همزمان با نخستین نشست اتحادیه اروپا-عربستان که روز دوشنبه برگزار شد، عفو بین‌الملل از رهبران اتحادیه اروپا خواست ریاض را به خاطر نقض‌های حقوق بشری‌اش مسئول بدانند و از این کشور عربی بخواهند تا پاسخگو باشد.

حقوق بشر

 به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، پایگاه خبری میدل ایست آی گزارش داد، عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای از اتحادیه اروپا خواست تا توجهات را به نقش مهم جامعه مدنی سعودی و تلاش‌هایشان علیه بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه‌ها و دیگر اشکال سرکوب که مانع از فعالیت‌های حقوق بشری‌شان می‌شود و حقوق اساسی را نقض می‌کند، جلب کند. 

«ایو گدی»، مدیر دفتر اتحادیه اروپای عفو بین‌الملل گفت: اتحادیه اروپا باید از این فرصت استفاده کند و سوالات جدی و سختی را از مقامات عربستان سعودی در مورد نقض‌های حقوق بشری‌شان بپرسد و به آن‌ها اجازه ندهد تا بر سوابق وحشیانه خود سرپوش بگذارند. 

وی افزود: اتحادیه اروپا باید خیلی علنی و صریح از حقوق مدافعان حقوق بشر حمایت کند و سرکوب آزادی بیان توسط دولت ریاض را به باد انتقاد بگیرد. 

عربستان سعودی توسط «ابتکارعمل سنجش حقوق بشر» به عنوان یکی از بدترین ناقضان حقوق بشر جهان تلقی شده است چرا که ریاض همچنان به بازداشت مدافعان حقوق بشر، سرکوب فعالیت‌های صلح‌آمیز و صدور و اجرای حکم اعدام ادامه می‌دهد. 

عربستان سعودی یکی از معدود کشورها در جهان است که همچنان برای مجازات جرم‌هایی چون همجنس‌گرایی و جرائم مربوط به مواد مخدر اشد مجازات را از طریق اعدام اجرا می‌کند. 

عفو بین‌الملل پیش‌تر از اتحادیه اروپا به خاطر اولویت قرار دادن روابط نزدیکش با ریاض با توجه به اهمیت اقتصادی و ژئواستراتژیک این کشور عربی برای اروپا انتقاد کرده بود. 

عفو بین‌الملل گفت: اروپا موضوعاتی را که بر یک تناقض آشکار تاکید دارند، کنار می‌گذارد و سیاست‌های حقوق بشری جهانی‌اش را متزلزل می‌کند. 

ایو گدی گفت: مدافعان حقوق بشر تنها به خاطر استفاده از حق خود برای آزادی بیان در عربستان سعودی به صورت خودسرانه بازداشت شده و باید فورا آزاد شوند و اتحادیه اروپا باید در دفاع از این افراد شجاع که از حقوق همه مردم در عربستان سعودی دفاع می‌کنند، قوی و راسخ باشد. 

محمد بن سلمان از زمانی که ولیعهد عربستان سعودی شده تلاش کرده تا وجه بین‌المللی این پادشاهی محافظه‌کار افراطی را تغییر دهد اما سرکوب فعالان حقوق بشر و مخالفان سیاسی را نیز افزایش داده است. 

رویدادهای ورزشی و سرگرم‌کننده به عنوان بخشی از استراتژی «چشم‌انداز ۲۰۳۰» عربستان سعودی تعیین شده‌اند تا به اقتصاد رونق بخشیده شود و شهرت بین‌المللی این کشور نیز بهبود یابد.

کد خبر 629247

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha