کاربران شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ روز دوشنبه در سراسر جهان در دسترسی به آنها دچار اشکال شدند.

facebook

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز کاربران در صفحه فیس‌بوک با پیغامی روبرو می‌شوند که بیانگر مشکلی در «سیستم نام دامنه» (DNS) است.

DNS به آدرس‌های وب اجاره می‌دهد کاربران را به مقصدهایشان بساند. قطعی مشابهی در شرکت میزبانی ابری «آکامای تکنولوجیز» در ماه ژوئیه (تیر) باعث از کار افتادن وب‌سایت‌های متعدد شد.

کارشناسان امنیت شبکه که موقعیت را دنبال می‌کنند، می‌گویند این قطعی ممکن است ناشی از یک خطای هم‌آرایی (configuration) به علت یک خطای داخلی باشد، گرجه خرابکاری بوسیله یک عامل داخلی هم به طور نظری امکان‌پذیر است.

به گفته کارشناسان احتمال کمتری دارد که این مشکل ناشی از هک‌شدن بیرونی باشد. یک حمله خارجی از نوع «محروم‌سازی از سرویس» (denial of service) به پرطرفدارترین سایت‌های جهان از نوع فیس‌بوک نیاز به هماهنگی میان گروه‌های قدرتمند هکری یا استفاده از شیوه بسیار ابداعی دارد.

فیس‌بوک تایید کرد که کاربرانش در دسترسی به اپلیکیشن‌هایش دچار مشکل شده‌اند، اما جزئیاتی درباره ماهیت این مشکل یا اینکه چه تعدادی از کاربرانش با قطعی مواجه شده‌اند، بیان نکرد.

کاربران شبکه پیام‌رسان واتس‌اپ و اپلیکیشن اشتراک عکس اینستاگرام که شرکت فیس‌بوک مالک آنها است، نیز قطع شدن آنها را گزارش کرده‌اند.

این قطعی در فیس‌بوک و اپلیکیشن‌های وابسته به آن یک روز پس از آن رخ می‌دهد که یک فرد افشاگر یا «سوت‌زن» از درون فیس‌بوک این شرکت را متهم کرد در موارد متعددی سود بردن را بر جلوگیری از نفرات‌پراکنی و انتشار اطلاعات نادرست اولویت داده است.

کد خبر 630489

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha