چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۶
۰ نفر

مسعود خشنودزاده: اللهم اِنی اَسئلـُک مِن رحمَتِک باوسعِها وکل رحمَتِک واسِعه، اللهم انی اسئلک برحمتک کلِها:

خدایا من از تو به گسترده‌ترین رحمتت سؤال و طلب می‌کنم و همه رحمت‌های تو گسترده است، خدایا از تو همه رحمتت را طلب می‌کنم.

سالک پس از فهم عظمت حق، خواهان رحمت او شده است زیرا اگر رحمت حق نباشد هیچ کس در مسیر خویش که شهود عظمت حق و از بین رفتن خودیت است موفق نخواهد بود.به‌عنوان مقدمه برای فهم فراز بالا باید دانست که رحمت به معنی بخشیدن و اِعطا کردن و افاضه است که یا عام است و شامل تمام موجودات عالم بنا به سِعِه وجودی و ظرفیتشان می‌شود و به آن رحمت رحمانیه می‌گویند یا خاص است که بنا به دلایل و ظرفیت‌هایی بر موجودات خاصی تعلق می‌گیرد که به آن رحمت رحیمیه می‌گویند.

امام خمینی -رحمه‌الله علیه- در شرح دعای سحر می‌فرمایند:«رحمت رحمانیه مقام بسط وجود است و رحمت رحیمیه مقام بسط کمال وجود، پس با رحمت رحمانیه اصل وجود، ظهوریافته و با رحمت رحیمیه هرچیز به کمال معنوی و هدایت باطنی خود می‌رسد...و خداوند رحمان است نسبت به همه مخلوقات و رحیم است برمومنین به‌طور اختصاص.»

رحمان از اسامی ‌کلی است و نسبت به دیگر اسماء، احاطه دارد و آن اسماء به رحمت بازمی‌گردند. قرآن کریم می‌فرماید: «قـُل ادعُوا‌الله اَوادعُوا الرحمن ایاماً تـَدعوا فـَلَهُ الاسماءالحُسنی» (اسرا/110) شاید این آیه اشاره به این دارد که مدلول اسم رحمن والله یکی است به همین خاطر «فله»را مفرد آورده تا هر دو را در یک ردیف قراردهد. پس عمومیت رحمت رحمانیه به خاطر جامع بودن بر بسیاری از صفات است و این رحمت حق شامل همه موجودات می‌شود.

ناکرده سؤال از او درم می‌بخشد
 عالم همه از رحمت او موجودند

خاص بودن اسم شریف رحیم نیز به خاطر فیضان کمال بر اهل ایمان است. بنابر دلالت صریح آیات و روایات، وجود مبارک رسول اکرم - صلی‌الله علیه‌وآله وسلم- رحمه للعالمین است و اهل معرفت آن بزرگوار را مظهر کامل رحمت عام خداوند می‌دانند و ولایت امیرالمومنین و حضرات معصومین – صلواه‌الله علیهم اجمعین- را رحمت خاص حق به حساب می‌آورند، براین اساس معیار مهم برای دریافت رحمت خاص و کامل خداوند، پذیرش ولایت تامه اهل‌بیت است.

نکته‌ای که در این فراز دعا به ذهن می‌رسد این است که سالک هوشمند که در این مرتبه خواهان همه انواع رحمت است باید تمسک و عشق به اهل‌بیت را سرلوحه کارهای خویش قرار دهد.با توجه به مطالب بالا می‌توان فهمید که همه رحمت‌های خداوند بدون منع ذاتی، در عالم گسترده است و عبد سالک در این فراز از دعا هم تقاضا دارد که این رحمت واسعه به خاطر عصیان بر او منع نشود و هم همه انواع رحمت را طلب و درخواست می‌کند.

کد خبر 62985

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز