رئیس جمهوری فرانسه از کشورهای گروه ۲۰ خواست تا شروطی را برای به رسمیت شناختن دولت طالبان افغانستان ارائه کنند. 

امانوئل مکرون

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از اسپوتنیک، اخیرا ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده رهبران گروه ۲۰ در باره افغانستان شد که قرار است ۱۲ اکتبر سال جاری میلادی انجام شود. 

در همین حال، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در گفتگویی با شبکه خبری فرانس اینتر گفت: همه کشورهای گروه ۲۰ شامل اروپایی‌ها، آمریکا، چین روسیه و همچنین کشورهای آفریقایی، آسیا و آمریکای لاتین شرایطی را برای به رسمیت شناختن طالبان افغانستان ارائه کنند. 

وی در ادامه افزود: نخستین شرط باید تداوم عملیات ارسال کمک‌های بشردوستانه در افغانستان شامل تخلیه افرادی باشد که نیازمند حفاظت هستند. دومین شرط این است که طالبان روابطش را با گروه‌های تروریستی فعال در منطقه قطع کرده و آن‌ها را محکوم کند و سومین شرط باید رعایت حقوق بشر و شرافت زنان در افغانستان باشد. 

رئیس جمهوری فرانسه با اشاره به این مساله که بسیاری از زنان در افغانستان که واجد شرایط دسترسی به آموزش و تحصیل، شرکت در فعالیت‌های ورزشی و هنر هستند به ناگهان مجبور شدند با روی کار آمدن طالبان، خانه‌نشین شوند و از حضور در جامعه منع شده‌اند، گفت: ما باید با این شرایط روبرو شویم چون این مساله برای زنان امروز افغانستان بسیار وحشتناک است. 

وی در ادامه گفت: طالبان پس از تصرف کابل در ۱۵ اوت سال جاری میلادی یک ثبات مشخصی را به وجود آورده است اما بهای این تغییرات، تاریک اندیشی و مخالفت با روشنفکری است. افغانستان با روی کار آمدن طالبان هرگز آن رژیمی نخواهد شد که ما انتظارش را داریم. ما با بسیاری از کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای روابط دیپلماتیکی که آن کشورها، راه و روشی را که ما انتظارش را داریم و می‌خواهیم، پیگیری نمی‌کنند. 

طالبان ۱۵ اوت سال جاری میلادی و پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، کابل را تصرف کرد. 

گروه طالبان بعدا دولت خود را به ریاست «محمد حسن آخوند» که در دوران قبلی طالبان در افغانستان وزیر امور خارجه بود، تشکیل داده است. 

رئیس جمهوری فرانسه در ادامه صحبت‌هایش گفت، به یمن مداخله این کشور در منطقه ساحل، تروریست‌ها نتوانستند قدرت در کشور مالی را به دست بگیرند. 

وی ادامه داد: اگر مداخله فرانسه در منطقه ساحل وجود نداشت، دولتی در کشور مالی نمی‌توانست به فعالیت خود ادامه دهد و ما این مساله را به وضوح به شما می‌گوییم که حضور و دخالت نیروهای فرانسوی باعث چنین اقدامی شده است. 

ماکرون تاکید کرد که مداخله فرانسه به درخواست دولت مالی و تمامی کشورهای عضو اکواس بوده است. 

رئیس جمهوری فرانسه همچنین ابراز اطمینان کرد که حتی پس از خروج نیروهای ارتش فرانسه از منطقه، تروریست‌ها قادر نخواهند بود مالی را تصرف کنند و افزود: حضور نظامی ما باید تکاملی باشد چراکه ما قادر نیستیم از سربازان خود بخواهیم جای کار دولت‌های شما و به ویژه دولت مالی را بگیرند. 

۲۶ سپتامبر سال جاری میلادی، نخست وزیر مالی در مجمع عمومی سازمان ملل، دولت فرانسه را به بی‌اعتنایی و رها کردن کشورش متهم کرد چرا که ماکرون در ژوئیه دستور داد تعداد سربازان در منطقه ساحل کاهش یابد. 

در پی صحبت‌های نخست وزیر مالی در مجمع عمومی سازمان ملل، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد، دولت پاریس، دولت مالی را به حال خود رها نکرده و افزود: فرانسه به تعهداتش در حمایت از کشور مالی و پنج کشور منطقه ساحل در مقابله با تروریسم ادامه خواهد داد.

کد خبر 630574

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha