یک بررسی جدید نشان می‌دهد که واکسن فایزر شش ماه پس از تزریق آن همچنان ۹۰ درصد در پیشگیری از بستری شدن افراد به علت کووید- ۱۹ حتی سویه‌ی دلتای کرونا اثربخشی دارد.

Pfizer

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از GMA اما همین بررسی نشان داد که هنگامی موضوع پیشگیری از عفونت مطرح است، این اثربخشی به سرعت کاهش می‌یابد. این بررسی نشان داد پنج ماه پس از تزریق واکسن اثربخشی آن در پیشگیری از عفونت فقط ۴۷ درصد است.

پژوهشگران در این بررسی که فایزر آن را تامین مالی کرده است، بر اساس داده‌های به دست آمده از بنیاد «کیزر پرمننت» به محاسبه درصد افراد کاملا واکسینه‌شده‌ای پرداختند که به طور ماهانه به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند. داده‌های به دست امده از حدود ۳.۴ میلیون نفر در فاصله دسامبر ۲۰۲۰ تا اوت ۲۰۲۱ در این بررسی تجزیه و تحلیل شد.

نتایج این بررسی با نتایج به دست آمده در بررسی‌های قبلی از جمله بررسی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا مطابقت دارد که آنها هم کاهش اثربخشی واکسن فایزر را در طول زمان نشان داده بودند، اما در این بررسی برای نخستین بار تاثیر شیوع سویه‌ی دلتا بر اثربخشی این واکسن را ارزیابی کرده است.

اثربخشی واکسن فایزر در برابر سویه‌ی‌های دلتا و غیردلتای کروناویروس در طول مدت بررسی بالا باقی ماند که نشان می‌دهد این واکسن حتی با وجود این سویه‌ی وگیرتر به خوبی عمل می‌:ند.

سویه‌ی دلتا که در هنگام شروع واکسیناسیون عمومی در زمستان در آمریکا وجود نداشت، اکنون ۹۹ درصد موارد عفونت کرونا در این کشور را شامل می‌شود.

همچنین این بررسی نشان داد واکسن‌ها در سالمندان و در افراد دارای بیماری زمینه‌ای ممکن است اثربخشی کمتری داشته باشند.

پژوهشگرانی که این بررسی را انجام داده‌اند می‌گویند یافته‌هایشان از تصمیم اخیر سازمان غذا و داروی آمریکا برای تزریق دوز سوم واکسن فایزر به برخی از گروه‌های پرخطر که در بسیاری از آنها بیش از شش ماه از تزریق دوز اول واکسن گذشته است، حمایت می‌کند.

این بررسی افراد را برای حدود شش ماه پیگیری کرده بود، اما کارشناسان هنوز نمی‌دانند اثربخشی واکسن فایزر در مدت طولانی‌تر کاهش می‌یابد یا در حد ثابتی باقی می‌ماند. همچنین هنوز دقیقا معلوم نیست که تزریق دوز سوم یادآور اثربخشی واکسن را تا چه حدی افزایش می‌دهد و عوامل دیگری مانند اجبار به ماسک زدن یا رعایت فاصله اجتماعی چه اثراتی بر این داده‌ها می‌تواند داشته باشد.

کد خبر 630604

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha