وزیر بهداشت گفت: ۹۷ درصد نیاز دارویی کشور در داخل تولید می‌شود.

بهرام عین‌اللهی ـ وزیر بهداشت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران در افتتاحیه نمایشگاه ایران فارما گفت: این نمایشگاه توانمندی شرکت‌های دارویی کشور را نشان می‌دهد. پیشرفت‌های خیلی خوبی را در دارو داشتیم که نود و هفت درصد نیاز کشور در داخل تامین می‌شود.

او افزود: ما در شروع کرونا خیلی دارو مشخص و مفیدی را نداشتیم اما با تلاش شرکت‌های دارویی، داروهای مفید در درمان کرونا در داخل تولید می‌شود و کمبودی نداریم.

عین‌اللهی گفت:  همیشه به پزشکان توصیه می‌کنیم که مصرف دارو را پایین بیاورند. بیماران باید بدانند درمان بیماری‌ها همیشه با دارو نیست و باید حداقل دارو برای بیماری مصرف شود.

عین‌اللهی گفت: مصرف داروی ما در کشور بالاتر از متوسط جهانی است. خوشبختانه کیفیت داروهایی که در ایران تولید می‌شود بسیار قابل قبول است، برخی از کشورهای همجوار ما مرتب درخواست می‌کنند که داروهای ایرانی خیلی خوب است و می‌خواهیم وارد کنیم.

او افزود: باتوجه به بیماری‌های مختلفی که در کشور هست، معاونت دارو و غذا وزارت بهداشت پیش‌بینی می‌کند که چه دارویی را به چه مقدار در کشور تولید کند. برخی اوقات ممکن است وضعیت خاصی ایجاد شود و  بیماری تغییرشکل پیدا کند و مصرف داروهای آن بالا رود. مثلا در رابطه با قارچ سیاه به دلیل کروتن مصرف داروی آن بالا رفت و در مقطع کوتاهی کمبودی وجود داشت اما با تهمیدات معاونت غذا و دارو این مساله حل شد.

عین اللهی گفت: با اینکه با کمبود سرم مواجه بودیم اما شرکت های دارویی سه شیفته کار کردند به صورتی که سرم به انداره کافی و حتی زیادی هم در داخل کشور داریم.

او افزود: کمبودی در داروهایی که در کشور رایج است نداریم.  برخی اوقات پزشکان داروهای کمیاب را نسخه می‌کنند. توصیه ما این است که پزشکان داروهای کمیاب را وقتی ما دارو به اندازه کافی داریم نسخه نکنند که با مشکل مواجه نشویم.

عین اللهی گفت: یکی از مسائلی که با آن مواجه هستیم مصرف انسولین است. به این دلیل که در کشور ما بیماران دیابتی زیاد است و تا به امروز انسولین وارداتی بوده، پیش بینی که سازمان غذا و دارو کرده است که تا پایان امسال بتوانیم انسولین قلمی تولید کنیم و این مشکل مردم را انشاالله حل کند.

کد خبر 631542

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha