یکی از دغدغه‌های کمیسیون سلامت و محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران موضوع پسماند و تفکیک زباله در شهر تهران است...

بازارميوه

مهدی بابایی/ عضو شورای اسلامی شهر تهران : یکی از دغدغه‌های کمیسیون سلامت و محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران موضوع پسماند و تفکیک زباله در شهر تهران است تا بتوانیم دفن زباله را به صفر برسانیم؛ از زباله تر کمپوست تهیه کرده و قسمتی از زباله را که نمی‌شود بازیافت کرد در قالب زباله‌سوزی تبدیل به انرژی کنیم.  

این هدفی است که برای حوزه پسماند در نظر گرفته‌ایم. در بازدید اخیری که از منطقه ۱۳ داشتم متوجه شدم پروژه ایستگاه میانی بازیافت که در قالب طرح (MRF) مرکز تخصصی تفکیک پسماند منطقه۱۳ فعالیت می‌کند، پیشرفت خوبی دارد و دوستان در مدیریت شهری منطقه قول داده‌اند این مرکز را تا ۲ماه آینده به بهره‌برداری برسانند. امیدوارم در کنار مزایای زیست‌محیطی که این پروژه دارد، دیگر شاهد فعالیت عوامل غیرمجاز نباشیم و این فرایند به نحومطلوب مکانیزه شود.  

یکی از طرح‌های مهم ما در این حوزه همین است و در فصل آینده همزمان سه منطقه شرق تهران؛ مناطق۸‌, ۱۴ و۱۳ از این مرکز بهره‌می‌برند تا جمع‌آوری زباله و تفکیک این مناطق به نحو مطلوب ارتقا پیدا کند و در آنجا حداقل دفن زباله را داشته باشیم.

 متأسفانه در حال حاضر روزی ۲هزار و۶۰۰ تن زباله در تهران دفن می‌کنیم که این مخاطره بسیار بزرگ زیست‌محیطی است و یکی از دغدغه‌های بسیار مهم ما در کمیسیون هم ساماندهی این وضعیت است و رسیدن به نقطه مطلوب و غایی که به مرحله دفن نکردن زباله برسیم. اکنون طرح (MRF)‌ در ۳پهنه تهران در حال اجراست که هرکدام چند منطقه را پوشش می‌دهند و اگر موفقیت‌آمیز باشد در سایر مناطق شهر هم این طرح اجرا می‌شود.

این میان در منطقه۱۳ یکی از دغدغه‌های مهم ما بوستان جنگلی سرخه‌حصار و یکی از پتانسیل‌های بزرگ زیست‌محیطی و گردشگری شهر تهران است که خوشبختانه با توجه ‌به تمهیدات خوب مدیریت شهری این منطقه، امسال شاهد بهبود کیفیت فضای سبز و محیط‌زیست در سطح این پارک‌ بودیم و حدود ۸۰‌درصد از آتش‌سوزی‌های بوستان سرخه‌حصار کاهش یافته و توانسته‌اند با علف‌های هرز مقابله بیولوژیک کنند. این یکی از اقدامات بسیار مهم در کاهش حوادث در این بخش است.

از این‌رو آسیب‌هایی که به فضای سبز وارد می‌شود بسیار کاهش پیدا کرده و امیدوارم با تمهیداتی که برای ارتقای موضوعات زیست‌محیطی و گردشگری اینجا صورت گرفته و به‌زودی شاهد بازگشایی درهای مجموعه برای استفاده بیشتر شهروندان باشیم.  
 

کد خبر 631471

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha