مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
۰ نفر

با روند نزولی ابتلا و بستری کرونا در کشور تعداد شهرهای آبی روی نقشه به 30شهر رسیده است.

سیر نزولی کرونا

حمیده پازوکی- همشهری آنلاین:

موج پنجم کرونا در بیشتر استان‎ها به پایان رسیده، تعداد شهرهای آبی نسبت به هفته گذشته بیشتر شده و شرایط بیمارستان‎ها ثبات بیشتری یافته است. هم‌اکنون فقط شهرهایی در ‎ کردستان، آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرمز مانده‌اند اما شرایط در بعضی استان‎ها آن‎قدر خوب شده که بخش‌های کرونایی را از بیمارستان‌ها جمع کرده‌اند. این موضوع البته در آستانه پاییز می‌تواند برای دانشجویان و دانش‌آموزانی که ماه‌هاست از کلاس‌های درس دور مانده‌اند و حالا کم‌کم واکسینه می‌‎شوند، خوشایند و برای کادر درمان نگران‌کننده باشد زیرا 2پاییز گذشته به‌ویژه در شهرهای سردتر موج‌های سنگینی را به همراه داشت.

3روز بدون فوتی در سیستان‌وبلوچستان
در سیستان‌وبلوچستان با وجود همه بحران‌هایی که بارها در رسانه‎ها بازتاب یافت، اوضاع کرونا آرام است. سخنگوی علوم‌پزشکی زاهدان درباره شرایط فعلی این استان به همشهری می‌گوید: همزمان با کاهش بیماری کرونا، بیشتر بخش‌هایی که در بیمارستان‌های استان به بستری بیماران کرونا اختصاص داشت به شرایط عادی بازگشته و به بستری سایر بیماران اختصاص داده شده است.

محمدهادی عباسی با بیان اینکه هم‌اکنون 248بیمار تنفسی و 76بیمار کرونا مثبت در سیستان‌وبلوچستان بستری هستند، می‌افزاید: تا صبح جمعه 2مهر 3روز متوالی بدون مرگ بیماران کرونا مثبت را تجربه کردیم که این نشان از وضعیت مطلوب استان در زمینه کاهش ابتلا و بستری بیماران کرونایی است.

وی با اشاره اینکه‌به در استان فقط 2شهرستان زابل و سراوان نارنجی هستند و 14شهرستان آبی و باقی شهرستان‌های استان زرد هستند، می‌گوید: با وجود همه این مسائل شرایط به‌هیچ‌وجه پایدار نیست و به‌دلیل ماهیت جهش‌یابنده ویروس همه ما باید به تزریق واکسن و استفاده از ماسک همچنان توجه داشته باشیم.

مرگ‌های کرونایی تهران ۲رقمی شد
در پایتخت هم وضعیت کرونا ثبات بیشتری یافته است به‌طوری که معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران اعلام کرده مرگ‌های کرونایی تهران ۲رقمی شد و روند بیماری در تهران رو به کاهش است. نادر توکلی با بیان اینکه میزان مراجعات سرپایی نسبت به زمان موج پنجم ۵۵‌درصد کاهش یافته است، می‌گوید: برای بهبود اوضاع طرح ۱۰روزه ضربتی تسریع واکسیناسیون در تهران با کمک بیمارستان‌ها از چهارشنبه 31شهریور آغاز شد.

خوزستان از وضعیت قرمز خارج شد
وضعیت در خوزستان هم با وجود قرمزشدن بسیاری از شهرهای این استان در هفته‌های گذشته آرام و باثبات شده است. به‌گفته فرهاد ابول‌نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز مطابق جدیدترین رنگ‌بندی کرونا در خوزستان، هیچ شهری در وضعیت قرمز قرار ندارد.

افزایش شهرهای آبی در شمال
روند کاهش آمار ابتلا و بستری در 2استان شمالی مازندران و گلستان به شکلی پیش رفته که شهرهایی در این استان‌ها به رنگ آبی درآمده است. در مازندران شهرستان‌های ‌میاندرود و سیمرغ که تاکنون در وضعیت زرد کرونایی بودند، وارد وضعیت آبی شدند. در گلستان نیز استمرار روند کاهشی موج پنجم کرونا موجب شده است وضعیت ۲شهرستان رامیان و ترکمن در وضعیت آبی کرونا قرار گیرد.

 3  استان قرمز کرونایی
با وجود همه خبرهای خوب در استان‌های مختلف، اما شهرهای زیادی در کردستان، کرمانشاه و آذربایجان‌غربی قرمز کرونایی هستند؛ هرچند در این استان‌ها هم شرایط در حال بهتر شدن است. به‌گفته جواد آقازاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی ۷شهر این استان نارنجی شده است.

هم‌اکنون ۲۰۳۴بیمار سندروم حاد تنفسی در استان بستری هستند. همچنین در روزهای گذشته ۲شهر قروه و بیجار در کردستان نیز از وضعیت قرمز کرونا خارج شده‎اند، اما به‌گفته معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان روند بستری در استان همچنان افزایشی و برای چندمین روز متوالی تعداد بستری‌ها همچنان بالای ۹۰۰نفر است.

به‌گفته ابراهیم قادری، استان در قله موج پنجم قرار دارد و طولانی‌ترین موج از ابتدای شیوع کرونا را تجربه می‌کند، ضمن اینکه شهرهای سنندج و مریوان وضعیت فوق‌بحرانی دارند. اما در کرمانشاه دیگر استان قرمز کرونایی هم شرایط تغییر چندانی نکرده است و معاون بهداشتی علوم پزشکی این استان به همشهری می‌گوید: با توجه به کاهش آمار ابتلا و بستری در استان به‌نظر می‌رسد که ما از قله از موج پنجم عبور کرده و وارد روند نزولی شده‌ایم. ابراهیم شکیبا می‎‌افزاید: با اینکه تعداد بیماران بستری جدید ما نسبت به روزهای قبل کاهش داشته اما روند کاهش بسیار کند است و تفاوت تعداد بیماران چشمگیر نیست. وی با بیان اینکه تعداد شهرهای قرمز استان نیز نسبت به هفته قبل کمتر شده است، می‌گوید: هم‌اکنون 8شهر در وضعیت قرمز و 3شهر در وضعیت نارنجی و 3شهر نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

با وجود کاهش بیماری هنوز هم در بیمارستان‎های سراسر کشور بیماران کرونایی بستری هستند و مرگ ناشی از این بیماری اتفاق می‎افتد تا زنگ خطر کووید-19 همچنان در گوش‎های ما نواخته شود. اکنون ۲۹شهرستان قرمز، ۲۲۴شهرستان نارنجی، ۱۶۵شهرستان زرد و ۳۰شهرستان آبی هستند. کاهش شهرهای قرمز و تغییر رنگ آنها پس از گذراندن شرایطی سخت پدید آمده و حفظ و بهبود این وضعیت وظیفه همه ماست.

کد خبر 628834

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha