مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

مرکز مازندران و سایر شهرهای این استان در فاصله ۲۲۲ روز تا رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ هیچ نشانه‌ای از میزبانی یک رویداد بین‌المللی گردشگری ندارند.

ساری 2022

همشهری آنلاین - اشکان جهان آرای: ۲۲۲ روز دیگر سال ۲۰۲۲ میلادی آغاز می‌شود و دقیقا از همان روز فرصت یک ساله مازندران و به ویژه ساری برای بهره‌برداری از یک رویداد بین‌المللی آغاز خواهد شد. «ساری۲۰۲۲» عنوان یک فرصت مهم بین‌المللی برای رونق گردشگری در مازندران است. مهر ۱۳۹۸ وزیران گردشگری کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اکو در سومین نشست خود به پیشنهاد مطرح شده از سوی ایران برای انتخاب سالانه پایتخت گردشگری این کشورها رأی مثبت دادند و در نخستین گام نیز قرار شد که ساری به عنوان نخستین پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو میزبان این رویداد بین‌المللی شود. برای سال ۲۰۲۳ نیز این میزبانی به اردبیل داده شد. اما در فاصله حدود ۷ ماه تا آغاز سال ۲۰۲۲ آن‌چه که از ساری و سایر شهرهای مازندران دیده می‌شود، تفاوت بسیار زیادی با سیما و سازماندهی اجتماعی و زیرساختی جامعه‌ای دارد که قرار است میزبان یک رویداد بین‌المللی گردشگری‌محور باشد.

مدیران این استان طی یک سال اخیر بارها به میزبانی مازندران از این رویداد اشاره کردند و عنوان شده که برنامه‌ریزی‌هایی در حال انجام است. البته طی دو هفته اخیر اقداماتی بابت شناساندن «ساری۲۰۲۲» در شهر ساری انجام شد. اما نگاهی کلی به ساری و شهرهای مازندران نشان می‌دهد که هنوز در عمل اتفاق خاصی برای میزبانی از این رویداد نیفتاده است.

آغاز تبلیغات در ساری

اما سرپرست شهرداری ساری که حدود دو هفته پیش مدیریت امور شهری مرکز مازندران را به عهده گرفته، از آغاز اقدامات جدید در این نهاد برای بهبود زیرساخت‌های شهری و همچنین برجسته کردن ساری۲۰۲۲ در جامعه با انجام کارهای تبلیغاتی و اجتماعی خبر می‌دهد و می‌گوید: به ساری۲۰۲۲ به عنوان یک فرصت کم‌نظیر رونق شهر و گردشگری شهری نگاه می‌کنیم و تمام تلاش خود را برای بهره‌برداری از همه ظرفیت‌ها به کار گرفته‌ایم. بخشی از این کارها نیز از هفته پیش آغاز شده است.

جواد طالبی در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: از سه‌شنبه هفته قبل کمپین تبلیغاتی ساری۲۰۲۲ با نصب بنرهایی ویژه این رویداد آغاز به کار کرد که قرار است در آن به صورت گام به گام با استفاده از طرح‌های گرافیکی و شیوه‌های تبلیغات اجتماعی نگاه و ذهن شهروندان مرکز استان را به این رویداد جلب کنیم.

به گفته این مسئول یکی از اقدامات دیگری که در این زمینه انجام شد، تشکیل دبیرخانه رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ در سازمان فرهنگی شهرداری ساری است. سرپرست شهرداری ساری می‌افزاید: بخش مهمی از کاری که باید انجام شود آشناسازی شهروندان به عنوان میزبان‌های اصلی با این رویداد بین‌المللی است که باید در قالب برنامه‌های فرهنگی انجام شود.

پیگیری برای پیش‌رویدادها

در کنار فعالیت‌هایی که شهرداری ساری برای پیشبرد امور مربوط به میزبانی از این رویداد بین‌المللی دارد، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز گام‌هایی را برداشته است که به نظر می‌رسد برای چنین رویدادی اجتماعی بسیار اندک است. با این حال دبیر رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ معتقد است که تا کنون اقدامات مناسبی انجام شده و نگاه مسئولان ارشد استان نیز به حمایت از این طرح اجتماعی-توریستی مناسب و حامیانه است. 

دکتر علی ماهفروزی به همشهری می‌گوید: ما ۴۱ محور را برای برگزاری پیش‌رویدادها تا پیش از آغاز سال ۲۰۲۲ اعلام کردیم و استاندار نیز دستور پیگیری برای تأمین اعتبار مورد نیاز این پیش‌رویدادها را صادر کرده است. مسائلی مانند راه‌اندازی رادیواینترنتی ساری۲۰۲۲، تبلیغات در شهرهای مختلف استان، توسعه ناوگان حمل‌ونقل شهری و بین‌ شهری، راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی و آشنا کردن جامعه با این رویداد از اهداف مهمی است که در طراحی این پیش‌رویدادها مد نظر قرار گرفته است.

وی می‌افزاید: اخیراً کمیته گردشگری شهر خلاق رویداد ساری۲۰۲۲ نیز با محوریت «ساری، شهر دمنوش‌ها و گیاهان دارویی» راه‌اندازی شد. خوشبختانه طی دو ماه اخیر تکاپوی خوبی با ورود جدی استاندار برای این رویداد ایجاد شده و در صورتی که کارها با همین روند ادامه داشته باشد، اتفاقات مثبتی را خواهیم دید. ضمنا سند برنامه‌های لازم برای شهر ساری کاملا تکمیل شده و برای شهرهایی هم که مکمل این میزبانی هستند تا یک ماه دیگر سند چشم انداز رویداد را مشخص می‌کنیم.

بودجه: صفر ریال

دبیر رویداد بین‌المللی ساری‌۲۰۲۲ که طراح پروژه پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو نیز هست، جزئیات تقریبا کاملی از اجرای این پروژه را مطرح می‌کند، اما آن‌چه که برای اجرای همه این پیش‌رویدادها یک پیش‌نیاز مهم محسوب می‌شود بودجه است. ماهفروزی در پاسخ به این پرسش که تا کنون چقدر اعتبار برای پروژه ساری۲۰۲۲ در اختیار این دبیرخانه یا اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گرفته می‌گوید: تا کنون هیچ اعتباری دریافت نکردیم. پیش‌بینی ما برای برگزاری پیش‌رویدادها ۱۳۵ میلیارد تومان است که درخواست این اعتبار با امضای استاندار به رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارائه شد و امیدواریم تا پیش از پایان عمر دولت این اعتبار تخصیص یابد.

بنابر این اظهارات دبیر پروژه ساری۲۰۲۲ عملا هنوز هیچ گام مالی نهایی شده‌ای برای میزبانی مازندران و به ویژه ساری از گردشگران خارجی در طرحجی منسجم و یک ساله برداشته نشده است و این دقیقا همان نقطه بلاتکلیفی پروژه محسوب می‌شود. به همین دلیل با وجود این که گفته می‌شود میزبانی از گردشگران کشورهای عضو اکو در سال ۲۰۲۲ صرفا محدود به ساری نیست و تمام مازندران باید در قالب یک کلانشهر درگیر اجرای این پروژه باشند، عملا هیچ نشانه‌ای از این رویداد در شهرها و روستاهای مختلف مازندران دیده نمی‌شود و حتی اقشار مختلف جامعه در سراسر این استان نیز شناختی از رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ ندارند.

در شهر خبری نیست...

رویدادی که از آن به عنوان سرآغاز پروژه پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو یاد می‌شود و تا ۲۲۲ روز دیگر آغاز خواهد شد هنوز هیچ صفحه رسمی در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها و حتی یک وبسایت مستقل به منظور شناساندن جزئیات پروژه به گردشگران خارجی ندارد. به این موضوع می‌توان جای خالی اقداماتی ظاهری برای حساس‌سازی جامعه مانند نصب روزشمار در شهرها به ویژه ساری و همچنین نصب نمادهای مرتبط با این رویداد و زیباسازی ویژه شهرها را نیز افزود.
در حالی که تجربه‌های پیشین میزبانی شهرهای ایرانی از رویدادهای مشابه مانند پایتخت اعلام شدن اصفهان، تبریز و همدان در بخش گردشگری بین‌المللی نشان می‌دهد از ماه‌ها پیش از آغاز رویداد، اجرای زیرساخت‌های متفاوت و زیباسازی شهری به موازات آگاه‌سازی و افزایش حساسیت اجتماعی نسبت به این میزبانی برای مشارکت بیشتر در طرح مورد توجه قرار گرفت.

مفهوم‌سازی مقدم بر زیرساخت

 البته ماهفروزی معتقد است که در اجرای چنین رویدادهایی موضوع اصلی محتوا و مفهوم است، نه ساختار. او تصریح می‌کند: وقتی محتوا و مفهوم آماده نباشد حتی در صورت وجود زیرساخت‌ها نیز مردم همراهی نمی‌کنند. معتقدم باید در ماه‌های باقیمانده به سمت واژه‌سازی حرکت کنیم. برای مثال مفهوم کوچه‌موزه‌ها یکی از پروژه‌هایی است که برای این میزبانی مد نظر داریم تا در کوچه‌های تاریخی و قدیمی خود اهالی و ساکنان طرح‌های اجتماعی بر مبنای هویت تاریخی و فرهنگی آن محله را اجرا کنند.

وی می‌افزاید: اصولا برای این رویدادها به مشارکت اجتماعی بیشتر از ساختار فیزیکی نیاز داریم. چون گردشگران امروزی بیشتر مشتاق تجربه فرهنگ‌ها هستند. ما این امکان را در شهرهایی مثل آلاشت، ساری، آمل، بابل، رامسر، بهشهر و برخی نقاط دیگر استان داریم. اگر بتوانیم مفهوم‌سازی را با دقت بر اساس ظرفیت‌ها انجام دهیم و مردم را با فرصت‌های توسعه آشنا کنیم خود محله‌ها کارها را پیش می‌برند.

ماهفروزی معتقد است که از دو ماه پیش تا امروز پیگیری‌ها به خوبی پیش رفته و اکنون نیز مازندران به عنوان کلانشهر میزبان این رویداد با مجموعه‌ای از جاذبه‌های گردشگری فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و طبیعی در برنامه‌ریزی‌ها عقب نیست.
اما نگاهی به بخش اجتماعی پروژه نشان می‌دهد که عملا آگاهی خاصی نسبت به این موضوع در جامعه وجود ندارد. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که در ساری تقریبا از هر ۱۰ نفر ۹ شهروند هیچ اطلاعی از رویداد ساری۲۰۲۲ ندارند. بر اساس همین بررسی‌ها این میزان شناخت در شهروندان سایر شهرهای مازندران تقریبا صفر است. از سوی دیگر شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی شهرستانی هم هنوز هیچ نشانه‌ای از میزبانی مازندران از این رویداد بین‌المللی را به جامعه عرضه نکرده‌اند. تا ساری۲۰۲۲ راهی نمانده، اما تا تحقق آن‌چه که در طرح پیش‌بینی شده بود راه بسیار زیادی مانده است.

کد خبر 603201

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha