بنیاد اکبر رادی به مناسبت فرارسیدن هشتاد و دومین زادروز استاد اکبر رادی (روز دهم مهر ۱۴۰۰) پیامی منتشر کرد.

اکبررادی

به گزارش همشهری آنلاین، متن پیامی که این بنیاد به مناسبت هشتادودومین زادروز اکبر رادی نوشته و منتشرکرده، به شرح زیر است: هشتاد و دو بهار از تولد استاد اکبر رادی گذشته است و به قول سهراب سپهری کسی که مثل هیچ کسی نیست. بنیاد استاد اکبر رادی به دلیل شیوع پندمیک ویروس کرونا طی یک سال و اندی، نتوانسته هیچ‌گونه مراسم و همایش حضوری خود را به انجام رساند.

در ادامه این پیام آمده است: از این روی این بنیاد ضمن تبریک به علاقه‌مندان و دوست‌داران استاد اکبر رادی، نمایش‌نامه‌نویس بزرگ ایران، به مناسبت زادروز ایشان، امیدوار است شرایط عادی بر جریان زندگی حاکم شده تا این بنیاد بتواند فعالیت‌های فرهنگی هنری خود را به صورت شایسته و بایسته از سرگیرد و با حضور مخاطبان فرهیخته‌ی تئاتر و نمایش‌نامه‌نویسی، زادروز ایشان را به شادمانی بنشید.

 اکبر رادی در ۱۰ مهر ۱۳۱۸ در شهر رشت زاده شد. سال های ابتدایی را در دبستان عنصری رشت گذراند. در سال ۱۳۲۹، به‌همراه خانواده به تهران مهاجرت کرد. دوره متوسطه را در دبیرستان فرانسوی رازی در سال ۱۳۳۸ به پایان رساند. او در همین سال به تحصیل در رشته علوم اجتماعی دانشگاه تهران پرداخت و تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را در همان دانشگاه آغاز کرد اما پس از مدتی آن را نیمه‌کاره گذاشت و به کار معلمی روی آورد. رادی شغل معلمی را از کلاس سوم دبستان مدرسه های جنوب شهر تهران آغاز کرد و طی ۳۲ سال، به تدریس ادبیات در دبیرستان، ادبیات نمایشی انستیتو مربیان امور هنری، نمایشنامه‌نویسی مقطع کارشناسی دانشگاه تهران و نمایشنامه‌نویسی پیشرفته کارشناسی ارشد دانشگاه هنر تهران پرداخت. اکبر رادی در پنجم دی‌ ۱۳۸۶ درگذشت. او پیش از مرگ یادداشتی به بهرام بیضایی نوشت با نام «تو آن درخت روشنی».

روز مرگ رادی مصادف با تولد بیضایی بود. بیضایی یادداشتی در سوگ وی نوشت. در این یادداشت رادی را به «سرچشمه‌ای» مانند می‌کند و شکوهِ نوشته‌هایش را به «غرش رودی ... که از زیر سرانگشتان وی جاری بود». بیضایی همچنین نمایش افرا (۱۳۸۶) را به رادی تقدیم کرده‌است.

کد خبر 629993

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha