شرکت داروسازی مرک می‌گوید داروی ضد ویروسی‌ خوراکی‌اش میزان بستری شدن را در بیمارانی که تازه کووید-۱۹ در آنها تشخیص داده شده است، به نصف کاهش می‌دهد.

pill

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین اگر این داروی ساخته شده بوسیله شرکت مرک و شرکت همکارش، «ریجبک بیوتراپیوتیکز»تایید شود، نخستین داروی خوراکی خواهد بود که تاثیربخشی آن بر ضد کووید-۱۹ نشان داده شده و شاخص پیشرفت مهمی در مبارزه با پاندمی کرونا است.

بررسی‌ها اثربخشی داروهای دیگری که مانند داروی ضدویروسی رمدسیویر را نیز در صورت تجویز زودرس در بیماران کرونا نشان داده شده‌اند، اما این داروها باید به صورت تزریقی یا انفوزیون داخل‌وریدی تجویز شوند.

شرکت مرک می‌گوید در دو هفته آینده برای این دارو از سازمان غذا و داروی آمریکا تقاضای مجوز مصرف اضطراری خواهد کرد و اقدام مشابهی را در کشورهای دیگر را هم انجام خواهد داد.

این کارآزمایی ۷۷۵ بزرگسال مبتلا به کووید ملایم تا متوسط را که با توجه به داشتن بیماری‌های زمینه‌ای مانند چاقی، دیابت یا بیماری قلبی در معرض خطر بالاتر دچار شدن به بیماری شدید بودند، پیگیری کرد. نیمی از بیماران یک دوره پنج‌روزه این داروی خوراکی به نام مولنوپیراویر و نیمی دیگر دارونما دریافت کردند. در نهایت در گروه دارونما ۵۳ بیمار (۱۴ درصد) در بیمارستان بستری شدند، در حالیکه این رقم در گروه دریافت‌کننده مولنوپیراویر ۲۸ بیمار (۷ درصد) بود. به گفته شرکت مرک، در طی این مدت همچنین در گروه دریافت‌کننده داروی واقعی هیچ مورد مرگی رخ نداد، در حالیکه گروه دارونما هشت مورد مرگ رخ داد.

داده‌های این بررسی فعلا در یک بیانیه مطبوعاتی منتشر شده و هنوز بوسیله کارشناسان مستقل بازبینی نشده است. با این وجود، یک گروه مستقل کارشناسان پزشکی که این کارآزمایی زیر نظر داشت، با توجه به نتایج امیدوارکننده مقدماتی آن توصیه کرده بود این بررسی زودتر از حد تعیین شده پایان یابد.

در این بیانیه مطبوعاتی اطلاعات زیادی درباره عوارض جانبی این دارو بیان نشده است، اما شرکت‌های مرک و ریجبک می‌گویند میزان بروز عوارض جانبی در گروه دارونما و گروه داروی واقعی تفاوت زیادی نداشته است. فقط ۱.۳ درصد از افراد دریافت‌کننده دارو به خاطر عارضه جانبی مصرف آن را قطع کردند.

در اختیار بودن یک قرص خوراکی برای بیماران در ابتدای ظهور علائم کووید مدت‌ها است که به هدف مهم برای کنترل کردن امواج آینده عفونت کرونا و کاهش پیامدهای پاندمی آن بدل شده است.

کد خبر 629788

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha