معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: یک میلیون و ۴۰۰ هزار دوز از واکسن کووپارس موسسه رازی تولید شده و آماده عرضه است.

واکسن کرونا ـ کووپارس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، محمدحسن فلاح مهرآبادی معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با اشاره به اینکه این موسسه در صورت حمایت مسئولان، واکسنی بی‌عارضه، بسیار اثربخش و مفید در اختیار عموم جامعه قرار خواهد داد، گفت: خوشبختانه در مراحل اول و دوم مطالعات بالینی میان افرادی که واکسن کووپارس دریافت کردند، عارضه جدی مشاهده نشد و بروز عوارض معمولی شامل درد محل تزریق، سردرد و خستگی در برخی از داوطلبان عادی بود.

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی افزود: با توجه به پلتفرم واکسن در این واکسن تب مشاهده نشده است. همچنین نتایج بدون ضرر و کم‌عارضه بودن این واکسن نیز به تایید کمیته DSMB و سازمان غذا و دارو نیز رسیده است.

مهرآبادی در پاسخ به اینکه آیا با روند مناسب واکسیناسیون برنامه‌ای برای صادرات آن وجود دارد یا خیر، گفت: درخواست‌هایی برای صادرات وجود دارد، اما طبق ضوابط کشور ابتدا باید نیاز داخل تامین شود و ذخیره استراتژیک به اندازه کافی در کشور وجود داشته باشد، بعد از آن با برنامه‌ریزی به فکر صادرات خواهیم بود. 

وی اذعان داشت: چون پلتفرم موسسه رازی پلتفرم پروتئین نوترکیب است، لذا به دلایل مختلف از جمله عوارض کم و همچنین قابلیت تحریک سیستم ایمنی سلولی می‌تواند به عنوان یکی از گزینه‌های واکسن یادآور به ویژه بعد از واکسن‌هایی با پلتفرم ویروس غیرفعال مورد استفاده قرار گیرد.

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی ادامه داد: با توجه به قابلیت‌های واکسن پروتئن نوترکیب برای افراد نیازمند به دوز سوم، همچنین زیر ۱۸ ساله‌ها و گروه‌های حساس جامعه، بهتر است از پلتفرم پروتئین نوترکیب با میزان آنتیژن کم استفاده شود.

مهر آبادی تصریح کرد: پلتفرم موسسه رازی بین واکسن‌های موجود با ۱۰ میکروگرم آنتی‌ژن، کمترین مقدار آنتی‌ژن را دارد که این موضوع نوعی قابلیت مهم به شمار می‌آید. همچنین این واکسن با ایمنی‌زایی نسبتا مناسبی همراه است.

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی ادامه داد: همچنین بدون ضرر بودن و قابلیت ایمنی‌زایی آن به ویژه قابلیت تحریک ایمنی سلولی در فاز اول و دوم مطالعه واکسن کووید ۱۹ اثبات شد که این موضوع به عنوان دستاوردی بسیار بزرگ برای موسسه و کشور تلقی میشود.

مهرابادی با اشاره به اینکه اکنون یک میلیون و ۴۰۰ هزار دوز از واکسن کووپارس موسسه رازی تولید و آماده عرضه است، افزود: در همین ماه مهر نیز ۳ میلیون دوز دیگر تولید خواهد شد و در صورت حمایت مسئولان از این واکسن بی‌عارضه، بسیار اثربخش و مفید در اختیار جامعه قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: اگر مجوز مصرف اضطراری این فرآورده صادر شود، حمایت های لازم از این موسسه صورت پذیرد و قرارداد خرید واکسن از طرف دولت به امضا برسد، موسسه رازی تا پایان سال ۲۰ میلیون دوز تولید خواهد کرد و در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهد داد. 

 معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با تاکید بر لزوم پیش‌خرید از تولیدکنندگان داخلی در جهت تقویت توان داخلی در تولید واکسن تاکید کرد و گفت: با حمایت‌های انجام‌شده زیرساخت‌های تولید واکسن‌های نوترکیب در موسسه در حال تکمیل و راه اندازی است که می‌تواند برای تولید نسل جدید واکسن‌های مورد نیاز از جمله آنفلوآنزای فصلی و فلج اطفال تزریقی مورد استفاده قرار گیرد.

مهرابادی ادامه داد: ضروری است که حمایت‌ها بیش از پیش ادامه یابد تا شاهد همه‌گیری بعدی نباشیم و در همین راستا تولیدکنندگان داخلی با حمایت‌های جدی دولت بتوانند با سرعت بیشتری نیاز داخلی را تامین کنند.

کد خبر 629818

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha