مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
۰ نفر

با سفر روز پنجشنبه (۸ مهر) غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه به قزوین مطالبات بسیاری مطرح شد که کلید حل برخی از آنها در دستان این قوه بود.

خشکی دشت قزوین

همشهری آنلاین، فرشته رضایی: یکی از مشکلات مطرح شده استان در این سفر، معضل آب آشامیدنی و تامین آب بخش کشاورزی در دشت قزوین بود، زیرا بسیاری از طرح‌های آب نیازمند کمک دولت، قوه قضاییه و مجلس است.  بسیاری از مردم شهرهای استان قزوین از دسترسی به آب آشامیدنی باکیفیت محروم هستند و تامین آب از منابع زیرزمینی سختی‌ها را دوچندان کرده است. به‌جز این، بخش کشاورزی قزوین هم تحت‌تأثیر خشکسالی قرار دارد و بسیاری از چاه‌های عمیق نیز خشک و تشنه هستند.

محرومیت قزوین از آب گوارای طالقان
استاندار قزوین در جلسه شورای اداری با تأکید بر ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی متعدد قزوین گفت: قزوین از داشتن آب آشامیدنی سالم محروم است. هدایت‌الله جمالی‌پور با اشاره به انتقال سهمیه آب قزوین از سد طالقان به پایتخت اضافه کرد: همین موضوع موجب محرومیت قزوین از آب گوارای طالقان شد و البته در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای انتقال دوباره آب طالقان به استان به‌ویژه در حوزه کشاورزی انجام شده است. وی ادامه داد: با تلاش‌های صورت‌گرفته در ۲ سال اخیر انتقال آب از سد طالقان به شهرستان آبیک ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم به‌زودی شاهد آبرسانی به آبیک باشیم. استاندار قزوین با بیان اینکه در کنار انتقال آب به آبیک که وضعیت بحرانی دارد، انتقال آب طالقان به شهرستان قزوین و ۱۳ شهر دیگر قزوین هم برنامه‌ریزی شده است، گفت: اجرای این پروژه در مرحله برگزاری فراخوان مناقصه است و اگر اجرا شود، ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستای استان از نعمت آب سد طالقان بهره خواهند برد.

حل مشکل آب قزوین نیاز به عزم ملی دارد
نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی هم درباره مشکلات آب قزوین در بخش کشاورزی به همشهری گفت: آب‌وهوای مناسب و مردم سختکوش در دشت قزوین به‌عنوان یکی از دشت‌های حاصلخیز ایران، مجموعه بی‌نظیری ایجاد کرده است تا بخش زیادی از ظرفیت منطقه بهره‌برداری شود، اما به‌دلیل نبود آب یا مدیریت غلط و برداشت‌های بی‌رویه مشکلات بسیاری در این بخش وجود دارد. اگر موضوع آب مدیریت شود این دشت می‌تواند در حوزه امنیت غذایی مؤثر باشد.
لطف‌الله سیاهکلی با تأکید بر اینکه آب مسئله بسیار مهمی است اما به‌علت مدیریت غلط فقط از منابع زیرزمینی برداشت می‌کنیم، گفت: اگر موضوع آب دشت قزوین حل نشود نه‌تنها این دشت خشک می‌شود بلکه دچار فرونشست هم خواهد شد.
وی با بیان اینکه بخشی از آب‌های زیرزمینی تامین‌کننده آب آشامیدنی قزوین است، افزود: بیش از ۲ دهه است به مردم وعده آب آشامیدنی سالم داده شده، اما این وعده محقق نشده و آب سد طالقان که برای مردم قزوین است به مردم اختصاص نیافته است. همچنین آب مصرفی در منطقه آبیک به حدی نامناسب و غیرقابل آشامیدن است که از تحمل مردم خارج شده و همین امسال به‌علت قطع برق و خشکسالی در برخی از مناطق شهری قزوین، قطع آب به بیش از ۱۷ساعت در روز می‌رسید. سیاهکلی با بیان اینکه آب سد طالقان باید به ۱۴شهر و ۲۰۰روستا هدایت شود و نخستین خواسته مردم آب آشامیدنی و آب کشاورزی است، درباره انتقال آب سد طالقان به آبیک هم توضیح داد: چندماه گذشته این پروژه آغاز شده است و در فاز اول، آبیک دارای آب آشامیدنی گوارا می‌شود و پس از آن به دشت قزوین می‌رسد. نماینده قزوین در مجلس در پاسخ به این سؤال که قوه قضاییه در حوزه آب چه کمکی می‌تواند به دولت کند، اضافه کرد: مشکل اول ما چاه‌های غیرمجاز است که باید با آن جدی برخورد شود. همچنین درباره شیوه‌های واگذاری طرح‌های آب به پیمانکاران نیاز است با همکاری قوه قضاییه تصمیم‌های جدی گرفته شود. وی با بیان اینکه عامل اصلی وجود چاه‌های غیرمجاز نبود آب کافی برای کشاورز است، ادامه داد: حل مشکل آب آشامیدنی قزوین ۲هزار میلیارد ریال بودجه نیاز دارد. دولت نمی‌تواند حتی در ۲۰سال این رقم را تامین کند و مردم نمی‌توانند ۲۰سال وعده بشنوند. بنابراین نیاز است به شرکت‌هایی که قصد ورود برای سرمایه‌گذاری دارند تسهیلاتی جانبی بدهیم تا پروژه‌های آب پیشرفت کند.

همراهی دولت و قوه قضاییه
معاون عمرانی استاندار قزوین با بیان اینکه فاز اول پروژه انتقال آب سد طالقان تا ۲ ماه آینده به اتمام می‌رسد به همشهری گفت: فاز دوم نیز در فراخوان عمومی پیمانکار و سرمایه‌گذار آن مشخص شده، عقد قرارداد صورت گرفته و برای تکمیل آن ۳ سال زمان پیش‌بینی شده است. ‌ علی فرخزاد با بیان اینکه در بخش چاه‌های عمیق کشاورزی ۵‌هزار چاه کنتوردار شده است، افزود: این مسئله با همراهی قوه قضاییه اتفاق افتاد و ۳هزار چاه غیرمجاز نیز مسدود شد. همچنین ۵۰‌هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت آبیاری پرفشار قرار گرفت. وی با اشاره به ساماندهی چاه‌های آب مجاز و غیرمجاز به کمک قوه قضاییه ادامه داد: قطعا با کمک قوه قضاییه و دولت می‌توان بسیاری از مشکلات آبرسانی را حل کرد.

کد خبر 629934

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha