رئیس مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که حدود ۷۰ درصد زنان و ۵۰ درصد مردان بالای ۵۰ سال در ایران به پوکی یا کاهش تراکم استخوان مبتلا هستند.

پوکی استخوان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر افشین استوار رئیس مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم تاکید کرد: استئوپروز (پوکی استخوان) یک مشکل شایع سیستم های بهداشتی و به عبارتی اپیدمی پنهان دنیای امروز است که با کاهش توده استخوانی و افزایش شکستگی استخوان همراه است.

استوار گفت: نتایج طرح جامع پیشگیری، تشخیص و درمان استئوپروز در کشور که توسط پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم و با همکاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی انجام شده، نشان می دهد که حدود ۷۰ درصد زنان و ۵۰ درصد مردان بالای ۵۰ سال مبتلا به استئوپروز یا استئوپنی (کاهش تراکم استخوان) هستند.

او افزود: همچنین شیوع کمبود ویتامین D در مناطق مختلف کشور حدود ۴۰ تا ۸۰ درصد بوده است. این در حالی است که میزان مصرف کلسیم تنها ۶۰ درصد و مصرف ویتامین دی تنها  ۱۵ درصد نیاز روزانه بوده است که نیازمند مداخلات جدی در این زمینه هستیم.

وی در همین رابطه تصریح کرد: غنی‌سازی مواد غذایی و ترویج فرهنگ مصرف لبنیات از اقدامات مناسب در جهت مقابله با این بیماری است.

رئیس مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، شکستگی را مهم ترین عارضه پوکی استخوان در سنین بالا خواند و گفت: خطر ابتلا به پوکی استخوان با بالا رفتن سن افزایش می یابد. بنابراین اگر بالای ۵۰ سال هستیم و با یک زمین خوردن ساده دچار شکستگی شده ایم، احتمالا در معرض پوکی استخوان هستیم و لازم است به پزشک مراجعه کنیم.

کد خبر 629635

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha