یکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۵
۰ نفر

خروج آمریکا از منطقه که با افزایش تنش‌ها در آسیای شرقی همراه شده مقامات امارات را به تقویت روابط منطقه‌ای و مدیریت شرایط حساس خاورمیانه ترغیب کرده است.

انور قرقاش

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، امارات متحده عربی در تلاش است رقابت‌های قدیمی خود با ایران و ترکیه را از طریق گفتگو مدیریت کند تا از بروز هرگونه درگیری جدید در منطقه جلوگیری شود. این کشور پس از شیوع کووید-۱۹ در حال تقویت اقتصاد خود است.

انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه، روز گذشته در کنفرانسی خبری از عدم قطعیت در مورد تعهد ایالات متحده به منطقه و نگرانی در مورد جنگ سرد پیش رو بین واشنگتن و پکن خبر داد.

رویترز نوشت: کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس هم دارای روابط اقتصادی قوی با چین هستند و هم به شدت به چتر حمایتی نظامی آمریکا اتکا دارند. از دیگر سو روند مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب برای احیای برجام و نیز بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان پس از خروج آمریکا را زیر نظر دارند.

قرقاش گفت: «آنچه در پی حضور آمریکا در منطقه پیش آمده را زمان مشخص خواهد کرد و ​​من فکر می‌کنم هنوز این مسئله روشن نیست اما افغانستان قطعا یک آزمایش است و صادقانه بگویم این یک آزمایش بسیار نگران کننده است.»

وی در این کنفرانس سیاست جهانی تاکید کرد: «بخشی از آنچه ما باید انجام دهیم مدیریت بهتر منطقه است. اکنون این خلأ وجود دارد و هر زمان که خلاء وجود داشته مشکلی پیش آمده است.»

امارات متحده عربی در تلاش است با تنش زدایی از رابطه خود با دو کشور غیر عربی ایران و ترکیه که برای مقابله با نفوذ آنها در درگیری‌های یمن، لیبی و دیگر مناطق درگیر بود، تعامل کند.

امارات و عربستان سعودی معتقدند که پیمان هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران با غرب به دلیل عدم توجه به برنامه موشکی ایران و شبکه فعالیت‌های نیابتی در منطقه ناقص بوده است. این کشور خود نیز برای مبارزه با گروه‌هایی مانند اخوان المسلمین که کشورهای حاشیه خلیج فارس آنها را تهدیدی برای نظام سلطنتی خود می‌دانند فعالیت داشته است.

قرقاش گفت: «بازنگری اخیر ترکیه در سیاست‌هایش در قبال مصر، اخوان المسلمین، عربستان سعودی و دیگران بسیار مورد استقبال ماست و برای ما مهم است که دست به کار شده و با آنها رابطه برقرار کنیم» وی تاکید کرد: «ترکها در مورد آنچه ما به آنها می‌گوییم بسیار مثبت عمل کرده‌اند.»

قرقاش با اشاره به ارزیابی مثبتش از موفقیت آمیز بودن  تعامل با ایران مدعی شد: «در مورد اینکه ایران مسیر منطقه‌ای خود را تغییر خواهد داد یا خیر واقع بین‌تر هستم اما اطمینان دارم که ایران نیز نگران خلاء و تشدید تنش در منطقه است .»

قرقاش گفت که همه‌گیری کرونا اولویت‌ امور غیرسیاسی را در امارات افزایش داده و نگرانی اصلی این کشور اکنون رابطه بین ایالات متحده و چین است. وی تاکید کرد: «همه ما نگران جنگ سرد پیش رو هستیم. این خبر بدی برای همه ما است زیرا نظریه انتخاب در سیستم بین‌المللی مشکل ساز است و من فکر می‌کنم کار آسانی نخواهد بود.»

کد خبر 630231
منبع: رویترز

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    0 0
    آقای قرقاش چه زبان نرمی پیدا کرده؟ !!!؟