم
اشرف اسدی/ بانوی خیر

روبه‌روی ساختمان‌های مجتمع ۲۲ بهمن محله خانی‌آبادنو روی سردر ملکی نیمه ساخته و نسبتاً قدیمی نام هیئت جهادی بانوان آل طاها(ع) نوشته شده است. چیزی تا غروب آفتاب نمانده و عده‌ای از اعضای هیئت جلو در ایستاده و در حال قرار دادن غذاهای گرم و بسته‌های ارزاق داخل خودرو هستند و گروهی دیگر برای استقبال از ما داخل راهرو ورودی ایستاده‌اند. همراه با «اشرف اسدی» بانوی ۴۹ ساله و بنیانگذار این هیئت پله‌ها را پایین می‌رویم. افراد زیادی داخل هیئت حضور ندارند، اما بساط صلوات و مراسم‌های مذهبی برپاست. وقتی از او می‌خواهیم تا درباره روزهای قدیم و تلاشش برای راه‌اندازی چنین هیئتی صحبت کند، می‌گوید: «سال ۱۳۸۳ بود که در حال زیارت شاه عبدالعظیم(ع) مهمان یک جلسه مذهبی شدم و گوش سپردن به سخنان هیئت‌داری قدیمی به یکباره معنای جدیدی به زندگی‌ام بخشید.

روزهای آغازین ماه محرم بود و تصمیم گرفتم من هم هیئت‌دار شوم. ساکن مجتمع ۲۲ بهمن بودم و همراه همسرم پارچه و بیرق‌های مشکی را در سرتاسر خانه نصب کردیم و با ثبت هیئت به نام آل طاها به‌صورت جدی فعالیت‌های مذهبی را با مشارکت بانوان محله شروع کردیم.» اسدی با بیان اینکه کم‌کم با شناخته شدن بین اهالی فعالیت‌های هیئت از برگزاری مراسم مذهبی و مناسبتی به برگزاری کلاس‌های قرآن و اخلاق و انجام کارهای خیر مانند شناسایی نیازمندان محل، حمایت از آنها، تهیه جهیزیه، سیسمونی و... هم ارتقا پیدا کرد، می‌گوید: «علاوه بر هیئت‌داری سال‌ها عضو فعال بسیج و طی ۴ سال از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ در پایگاه شهید بهشتی منطقه ۱۷ فرماندهی بودم و یک سال هم فرماندهی پایگاه سیدالشهدا(ع) مجتمع ۲۲ بهمن را عهده‌دار شدم. در تمام این سال‌ها همیشه چه در فرماندهی پایگاه چه در هیئت‌داری آل طاها نگاه خاصی به جوانان داشته‌ام و دختران جوان محله دست راستم بوده‌اند.»

  •  حمایت از ۳۰۰ خانوار

از ۳ سال پیش با لطف فرزندان یکی از خیّران محله، مرحوم «محمد مروی» هیئت را از حالت خانگی خارج کرده و برای ادامه فعالیت در این ساختمان نیمه‌کاره مستقر شده‌اند. اسدی با اشاره به اینکه طی این سال‌ها به دلیل گسترش فعالیت‌ها و زیاد شدن تعداد اعضا، برپایی هیئت به‌صورت خانگی کمی سخت شده بود، می‌گوید: «از سویی به شهرری نقل مکان کرده بودم و دایر کردن هیئت در آنجا به دور از اهالی محله قدیمی برایم مشکل بود. پابه‌پای بچه‌های هیئت دنبال حسینیه بودیم تا بتوانیم هیئت و خدمات آن را به فضایی بزرگ‌تر انتقال دهیم که پس از فوت حاج آقا مروی با لطف فرزندان مرحوم از اواخر سال ۱۳۹۸ در طبقه زیرین این ساختمان فعالیت‌های‌مان را ادامه دادیم.»

بنیانگذار هیئت آل طاها با اشاره به محدودیت‌هایی که با شیوع ویروس کرونا به وجود آمده است، می‌گوید: «در این برهه نه تنها هیئت را تعطیل نکردیم، بلکه ضمن تغییر عنوان هیئت به هیئت جهادی، به فعالیت‌های جهادی روی آوردیم و شناسایی آسیب‌دیدگان ناشی از کرونا، توزیع هفتگی بیش از ۲۰۰ پرس غذای گرم در نقاط محروم منطقه ۱۹ از جمله روستاهای لهک، سه براداران، دولتخواه و...، تأمین دارو، توزیع بسته‌های حمایتی و ایجاد شغل جزء مهم‌ترین اقدامات‌مان قرار گرفتند.» اسدی در ادامه با بیان اینکه حدود ۳۰۰ خانوار کمتربرخوردار منطقه ۱۹ را، که ۵۰ مورد از آنها جزو ساکنان مجتمع ۲۲ بهمن هستند شناسایی شده و تحت پوشش کمک‌های جهادی هیئت هستند، می‌گوید: «بخشی از فضای هیئت بدون استفاده مانده بود و دوست داشتیم از آن فضا به بهترین شکل برای کمک به بانوان محله استفاده کنیم. قبل از کرونا با وجود تردد بسیار شهروندان، در همین فضا گاهی هنرهای دستی بانوان به فروش می‌رسید. ایجاد مرکز کارآفرینی در این شرایط اتفاق بسیار خوبی بود که با کمک یک تولیدکننده لباس حدود ۳ ماه پیش به وقوع پیوست.»

  •  اشتغالزایی برای بانوان در کارگاه تولیدی

پرده‌ای بلند در بخش انتهایی هیئت کشیده شده که از آن به‌عنوان کارگاه تولیدی یاد می‌کنند. در پس پرده چند بانوی جوان پشت چرخ‌های خیاطی نشسته و در حال دوخت ودوزند. مدیر کارگاه با بیان اینکه از ۳ ماه پیش اینجا مستقر شده است، می‌گوید: «۲۶ سال پیش خیاطی را یاد گرفته‌ام و از ۷ سال پیش به‌عنوان کارآفرین در رشته خیاطی به‌صورت شخصی فعالیت می‌کنم. سرپرست خانوار هستم و اجاره یک کارگاه برایم کار راحتی نبود. به سختی دنبال جا بودم که با گروه جهادی آل طاها آشنا شدم.»

«پریوش شیرمحمدی» با اشاره به اینکه با حضور در اینجا با وجود محدودیت‌های کرونا ضمن آموزش رایگان خیاطی، برای ۴ نفر ایجاد شغل کرده است، می‌گوید: «در کنارهم لباس‌های زنانه تولید می‌کنیم که در بازار تهران و شرکت‌های مختلف عرضه می‌شود. در روزهای کرونا کسب و کار آن‌طور که باید چنگی به دل نمی‌زند. در هفته حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ کار تولید می‌کنیم.»
محدثه، ۱۸ ساله، در حال تحصیل در رشته طراحی دوخت است و برای گذراندن دوره‌های کارآموزی به اینجا آمده است. او با ابراز خوشحالی از وجود چنین جایی در محله می‌گوید: «در محیط امن اینجا هم با کار خیاطی به‌صورت عملی آشنا می‌شوم و هم با لطف خانم شیرمحمدی به ازای‌کاری که انجام می‌دهم حق‌الزحمه دریافت می‌کنم که این موضوع انگیزه‌ام را چند برابر می‌کند.»
زهرا دیگر بانوی علاقه‌مند به این رشته است که مدتی است در این کارگاه مشغول کار شده است. این ساکن محله خانی‌آباد نو با بیان اینکه به تازگی از طریق هیئت آل طاها با این کارگاه آشنا شده و به دلیل علاقه‌اش به رشته خیاطی و کمک به خانواده در اینجا مشغول کار شده است، می‌گوید: «همیشه علاقه‌مند به خیاطی بودم، اما فضای مناسبی برای کار کردن پیدا نمی‌کردم. خوشبختانه این مرکز از محیطی زنانه و امن برخوردار است.»

  • برپایی موکب اربعین در محله

برپایی موکب در محل حرکت کاروان زائران اربعین رسمی است که بچه‌های هیئت آل طاها از سال ۱۳۹۷ به‌جا آورده‌اند. سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ با برپایی ایستگاه صلواتی هزار ساندویچ بین زائران توزیع کردند و سال گذشته با وجود متوقف شدن سفر به عتبات به دلیل کرونا این موکب را در محله راه انداختند و امسال هم قصد دارند این کار را در محله اجرا کنند.

اعضای هیئت چه می‌گویند؟
حال خوب، محله خوب

نیازمـندان را تنها نمی‌گذاریم
مرضیه عرب عامری/ عضو فعال هیئت بانوان آل طاها
  •  در اینجا به جوانان بها داده می‌شود

۲۱ سال بیشتر ندارد، اما مدام بچه‌های هیئت صدایش می‌کنند و از او کمک می‌خواهند. «مرضیه عرب عامری» یکی از اعضای فعال هیئت بانوان آل طاها که اسدی از او به‌عنوان جانشینش یاد می‌کند، می‌گوید: «در خانواده‌ای مذهبی رشد کردم و همیشه خانوادگی در چنین جمع‌هایی حضور داشتیم، اما هیچ‌وقت آن‌طور که باید در این مجالس به کم‌سن و سال‌ها بها داده نمی‌شد تا اینکه در مراسم دعای عرفه سال ۱۳۹۷ با خانم اسدی و این هیئت آشنا شدم. خانم اسدی وقتی متوجه علاقه‌ام به حضور فعال در هیئت شد، اداره فضای مجازی هیئت را به من سپرد و خیلی زود من را به‌عنوان جانشین خود انتخاب کرد.»

او در ادامه با اشاره به اینکه هماهنگی و برگزاری کلاس‌های قرآن و کارهای جهادی هیئت به عهده اوست، می‌گوید: «در مراسم‌ها و فعالیت‌های جهادی عکاسی انجام می‌دهم و محتوای تولید شده را در فضای مجازی منتشر می‌کنم، این در حالی است که در جذب جوانان محله به مشارکت در امور هیئت هم تلاش می‌کنم.» مرضیه از فضای دوستانه‌ای که در هیئت برقرار است یاد می‌کند و می‌گوید: «همه ما خانم اسدی را خاله صدا می‌زنیم و ارتباط صمیمانه او باعث شده جوانان زیادی به حضور در هیئت ترغیب شوند.»

نیازمـندان را تنها نمی‌گذاریم
راضیه عرب عامری/ عضو فعال هیئت بانوان آل طاها
  •  هیئتی‌زاده‌ هستم

«راضیه عرب عامری» یکی از اعضای ۳۰ ساله این گروه است که همراه خواهرش در این جمع حضور پیدا کرده است. او با اشاره به اینکه فعالیت در هیئت اهل‌بیت(ع) را از پدر و مادرش آموخته است، می‌گوید: «از سال ۱۳۸۲ عضو فعال بسیج بودم در این حوزه کار می‌کردم و سال ۱۳۹۷ با خانم اسدی آشنا شدم و عضو هیئت آل طاها شدم. همان زمان به مناسبت اربعین در خیابان شهید لطیفی محله خانی‌آباد نو در محل حرکت کاروان پیاده‌روی اربعین موکب زدیم و بعد از آن فعالیت‌های‌مان را گسترش دادیم. به مرور کارهای‌مان به توزیع بسته‌های غذایی بین خانواده‌های کمتربرخوردار، برگزاری کلاس‌های قرآنی و جلسات مناسبتی و... ارتقا پیدا کرد.» او که در روایتگری زندگینامه شهدا هم مهارت دارد در ادامه از فضای صمیمی هیئت یاد می‌کند و می‌گوید: «این فضا به لطف‌بانی خوب هیئت شکل گرفته و ماندگاری آن حال خوب محله را به همراه دارد.»

نیازمـندان را تنها نمی‌گذاریم
لیلی قنبری تامه/ عضو فعال هیئت بانوان آل طاها
  •  مشارکت در جمع‌آوری کمک‌های مردمی

«لیلی قنبری تامه» بانوی جوانی است که از سال ۱۳۹۸ عضو هیئت آل طاها شده است. می‌گوید: «از سال ۱۳۸۲ عضو فعال بسیج بودم و در جلسات قرآنی و مذهبی همیشه حضور پیدا می‌کردم، اما علاقه همیشگی‌ام این بود که بتوانم حضوری پررنگ در گروه‌های جهادی داشته باشم. از طریق یکی از دوستان با خانم اسدی آشنا شدم. از آن پس در حد توانم در فعالیت‌های جهادی مشارکت می‌کنم و به‌عنوان رابطی بین بستگان و نزدیکان و هیئت کمک‌های مالی را جمع می‌کنم تا به دست افراد کمتربرخوردار برسانیم.» قنبری در ادامه به اقدامات خوبی که در اینجا انجام می‌شود اشاره می‌کند و می‌گوید: «همبستگی خاصی بین بچه‌های گروه وجود دارد و با مشارکت هم توانسته‌ایم پاسخگوی بخشی از نیازهای اهالی محله باشیم.»

نیازمـندان را تنها نمی‌گذاریم
رقیه خانم/ عضو فعال هیئت بانوان آل طاها
  •  پخت غذاهای نذری و حال خوب

«رقیه خانم» بانوی ۵۰ ساله فعال گروه است که تا با سینی پر از چای وارد جمع می‌شود همه از دستپخت خوبش در تهیه غذا برای نیازمندان تعریف می‌کنند. او با اشاره به اینکه به حضور در مجامع مذهبی و جهادی عادت دارد، می‌گوید: «حدود ۲ سال است که با این جمع آشنا شده و ضمن فیض بردن از جلسات اخلاق و قرآن، وظیفه پخت نذری را به عهده گرفته‌ام.» رقیه خانم با اشاره به اینکه نه تنها خودش، بلکه همسر و ۳ فرزندش هم در گروه‌های جهادی حضور فعالی دارند، می‌گوید: «فعالیت در چنین فضاهایی تأثیرات مثبت زیادی در زندگی‌ام داشته است. داشتن فرزندان صالح و حال خوبی که همیشه همراهم است برکت این حضور است و قدردان آن هستم.»

همسایه‌ها چه می‌گویند؟

نیازمـندان را تنها نمی‌گذاریم
مژگان جعفری/ ساکن محله
  • افزایش امنیت محله به برکت حضور هیئت

نه در بسته‌بندی ارزاق مشارکتی دارند و نه در حال شمارش غذاهای گرم هستند فقط در کنار اعضای ثابت هیئت نشسته و قدردان حضورشان در محله هستند. ساکنان مجتمع ۲۲ بهمن را می‌گوییم که معتقدند برپایی هیئت در دل محله در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش بسیاری داشته است. «مژگان جعفری» از ساکنان قدیمی مجتمع ۲۲ بهمن است که در این‌باره می‌گوید: «بسیاری از مشکلات مجتمع با فعالیت‌های خوب این گروه حل و فصل شده است. این گروه در اموری از ارائه کمک‌های معیشتی به ساکنان کمتربرخوردار تا کمک به رفع آسیب‌های اجتماعی و ایجاد شغل برای بانوان آسیب‌دیده و نیازمند شغل و... فعالیت دارند.» جعفری در ادامه از کاهش تعداد معتادان و آسیب‌های اجتماعی داخل مجتمع یاد می‌کند و می‌گوید: «مدتی قبل معتادان در فضای پشتی این ملک می‌نشستند و در هفته چند بار نزاع و درگیری بین اهالی محله صورت می‌گرفت. اکنون خوشبختانه چنین مشکلاتی وجود ندارد و از سوی دیگر حضور همیشگی این بانوان احیای رویکردهای مذهبی بین دختران جوان محله را به همراه داشته است.»

نیازمـندان را تنها نمی‌گذاریم
زهرا حسن‌زاده/ ساکن محله


«زهرا حسن‌زاده» یکی دیگر از ساکنان قدیمی مجتمع ۲۲ بهمن است که در این جمع حضور دارد. او با اشاره به اینکه بعد از سال‌ها سکونت در این مجتمع به دلیل محیط آشفته‌ای که در آن حاکم شده بود از این محله نقل مکان کرده، اما مدتی است که برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های گروه جهادی آل طاها به اینجا می‌آید، می‌گوید: «طی رفت و آمدهای اخیر تغییرات مثبت را به خوبی احساس می‌کنم. بسیاری از دختران محله با شکل‌گیری این هیئت در این ساختمان به انجام فعالیت‌های جهادی و شرکت در کلاس‌های مذهبی ترغیب شده و برای رفع مشکلات‌شان به‌عنوان معتمد از خانم اسدی کمک می‌گیرند. برپایی این هیئت در دل محله و از سوی دیگر پایگاه بسیج برادران حضرت ابوالفضل(ع) در مجتمع امنیت محله را بیشتر کرده است.»

کد خبر 631708

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha