سخنرانی غلام‌محمد اسحاق‌زی، نماینده افغانستان که قرار بود امروز در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل انجام شود، لغو شد.

اسحاق‌زی

به گزارش همشهری‌آنلاین، ایسنا به نقل از بی‌بی‌سی نوشت: اسحاق‌زی، نماینده دولت اشرف غنی در سازمان ملل، قرار بود در این سخنرانی علیه دولت طالبان حرف بزند اما به گفته یک سخنگوی سازمان ملل نام او از فهرست سخنرانان حذف شده است.

مونیکا گریلی، سخنگوی رئیس مجمع عمومی سازمان ملل به خبرگزاری فرانسه گفته است افغانستان اشتراک و سهم‌گیری خود در مجمع عمومی را لغو کرده است. او گفته است که دفتر نمایندگی سازمان ملل دلیل این لغو را توضیح نداده است.

گروه طالبان هفته گذشته در نامه‌ای که به دبیرکل سازمان ملل نوشته بود، خواستار شرکت امیر خان متقی، وزیر خارجه این گروه در این مجمع شده بود.

در این نامه تاکید شده بود که اسحاق‌زی دیگر نماینده افغانستان در سازمان ملل نیست. در نامه طالبان آمده بود که این گروه سهیل شاهین، یکی از سخنگویان‌شان را به عنوان نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل نامزد کرده‌ است.

اما سازمان ملل هنوز هم اسحاق‌زی را به عنوان نماینده افغانستان به رسمیت می‌شناسد و برای تایید شدن درخواست طالبان دست‌کم ۹ کشور از جمله آمریکا، روسیه و چین آن را باید تایید کنند.

اسحاق‌زی در نشست‌های قبلی سازمان ملل از جمله نشست فوری شورای امنیت این سازمان به نمایندگی از افغانستان صحبت کرده بود و به شدت از گروه طالبان انتقاد کرده بود. او حدود ده روز قبل از تصرف کابل از سوی طالبان در این نشست اضطراری گفته بود که جنگ طالبان نشان می‌دهد که ‌آن‌ها برای قدرت می‌جنگند تا پناهگاهی برای تروریستان مهیا کنند.

او همچنین پاکستان را متهم به تجهیز طالبان و حمایت از آن‌ها کرد و گفت طالبان به تنهایی عمل نمی‌کنند و این گروه همچنین با تروریسم منطقه‌ای بین‌المللی ارتباط ناگسستنی دارند.

کد خبر 629187

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha