معاون درمان ستاد کرونای استان تهران گفت: رنگبندی شهرها بر اساس ابتلای بیمارستانی است و خیلی از شهرها از نظر جمعیتی، بیمارستان به تعداد کافی ندارند؛ بنابراین ممکن است رنگبندی دچار خدشه شود و عملا نمی‌تواند کمک خیلی زیادی در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشد و بعد از قرنطینه هوشمند نیاز به بازبینی و بررسی بیشتر دارد.

سیر نزولی کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر نادر توکلی معاون درمان ستاد کرونای استان تهران درباره وضعیت کرونا در استان گفت: بر اساس آخرین آمار تقریبا روزانه نزدیک هزار بستری کرونایی جدید در بیمارستان‌ها داریم و آمار تجمیعی کلی بستری در تهران حدود ۵هزار نفر است که نسبت به موقعیت پیک آمار، حدود ۷۰ درصد کاهش داشته است.

توکلی گفت: تعداد فوتی‌های روزانه ناشی از کرونا در تهران نیز حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر است. در بخش‌های بستری ویژه نیز حدود ۱۴۰۰ نفر بستری هستند که یعنی ۲۵ تا ۳۰ درصد از موارد بستری در بخش‌های مراقبت ویژه هستند.

وی با اشاره به اینکه بیماری روند رو به کاهش دارد و تهران در شیب نزولی پیک پنجم است، تاکید کرد: البته هنوز با میزان کاهشی مد نظرمان فاصله داریم اما خوشبختانه روند واکسیناسیون گسترش خوبی داشته است و امیدوارمان کرده است.

توکلی با بیان اینکه فعلا وضعیت آرامی از نظر کرونایی داریم، تصریح کرد: بروز پیک ششم قابل پیش‌بینی نیست، اما تجارب پیک‌های قبلی در پایتخت نشان داده است که بزرگترین چالش در مورد تهران رفت و آمد زیاد برون شهری و درون شهری است و چیزی که در این میان می‌تواند کمک کننده باشد اجرای قرنطینه هوشمند و پیگیری مبتلایان بیماری است که ایزوله بمانند تا شیوع بیماری بیشتر نشود.

وی درباره اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا، تاکید کرد: باید به حد بالایی از پوشش واکسیناسیون کرونا یعنی چیزی حدود ۸۰ درصد برسیم تا این طرح را انجام دهیم اما افرادی که واکسینه شدند در این نوع مدیریت هوشمند می‌توانند از خدمات شهری و اجتماعی استفاده کنند و کسی که واکسینه نشده باشد امکان استفاده از امکانات نام برده شده را ندارد.  

توکلی درباره رنگبندی‌های کرونایی شهرها نیز گفت: موضوعی که با آن مشکل داشتیم همین رنگ‌بندی‌ها بود. رنگبندی شهرها بر اساس ابتلای بیمارستانی است و خیلی از شهرها از نظر جمعیتی به تعداد کافی بیمارستان ندارند، مثلا شهر ملارد در اطراف تهران بیمارستان ندارد و چون موارد بستری در آن محاسبه نمی‌شود ممکن است رنگبندی دچار خدشه شود. بنابراین عملا رنگبندی نمی‌تواند کمک خیلی زیادی در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشد و بعد از قرنطینه هوشمند نیاز به بازبینی و بررسی بیشتر دارد.  

او درخصوص وضعیت بروز قارچ سیاه در تهران هم گفت: امکان ابتلا به قارچ سیاه به عنوان یک عارضه عفونی در هر بیماری که دارای نقص سیستم ایمنی است، وجود دارد. بیشترین احتمال ابتلا به قارچ‌سیاه در افراد دیابتی است که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند کورتون در طول ابتلا به کرونا مصرف کرده‌اند و دچار قارچ سیاه و استقرار عفونت در سینوس‌ها، اطراف چشم و صورت شده‌اند.

توکلی افزود: با طرح ارجاعی که در استان تهران برقرار کردیم و مراکز منتخبی که تعیین کردیم و با تامین داروی بیماران و فراهم شدن امکان جراحی برخی از مبتلایان به قارچ سیاه، اکنون ابتلا به این بیماری در وضعیت پایداری قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: تاکنون هیچ ردی از سویه‌های جدید لامبدا و مو در تهران شناسایی نشده است.

کد خبر 631606

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha