حسین امیرعبداللهیان وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه با طرف روس در باره مسائل برجام با هم توافق داشتیم گفت: امیدواریم در آینده نزدیک طرف های مذاکرات وین در روی میزمذاکره به تعهدات خود پایبند باشند.

امیرعبداللهیان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، حسین امیر عبداللهیان شامگاه چهارشنبه در پایان سفر خود به مسکو با بیان اینکه درباره نحوه بازگشت به مذاکرات وین و نحوه همکاری با آژانس انرژی بین المللی انرژی اتمی با طرف روس مذاکراتی داشتیم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مرد عمل واقعی برای مذاکره است و امیدواریم در آینده نزدیک طرف های مقابل ما به همه تعهدات خود برگرددند و تردید نکنند.
وی گفت:  چنانچه همه طرف ها به تعهداتشان پایبند باشند و برای ملت ایران قابل راستی آزمایی باشد ایران نیز پایبندی خود به تعهدات و مذاکرات را همانطور که در گذشته نشان داده است در آینده هم نشان خواهد داد.

مسیر گفت و گو برای حل سوتفاهمات قفقاز جنوبی

 وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین به مذاکرات با طرف روس در باره  حضور تروریستها و صهیونیست ها درقفقار جنوبی اشاره کرد و گفت: تحرکات بیگانگان ، صهیونیستها و تروریستها در منطقه قفقاز جنوبی دشواری هایی  را برای همسایگان خوب ما ارمنستان و جمهوری آذربایجان ببار می آورد .

وی گفت: ادبیاتی در این منطقه توسط برخی مقامات رسمی و رسانه ها بکار گرفته می شود که سازنده نیست و فقط کمک کننده به اهداف دشمنان منطقه است.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با سعه صدر و رفتار حکیمانه به همسایگان نگاه می کند، افزود: بایستی همه اهل منطقه از مسیر گفت و گو و حکیمانه مشکلات و سوتفاهمات را حل کنند و همه از این منطقه امن و باثبات سود ببرند.

وی گفت:  مهم این است که در منطقه قفقار نباید ژئوپلوتیک و جغرافیای  تحت تاثیر مداخلات خارجی خدشه ای به آن وارد شود.

نگاه تهران و مسکو در مسائل منطقه ای منطبق است

امیرعبداللهیان همچنین با بیان اینکه در مجموع نگاه تهران و مسکو به مسائل منطقه منطبق و نزدیک هم هست ، افزود: در مذاکرات با لاوروف طیف وسیعی از موضوعات منطقه و دوجانبه بررسی شد

و نکته مهمی که روی آن تاکید داریم ین است که نتیجه این سفر و گفتگوها باید برای مردم کشورمان باید قابل مشاهده و منتهی به جهش در مناسبات دوجانبه باشد.

امیرعبداللهیان در پایان سفر به مسکو با اشاره به مذاکرات مفصل و طولانی با همتای روسی خود گفت: در مجموع طیف وسیعی از موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفت و خوشبختانه تهران و مسکو در همه موضوعات نگاهی منطبق یا نزدیک به هم دارند.

وی افزود: در حوزه مسائل منطقه‌ای، درباره تحولات افغانستان، سوریه، یمن، بحرین، فلسطین و قفقاز جنوبی گفت و گو کردیم و اشتراک نظر فراوانی در این مسائل بین دو کشور وجود دارد.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش گفت: در مذاکرات امروز با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه بر روی جهش در مناسبات اقتصادی و شتاب بخشیدن به حوزه تحارت و بازرگانی تمرکز شد و خوشبختانه موانع تردد تجار و بازرگانان که تاثیرات منفی بر روابط اقتصادی دو کشور داشت، برطرف شد.

وی با اشاره به توافقنامه‌های متعدد بین دو کشور در حوزه‌های گوناگون روابط گفت: از نظر اسناد و توافقنامه هیچ کمبودی وجود ندارد و آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، اجرایی شدن این اسناد و توافقنامه‌هاست.

امیرعبداللهیان به اراده جدی رهبران دو کشور برای توسعه و تحکیم مناسبات اشاره و تاکید کرد: هم آقای رئیسی و هم آقای پوتین شخصیت‌های عملگرا و نتیجه‌گرا هستند و هر دو رئیس جمهور خواهان نتیجه ملموس گفتگوها و همکاری‌ها هستند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که که روز سه شنبه در راس هیاتی به روسیه سفر کرده بود شامگاه چهارشنبه پایتخت روسیه را به مقصد بیروت پایتخت لبنان ترک کرد.

کد خبر 630734

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha