جمعه ۲۲ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

سارا پالین (پیلین) معاون جان مک کین نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، روز جمعه اولین گفت‌وگوی خود را بعد از انتخاب در این سمت با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی انجام داد.

متنی که می‌خوانید بخشی از این گفت‌وگوست که دیدگاه‌ها و میزان آگاهی او را در مسائل بین‌المللی نشان می‌دهد. 

  • خانم فرماندار، ابتدا می‌خواهم سؤالی بپرسم که آن را از جان مک کین هم پرسیده‌ام و به‌نظرم بسیار مهم است. آیا شما می‌توانید در چشم‌های مردم آمریکا نگاه کنید و بگویید من تجربه کافی برای معاونت رئیس‌جمهوری یا حتی رئیس‌جمهوری آمریکا را  دارم؟

بله، وقتی من پیشنهاد جان مک کین را پذیرفتم، متعهد شدم که درصورت انتخاب او به‌عنوان رئیس‌جمهوری آماده باشم و حالا من آماده‌ام.

  • هیچ وقت نشده است از خودتان سؤال کنید که آیا واقعا تجربه کافی را به‌ویژه در مورد سیاست خارجی دارید؟

نه، من هرگز در این مورد شک نداشتم.

  • این از غرور شما نیست؟

من به مک کین جواب مثبت دادم چون به آمادگی خودم اطمینان داشتم و می‌دانستم که نمی‌توان در مقابل این پیشنهاد و برای مشارکت در این ماموریت لحظه‌ای درنگ کرد. ماموریتی که ما در آن هستیم، اصلاحات در کشور و پیروزی در جنگ است.

  • اما معاونت رئیس‌جمهوری فقط اصلاحات نیست. در این پست شما با بسیاری از مسائل بین‌المللی مواجه هستید. وقتی من از جان مک کین در مورد تجربه شما در مسائل امنیت ملی سؤال کردم او تنها به تجربه شما در فرمانداری آلاسکا اشاره کرد. آیا این به‌نظر شما کافی است؟

این مسائل هم جزء اصلاحات دولت است؛ برای اینکه دولت بار دیگر در طرف مردم قرار بگیرد. در مورد تجربه‌های من بهترین مثال آن ایجاد استقلال در زمینه تولید انرژی است، که من سال‌هاست در این مورد به‌عنوان فرماندار آلاسکا، به‌عنوان ایالتی که 20درصد انرژی کشور را تامین می‌کند، فعالیت کرده‌ام. حالا می‌توانید ببینید که پیشرفت در زمینه نفت و گاز برای تولید بیشتر انرژی در آمریکا بسیار زیاد بوده است.

  • می دانم. اما من می‌گویم که امنیت ملی خیلی فراتر از مسئله انرژی است.

بله، درست است. اما منظورم این بود که فراموش نکنید که انرژی زیرساخت امنیت ملی ماست. این قضیه خیلی مهم و قابل توجه است.

  • خانم پالین، شما به غیراز سفر سال گذشته‌تان به کویت و آلمان، آیا تا به حال به کشور دیگری سفر کرده‌اید؟

بله، به کانادا و مکزیک هم رفته‌ام. اما سفرم برای دیدار با سربازان آمریکا در کویت و نظامیان مجروح در آلمان مهم‌ترین سفرهای زندگی من بود.

  • تا به حال شما با یک رهبر کشور خارجی دیدار کرده‌اید؟

نه، من چنین ملاقاتی نداشته‌ام و فکر می‌کنم درصورتی که شما به گذشته برگردید و این سؤال را از معاون‌های رئیس‌جمهوری قبل هم بپرسید همین جواب را به شما می‌دهند. ولی باید به یاد بیاوریم که خواست ملت ما در حال حاضر چیست.

آنها بیشتر از این دیگر سیاست به معنای معمولش را نمی‌خواهند. این برای من سخت است که این مسئله را تایید کنم که آمریکایی‌ها از سیاست درهای بسته خسته شده‌اند.

  • شما به تازگی در کلیسایی گفتید «رهبران ما با دستور خدا، سربازان آمریکا را برای جنگ به کشورهای دیگر فرستادند.» واقعا فکر می‌کنید ما در حال انجام یک جنگ مقدس هستیم؟

من در حرف هایم از صحبت‌های آبراهام لینکلن استفاده کردم و منظورم این بود که ما طرف خدا هستیم و من فکرم می‌کنم که جنگ ما علیه تروریسم کار درستی است.

  • درباره مسائل امنیت ملی با مسئله گرجستان شروع می‌کنیم. مسئولان دولت گفته‌اند که ما باید از تمامیت ارضی گرجستان حمایت کنیم. شما فکر می‌کنید که آمریکا باید برای بازگشت حاکمیت گرجستان بر آبخازیا و اوستیای جنوبی تلاش کند؟

باید بگویم ما روابط خوبمان را با ساکاشویلی، رئیس‌جمهوری گرجستان ادامه می‌دهیم. من چند روز پیش با عنوان معاون مک کین با ساکاشویلی تماس گرفتم و به او اعلام کردم که ما همچنان به روابط خود با گرجستان متعهد هستیم.

ما باید حواسمان به روسیه باشد؛ روسیه‌ای که با تجاوز به گرجستان به‌عنوان کشوری کوچک‌تر، دمکراتیک و بی‌مدعا، این کشور را تحت فشار گذاشته است.

  • نظرتان درباره رابطه با روسیه چیست؟

ما باید بدانیم که جهان چقدر کوچک است و باید در کنار متحدان خود، برای داشتن روابط خوب با همه کشورها به‌ویژه روسیه تلاش کنیم.

ما نباید یک جنگ سرد دیگر را تکرار کنیم. ما باید روابط خوبی با متحدان خود داشته باشیم و به یاد بیاوریم که روسیه به‌دنبال منافع خود است. شاید یک رابطه با منفعت دوجانبه مسئله‌ای باشد که ما باید به آن برسیم.

  • شما طرفدار این مسئله هستید که گرجستان و اوکراین عضو ناتو شوند؟

قطعا بله، این 2 کشور باید عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی شوند.

  • این سؤال را برای این پرسیدم که پوتین گفته است گسترش ناتو به منطقه قفقاز را تحمل نمی‌کند.

به‌نظر من، انقلاب رز و نارنجی در این کشورها به ما نشان داد که آنها شایستگی عضویت در ناتو را دارند. اما پوتین بر عکس این مسئله فکر می‌کند.

  • و  ممکن است ما مجبور به جنگ با روسیه درصورت ورود به گرجستان شویم؟

این احتمال وجود دارد. این توافق اعضای ناتو است که اگر یکی از اعضا مورد حمله قرار گرفت، از شما انتظار می‌رود که برای دفاع به این کشور کمک کنید.

  • شما فکر می‌کنید گرجستان این قدر می‌ارزد که آمریکا به خاطرش با روسیه وارد جنگ شود؟

این مسئله که روسیه بدون هیچ نوع تحریکی با چنین فشاری به یک کشور کوچک‌تر دمکراتیک حمله کند، برای ما غیرقابل پذیرش است. ما باید از گرجستان حمایت کنیم. در این مورد شاید تحریم اقتصادی علیه روسیه مؤثر باشد.

  • ما در سالگرد 11 سپتامبر هستیم. شما با دکترین بوش موافقید؟

از چه نظر؟

  • خب، شما چطور دیدگاه او را توجیه می‌کنید؟

از دید جهانی او.

  • نه، دکترین بوش در سپتامبر2002 و قبل از حمله به عراق اعلام شد.

به‌نظر من کاری که رئیس‌جمهوری بوش انجام داد این بود که تلاش کرد جهان را از افراط گرایی اسلامی نجات دهد.

  • دکترین بوش می‌گوید ما این حق را داریم که به هر کشوری که فکر می‌کنیم قصد حمله به ما دارد به‌صورت پیش دستانه حمله کنیم. شما این مسئله را قبول دارید؟

من کار رئیس‌جمهوری را قبول دارم.

  • فکر می‌کنید ما حق داریم که حمله پیش‌دستانه دیگری علیه کشوری انجام دهیم که فکر می‌کنیم ممکن است به ما حمله کند؟

اگر اطلاعات سازمان جاسوسی ما نشان بدهد که حمله دیگری علیه مردم آمریکا نزدیک است ما هر نوع حقی برای دفاع از کشورمان داریم. در واقع رئیس‌جمهوری وظیفه دارد این کار را انجام دهد.

  • پس طبق نظریه شما ، ما حق حمله به داخل خاک پاکستان از طریق مرز افغانستان را بدون اجازه دولت پاکستان داریم؟

برای متوقف کردن افراط گراهای اسلامی که به‌دنبال نابودی آمریکا هستند ما باید هر کاری را، بدون درنگ و بدون توجه به اینکه به کجا می‌رویم، انجام دهیم.

ترجمه: محمد کرباسی

کد خبر 63140

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز