نخستین جشنواره کتاب سال ادبیات دینی کودک و نوجوان برگزار و آثار برگزیده اواخر مهرماه اعلام می‌شود.

کتاب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مریم جلالی، رییس کارگروه ادبیات کودک و نوجوان انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و عضو هیئت‌رییسه این انجمن با اعلام این خبر افزود: اعتلای سطح کیفی و ترویج ادبیات ناب فارسی همواره دغدغه‌ اعضای انجمن ترویج زبان و ادب فارسی بوده است. در کارگروه ادبیات کودک و نوجوان یکی از سرفصل‌های مهم تعریف‌شده ادبیات دینی کودکان بوده که حتی به عنوان واحد درسی در سرفصل‌های کارشناسی ارشد ادبیات کودکان جای دارد. به دلیل اهمیت کتاب‌های دینی کودک و نوجوان، کارگروه کودک و نوجوان انجمن از سال گذشته تصمیم گرفت با تشکیل گروهی به بررسی کتاب‌های دینی منتشرشده برای کودکان بپردازد.

بنا بر اعلام، کارگروه ادبیات کودک و نوجوان انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در ابتدای بهار سال ۱۴۰۰ فراخوانی برای این کار پژوهشی منتشر کرد. افراد دغدغه‌مند با توجه به رشته تحصیلی و تخصص‌شان در حوزه‌ دین و ادبیات کودک و نوجوان به این گروه پیوستند. این کار پژوهشی با برنامه‌ریزی مریم جلالی، دبیر علمی جشنواره  و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و با نظارت سیدعلی کاشفی خوانساری پژوهشگر، نویسنده و منتقد حوزه‌ ادبیات دینی کودک و نوجوان و مدیریت اجرایی مرجان ریحانیان کارشناس ارشد ادبیات کودک و نوجوان آغاز به کار کرد.

در اولین سال بررسی، کارگروه تصمیم گرفت کتاب‌های دینی برگزیده‌ جشنواره‌های سال ۹۸ اعم از کتاب سال جمهوری اسلامی، کتاب سال رضوی، کتابنامه رشد، کتاب سال دانشجویی، نوفه، شهید غنی‌پور، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شعر فجر، لاک‌پشت پرنده، قلم زرین و شورای کتاب کودک را در بخش داستان، ناداستان، آموزشی و شعر به لحاظ ساختار ادبی و محتوای دینی مورد ارزیابی و بررسی قرار دهد.

در مجموع از ۱۵۵ اثر برگزیده‌ جشنواره‌های ۹۸، ۳۵ کتاب دینی کودک و نوجوان به مرحله اول داوری راه یافتند. داوران پس از بررسی‌های انفرادی و گروهی از بین ۳۵ کتاب راه‌یافته، ۱۴ اثر را در بخش‌های مختلف برگزیده‌ مرحله اول داوری اعلام کردند.

داوری مرحله اول این جشنواره توسط ۱۱ نفر از اعضای گروه ادبیات دینی کودک و نوجوان انجمن ترویج به این شرح انجام شده است:

سودابه احمدی کارشناس ارشد ادبیات کودک و نوجوان و منتقد، طیبه دلقندی کارشناس ارشد ادبیات کودک و نوجوان و پژوهشگر ادبیات دینی کودک، مرجان ریحانیان مشهدی کارشناس ارشد، ادبیات کودک و نوجوان، مترجم و مروج کتاب کودک، مریم‌السادات علویان نویسنده ادبیات کودک، نرگس کاهانی فعال حوزه ادبیات کودک و نوجوان، سیده مریم کریمی شهیدی کارشناس ارشد ادبیات کودک و نوجوان و پژوهشگر ادبیات دینی کودک، ریحانه کلهر ارشد ادبیات فارسی و فعال در زمینه ادبیات نوجوان، مریم کمالی‌پور دانش‌آموخته علوم تربیتی و فعال حوزه کودک و نوجوان، نیلوفر مالک کارشناس ارشد ادبیات مقاومت و نویسنده ادبیات کودک، مریم موسوی ارشد ادبیات کودک، دانشجوی دکتری ادبیات فارسی و فعال حوزه کودک، و حجت‌الاسلام سیدمحمد مهاجرانی کارشناس ارشد ادبیات کودک و نوجوان، شاعر و نویسنده کودک.

اسامی داوران نهایی و زمان برگزاری اختتامیه متعاقبا اعلام خواهد شد.

کد خبر 628889

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha