همشهری آنلاین: تقریبا همه کارشناسان تسلیحاتی از فراکسیون‌های مختلف مجلس آلمان، انتقاد گسترده‌ای را به رویکرد دولت برلین به توافقنامه هسته‌ای میان آمریکا و هند وارد کردند.

روزنامه تاگس اشپیگل در شماره امروز خود (20 شهریور) گزارش داد، نمایندگان کمیته‌ فرعی خلع سلاح از احزاب سوسیال دموکرات، لیبرال دموکرات، سبزها و فراکسیون چپ‌ها در تله‌کنفرانسی که روز سه‌شنبه برگزار کردند، هشدار دادند استثنا قایل شدن گروه تامین‌کنندگان هسته‌ای (NSG) برای هند عاملی برای تحلیل بردن اعتماد به سیاست خلع سلاح و تضعیف موضع مذاکره با ایران در مساله هسته‌ای خواهد بود.

پیش از این پیتر آمون، دبیرکل وزارت امور خارجه آلمان نمایندگان مجلس این کشور را در جریان این توافقنامه گذاشته بود.

آلمان ریاست این گروه را عهده‌دار بود که در روزهای گذشته کمک هسته‌ای آمریکا به هند را در حالی تصویب کرد که این کشور پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضا نکرده است.

به گفته شرکت‌کنندگان در جلسه توجیهی آمون، وی از «فشار بسیار زیاد» آمریکا بر کشورهای منتقد عضو NSG حتی در سطح سران خبر داد.

رولف موتسنیش و اوتا تسامپف، نمایندگان سوسیال دموکرات هم در گفت‌وگویی با تاگس‌اشپیگل به انتقاد از این توافقنامه پرداختند. موتسنیش معتقد است توافقی که حاصل شده، متضمن ضررهایی است. تسامپف هم تاکید کرد در متن توافقنامه، هند «به هیچ وجه با محدودیت» مواجه نخواهد شد.

کد خبر 63007

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز