مجموع نظرات: ۱
سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱
۰ نفر

طرح انتقال آب سد طالقان به آبیک در استان قزوین تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری می‌رسد.

آب شرب

همشهری آنلاین، فرشته رضایی:

برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی و همچنین کاهش میزان بارندگی، زنگ هشدار را به‌صدا درآورده و این مشکل در برخی نقاط کشور با طعم شور ناشی از کاهش سطح آب‌های زیرزمینی خود را نشان داده است و برهمین اساس هم هست که بر اصلاح الگوی مصرف و لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب، تاکید فراونی می‌شود.

در کنار استان‌های جنوبی که با مشکل جدی کمبود یا شوری و طعم نامناسب آب مواجهند، استان قزوین و به‌ویژه شهرستان آبیک نیز با این چالش دست به گریبان است و آبیکی‌های ساکن شرق استان، چند سالی است آب آشامیدنی مناسب ندارند. بخش قابل‌توجهی از آب آشامیدنی مورد نیاز استان قزوین ازطریق آب ‌های زیرزمینی تامین می‌شود، اما حدود ۸۵ هزار نفر از جمعیت شهری و روستایی شهرستان آبیک از آب آشامیدنی مناسب برخوردار نیستند. درهمین راستا در ادامه تلاش‌های دولت برای رفع مشکل آب قزوین، طرحی بزرگ به تصویب رسید که در آن، انتقال آب طالقان به 16 شهر و 194 روستای استان قزوین درحال اجراست. البته براساس اعلام مسئولان مربوط پروژه انتقال آب از سد طالقان به شهرستان آبیک، تا پایان دولت دوازدهم اجرایی خواهد شد.

  افزایش پیشرفت یک طرح 
هرچند مسئولان اداره آب و فاضلاب آبیک از سلامت بودن آب آشامیدنی این شهرستان خبر می‌دهند، اما به گفته کارشناسان، سختی آب آشامیدنی دراین شهرستان بالاست و طعم تلخ و شور آن نیز به دلیل کاهش سطح آب منابع زیرزمینی، وضعیت را برای شهروندان سخت‌تر از گذشته کرده است. در شرایط حاضر که عمر دولت دوازدهم رو به پایان است، تاکید و توان دولت بر به‌پایان رساندن هرچه سریع‌تر پروژه‌های اولویت‌دار در هر استان معطوف است و برهمین راستا با تاکید و پیگیری مسئولان محلی، قرار براین شد که پروژه انتقال آب از سد طالقان به شهرستان آبیک، تا پایان این دولت اجرایی شود.

پروژه انتقال آب از سد طالقان به آبیک، یک شاخه از یک پروژه بزرگ انتقال آب دراین استان محسوب می‌شود و کل این پروژه نیز برای انتقال آب طالقان به 16 شهر و 194 روستای استان قزوین درحال اجراست که براساس محاسبات، این طرح حداقل تا 4 سال دیگر تکمیل می‌شود، اما درحال‌حاضر با پیگیری استاندار و نمایندگان قزوین در مجلس شورای اسلامی، قرار است بخش آبرسانی به آبیک به‌طورکامل اجرا شود، به‌گونه‌ای که میزان پیشرفت فیزیکی این بخش از پروژه طی 4 ماه، از 14 درصد به 60 درصد رسیده است.

  اعتبار 250 میلیارد تومانی طرح 
معاون عمرانی استاندار قزوین درباره مشکلات آب آشامیدنی آبیک به همشهری می‌گوید: آب آشامیدنی این شهرستان از محل منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود، اما متاسفانه اکنون با کاهش سطح منابع آبی، این آب هم شور و هم کدر شده است و به همین دلیل نیز مردم این شهرستان از نظر کمی و کیفی، مشکلات زیادی در زمینه آب آشامیدنی مورد نیاز خود دارند.

علی فرخزاد می‌افزاید: در سال 95 با سفر رئیس‌جمهوری به قزوین، یکی از وعده‌های وی که تامین آب آشامیدنی استان از طریق آب سد طالقان بود، مورد توجه قرار گرفت. این طرح یک پروژه بسیار بزرگ بود که نزدیک به 2 هزارمیلیارد تومان اعتبار لازم داشت و ما هم تصمیم گرفتیم فاز نخست آن، که در اولویت قرار داشت را در شهرستان آبیک با اختصاص 250 میلیارد تومان اعتبار اجرا کنیم. وی اظهار می‌کند: ازسوی دیگر برای اجرای بهتر این طرح و با توجه به نیاز آن به یک تصفیه خانه، کلنگ‌زنی ساخت این تصفیه‌خانه نیز انجام شد. براساس برنامه‌ریزی‌ها، این پروژه تا اواخر شهریورماه افتتاح می‌شود و پس از آبرسانی، این تصفیه‌خانه هم در مدار قرار خواهد گرفت.

فرخزاد ادامه می‌دهد: تلاش داریم با مشارکت بخش‌خصوصی، آبرسانی بقیه شهرها و روستاها که به 1700 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد را نیز اجرا کنیم. البته دراین راستا مجوز گرفته‌ایم که از مجوز 60 میلیون مترمکعب برداشت آب سد، 5 میلیون مترمکعب آن را در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهیم تا با بهره‌برداری از آن، بتواند منابع مالی مورد نیاز خود را به دست آورد. معاون عمرانی استاندار قزوین تصریح می‌کند: البته در مسیر اجرای این طرح با مشکلاتی هم مواجه بودیم که یکی از آنها در زمینه انتقال آب از طریق لوله‌های بزرگ چدنی از سد طالقان بود. دراین مسیر با برخی معارضان محلی و سازمانی مواجه و مجبور شدیم دراین زمینه جلسه‌های متعددی برگزار تا اجازه عبور لوله‌های بزرگ آب را از اراضی متعلق به معارضان دریافت کنیم.

وی اضافه می‌کند: همچنین کار ساخت لوله‌های فولادی در طرح آبرسانی به شهر آبیک با سرعت در کارخانه فولاد خوزستان درحال انجام است.

  ضرورت تحقق مطالبه مردم آبیک 
نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس نیز با بیان اینکه انتقال آب سد طالقان یکی از مطالبه‌های به‌حق مردم استان قزوین و به‌ویژه ساکنان شهرستان آبیک است، به همشهری می‌گوید: با توجه به بازدیدها و پیگیری‌های انجام شده، امیدواریم این پروژه تا پایان دولت دوازدهم اجرایی شود. لطف‌الله سیاهکلی ادامه می‌دهد: تکمیل این طرح بزرگ عمرانی در قزوین در توان دولت نیست و نمی‌تواند بودجه مورد نیاز پروژه به این بزرگی را تأمین کند. به همین دلیل هم نیاز به جذب سرمایه‌گذار داریم و البته باید گفت هم‌اکنون 4 شرکت برای اجرای این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند. به گفته این نماینده مجلس، براساس آمارها، طول مسیر لوله‌گذاری از سد طالقان تا شهر آبیک، 5/17 کیلومتر است که البته تاکنون حدود 11 کیلومتر آن انجام شده است. ضمن اینکه اعتبارات حوزه آب قزوین نیز از 34 میلیارد تومان در سال 98 به حدود 261 میلیارد تومان در سال‌جاری رسیده است.

کد خبر 612580

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha