مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت: برای بهره‌برداری درست از رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ و همچنین سرریز مسافران جام جهانی قطر در مازندران به همراهی همه دستگاه‌ها نیاز داریم.

سیف الله فرزانه گردشگری مازندران

همشهری آنلاین-اشکان جهان‌آرای: همایش روز جهانی گردشگری روز گذشته (دوشنبه ۱۹ مهر) با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران و مسئولان شهرستان و همچنین تعدادی از فعالان حوزه گردشگری برگزار شد. در این مراسم علاوه بر بیان اظهارنظرهای فعالان و مسئولان حوزه گردشگری مازندران در آستانه رویداد بین‌المللی ساری ۲۰۲۲ از برخی فعالان این بخش نیز تجلیل شد.

تأکید بر نگاه فرابخشی
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران در این آیین گفت: برای بهره‌برداری درست از رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ و همچنین سرریز مسافران جام جهانی قطر در مازندران به همراهی همه دستگاه‌ها نیاز داریم.
سیف‌الله فرزانه با تأکید بر اینکه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یک دستگاه فرابخشی است، نه عمل کننده، اظهار کرد: اگر قرار است در اکسپو دوبی و رویداد ساری۲۰۲۲ موفق عمل کنیم یا بخشی از مسافران جام جهانی قطر را در سال آینده به واسطه راه‌اندازی خط پروازی کیش - رامسر و کیش - نوشهر به مازندران جذب کنیم باید همه در کنار هم با نگاهی فرابخشی کنار هم
قرار بگیریم.
این مسئول خاطرنشان کرد: واقعیت این است که خیلی‌ها ادعای حمایت از گردشگری را دارند، اما فقط حرفش را می‌زنند و در عمل به قوانین دستگاهی خودشان پایبند هستند.

سرمایه‌گذاران آماده به کار
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران تصریح کرد: وقتی به‌عنوان یک نهاد متولی گردشگری برای گسترش زیرساخت‌های تفریحی نمی‌توانیم ساحل را به سرمایه‌گذار واگذار کنیم و دستگاه‌هایی مانند سازمان بنادر، منابع طبیعی و آب منطقه‌ای در این زمینه دیدگاه‌های مستقل خود را دارند، عملا کاری از پیش نمی‌رود. برای بسیاری از جاذبه‌های استان سرمایه‌گذار آماده به‌کار وجود دارد، اما موانع اداری امکان فعالیت را می‌گیرد.
فرزانه با بیان اینکه نمی‌توان بدون همکاری سایر دستگاه‌ها گردشگری درست و فعالی داشت، گفت: اگر قرار است گردشگر را به جاده چالوس بیاوریم باید راه و شهرسازی زیرساخت مناسب تردد را فراهم کند. زیرساخت‌های شهری را شهرداری‌ها باید ایجاد کنند و اگر می‌خواهیم اسکله‌های تفریحی داشته باشیم باید سازمان بنادر و دریانوردی، آب‌منطقه‌ای و منابع طبیعی پای کار باشند. اگر قصد داریم گردشگری مزرعه و گردشگری کشاورزی را رونق دهیم باید جهادکشاورزی با ما همراه شود و برنامه‌هایش پیوست گردشگری داشته باشد.
وی با اشاره به ۳ بندر در این استان که جای خالی کشتی‌های تفریحی در آنها به وضوح دیده می‌شود، افزود: در رویداد ساری۲۰۲۲ یا چشم‌انداز جذب مسافران جام جهانی قطر به مازندران نیز جای خالی گردشگری دریایی و این کشتی‌های تفریحی احساس می‌شود.
همین حالا سرمایه‌گذاری داریم که حاضر است این کشتی‌ها را بخرد و در سواحل مازندران به آب بیندازد، اما قانون به‌دلیل حمایت از تولید داخل اجازه خرید و
به‌کارگیری در آب‌های داخلی را نمی‌دهد.
این مسئول یادآور شد: بسیاری از جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد ما در مالکیت منابع طبیعی قرار دارد و امکان برنامه‌ریزی مناسب برای آنها را نداریم. مانند غار دانیال که سال ۱۳۸۵ به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری به
تصویب رسید.

حل دعواهای داخلی
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با بیان اینکه در مازندران ۸۶۰ قطعه آب‌بندان با مساحت ۱۷هزار هکتار وجود دارد، ادامه داد: برای این آب‌بندان‌ها اولویت نخست کشاورزی، اولویت دوم پرورش ماهی و زیست پرندگان، اولویت سوم زراعت چوب و اولویت چهارم گردشگری است، اما علاقه همه به گردشگری است. ۱۰۹آب‌بندان در این استان کاربری گردشگری دارد. آیا می‌توانیم آنها را واگذار کنیم؟ جهادکشاورزی می‌گوید اعتبار بهسازی آب‌بندان‌ها را جذب می‌کند، آب منطقه‌ای هم می‌گوید متولی آب و منابع آبی است و جایی برای برنامه‌ریزی توسط بخش گردشگری نمی‌ماند. برای رونق گردشگری ابتدا باید این دعواهای داخلی حل شود و به برنامه‌ای یکپارچه در گردشگری برسیم. به همین دلیل است که تأکید می‌کنیم ما فقط یک دستگاه هماهنگ‌کننده هستیم، اما نگاه‌ها به این سازمان است و همه انتظار دارند که وزارت میراث فرهنگی تمام جزئیات رونق گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی را مدیریت کند و پیش ببرد.
وی با تأکید بر اینکه اگر قرار است در حوزه میراث فرهنگی اتفاق مثبت بیفتد باید بودجه‌های فرهنگی و مرمت افزایش یابد، افزود: در بخش صنایع‌دستی باید تسهیلات با نرخ سود پایین و اقساط بلندمدت از بانک تخصصی به فعالان پرداخت شود و در حوزه گردشگری همه نهادها و فعالان حوزه گردشگری پای کار بیایند و احساس مسئولیت کنند. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران تصریح کرد: همه نهادها و دستگاه‌ها و فعالان گردشگری باید در یک مسیر قرار گیرند تا بتوانیم در اکسپوی دوبی، در ساری۲۰۲۲ و حتی در جام جهانی قطر که می‌تواند آورده مالی خوبی برای مازندران داشته باشد به یک برنامه واحد و چشم‌انداز اجرایی و درست برسیم.

کد خبر 631506

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha