دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: حزب سوسیال دمکرات فرانک والتر اشتاین مایر معاون کنونی صدر اعظم و وزیر امور خارجه آلمان را برای کسب مقام نخست وزیری این کشور در سال 2009 کاندیدا کرد.

به نوشته ال پاییس، حزب سوسیال دمکرات (SPD) اکنون ائتلاف حاکم با حزب اتحاد دمکرات مسیحی (CDU) تشکیل داده است.

انتخاب اشتاین مایر به ریاست حزب سویال دمکرات نشانگر آن است که وی در انتخابات عمومی سال 2009 با آنگلامرکل صدر اعظم کنونی آلمان بر سر کسب مقام نخست وزیری این کشور به رقابت خواهد پرداخت.

هوبرتوس هیل رئیس حزب سوسال دمکرات اعلام کرد که سران SPD به صورت متفق‌القول تصمیم به کاندیداتوری فرانک اشتاین مایر برای کسب مقام صدارت عظمی گرفته‌اند.

دو حزب سوسیال دمکرات و اتحاد دمکرات مسیحی پس از شکست گرهارد شرودر در انتخابات عمومی 2005 در برابر آنگلا مرکل، دولت ائتلافی تشکیل دادند دولتی که حزب  دمکرات مسیحی تا حدی در آن از اکثریت بیشتری برخوردار است.

اشتاین مایر در صورت پیروزی در انتخابات عمومی سال 2009 می‌تواند مجددا حزب سوسیال دمکرات را به راس هرم حاکمیت بازگرداند.

کارشناسان انتخاب اشتاین مایر به رهبری حزب سوسیال دمکرات را آخرین تلاش این حزب برای خروج از بحران پیش انتخابات عمومی سال 2009 می‌دانند. اختلافات داخی در حزب سوسیال دمکرات و روند رو به جلوی حزب جدید‌التاسیس "چپ" شکست حزب سوسیال دمکرات در انتخابات محلی آلمان را در پی آورده است. سوسیال دمکرات‌های آلمان در نظرسنجی‌ها نیز با حزب اتحاد دمکرات مسیحی(CDU) بسیار فاصله دارند.

با توجه به افول محبوبیت سوسیال دمکرات‌ها از زمان شکست شرودر برابر مرکل، اشتاین مایر در صورت پیروزی، احیای محبوبیت سوسیال دمکرات‌ها را سر لوحه سیاست کلی خود قرار خواهد داد.

اشتاین مایر پیشتر رئیس دفتر گرهارد شرودر صدر اعظم پیشن آلمان بود. او هم چنین در دوران صدارت مرکل نیز در مقام وزیر امورخارجه انجام وظیفه کرد. اشتاین مایر اخیرا نیز به عنوان معاون صدراعظم انتخاب شده است.

کد خبر 62807

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز