ستاد مدیریت بحران با عنایت به دیدگاه‌ها و زمینه فکری اولیه در تشکیل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران و نظر به نیازهای موجود در زمینه کاهش خطرپذیری، چشم‌انداز خود را «رساندن کلانشهر تهران به جایگاه یک الگو در میان کلانشهرهای مقاوم در کشورهای در حال توسعه» ترسیم کرده و ....

بازدیدهای میدانی

محمدصابر نبوی‌پور/ مدیر ستاد مدیریت بحران منطقه ۱۹:  ستاد مدیریت بحران با عنایت به دیدگاه‌ها و زمینه فکری اولیه در تشکیل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران و نظر به نیازهای موجود در زمینه کاهش خطرپذیری، چشم‌انداز خود را «رساندن کلانشهر تهران به جایگاه یک الگو در میان کلانشهرهای مقاوم در کشورهای در حال توسعه» ترسیم کرده و حرکت در محورهای راهبردی همچون حذف یا کاهش مخاطراتی که کلانشهر تهران با آنها مواجه است، کاهش خطرپذیری(آسیب‌پذیری) کلانشهر در برابر مخاطرات موجود، ظرفیت‌سازی برای پاسخگویی و مقابله مناسب با بحران‌ها و مخاطرات را برای عمل به این رسالت ضروری می‌داند. ستاد مدیریت بحران منطقه ۱۹ نیز با هدف تحقق اهداف کلان سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران طی سال‌های گذشته و به‌خصوص سال جاری اقدامات مؤثر و ارزنده‌ای برای شهروندان منطقه انجام داده است.

این منطقه دارای ۶ پایگاه مدیریت بحران، ۴ پایگاه پشتیبانی، ۲ پایگاه ویژه(عبدل‌آباد) و پشتیبانی (بوستان ولایت) با ماهیت ستادی بوده که تجهیزات امدادی برای استفاده در شرایط بحرانی را دارد. در محدوده شهری منطقه ۱۹ تعداد ۷ کانکس دوام مستقر است. کانکس‌های دوام در محله‌های پرجمعیت و دارای مخاطرات بیشتر با هدف دسترسی سریع شهروندان به تجهیزات امدادی جانمایی شده و با ۴۰ قلم انواع ادوات امداد و نجات آماده خدمت به شهروندان است.

ستاد مدیریت بحران منطقه در حوزه آموزش از بدو تأسیس برنامه‌های خوبی اجرا کرده که شاخص‌ترین آن تشکیل گروهای دوام است. گروه‌های دوام، گروهای نیمه‌حرفه‌ای محلی هستند که آموزش‌های اولیه و مقدماتی در خصوص مقابله با حوادث گوناگون را کسب کرده و آماده امدادرسانی در ساعات اولیه بحران به خانواده و هم‌محله‌ای‌های خود هستند. عضویت ۷۵۰ نفر از ساکنان منطقه در گروه دوام یکی از مزیت‌های منطقه است که توسط مسئولان خانه‌های دوام و ایمنی محله‌های ۱۳ گانه منطقه سازماندهی شده و آموزش‌های لازم و مرتبط را فرا گرفته‌اند.  

انجام مانورهای گوناگون هر ماه در سطوح مختلف مرتبط با مخاطرات موجود دیگر اقدامات مهم ستاد مدیریت بحران منطقه در حوزه ایمنی است که تمرین آمادگی در مقابل حوادث برای شهروندان و تیم مدیریتی بوده و همچنین تأسیسات و تجهیزات شهری را در برابر حادثه به چالش می‌کشد. استقرار دستگاه‌های شتاب‌نگاری در پایگاه ویژه مدیریت بحران، تشکیل تیم‌های مدیریت بحران در ساختمان‌ها، اجرای طرح مدرسه آماده در مدارس منطقه، تهیه و توزیع پوستر و بنرهای آموزشی مرتبط با مدیریت بحران، اختصاص، تجهیز و آماده‌سازی پایگاه پشتیبانی بوستان ولایت برای استقرار سایت واکسیناسیون کرونا و... از دیگر فعالیت‌های ستاد مدیریت بحران منطقه ۱۹ است که نقش قابل توجهی در ارتقای ایمنی اهالی محله داشته است.

اکنون می‌توان ادعا کرد که مجموعه این اقدامات، ستاد مدیریت بحران منطقه را به جایگاه و کارکرد اصلی آن، یعنی کاهش خطرپذیری شهر تهران و کاهش خطرپذیری کلانشهر در برابر مخاطرات نزدیک‌تر کرده است.

کد خبر 629342

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha