پنجشنبه ۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
۰ نفر

از مهم‌ترین رویدادهای محیط‌زیستی، روز جهانی پاکسازی زمین است که با هدف حفاظت از محیط‌زیست، ارتقای سلامت و حیات بشر و سایر موجودات زنده بر روی این کره خاکی و ترویج مسئولیت‌پذیری اجتماعی با بهبود رفتارهای معطوف به حفظ محیط‌زیست در نقاط مختلف دنیا گرامی داشته می‌شود.

آشتی با زمین

فاطمه رزاقی / کارشناس محیط‌زیست و مدرس دانشگاه‌: در این روز با هدف آگاهی هرچه بیشتر مردم و مسئولان، تقویت حس مسئولیت‌پذیری، ارتقای روحیه تعاون و مشارکت اجتماعی برای نهادینه کردن و پایداری رفتارهای ‌محیط‌زیستی نسبت به مسئله پسماند، آلودگی و خطرات ناشی از ریختن زباله برنامه‌هایی برگزار می‌شود.  
گسترش و تقویت عوامل اجتماعی و رفتارهای ‌محیط‌زیستی انسان بر اساس اقدامات جمعی نقش مهمی در حفظ محیط‌زیست، توسعه و تعالی در جوامع بشری و تسهیل فرایند توسعه پایدار به‌عنوان یک ضرورت انکارناپذیر برای محافظت و حمایت از محیط‌زیست، ایفا می‌کند. به‌طور کلی از مهم‌ترین اقدامات برای رفع مشکلات و چالش‌های محیط‌زیستی، ارتقای فرهنگ عمومی، آموزش، تفکر علمی و پژوهش به همراه فعالیت اجرایی و برانگیختن احساس مسئولیت در قبال محیط‌زیست برای جلوگیری از تخریب بیشتر سیاره زمین است.  
در پویش جهانی پاکسازی زمین، شهروندان، کمپین‌ها و گروه‌های طرفدار و فعال محیط‌زیست به‌صورت داوطلبانه و بر اساس برنامه‌هایی که توسط نهادهای دولتی و غیردولتی طراحی می‌شوند، به پاکسازی و جمع‌آوری زباله‌های رها شده از جمله فیلتر سیگار، اجسام و ظروف شیشه‌ای و فلزی، کاغذ و کارتن، کیسه و بطری‌های پلاستیکی و بقایای دیگر انواع پلاستیک‌ در سطح شهر و طبیعت برای داشتن زمینی بدون زباله می‌پردازند.  
در روز جهانی پاکسازی زمین با جلب توجه افکار عمومی، افزایش دانش و فرهنگسازی برای نگهداری و بهره‌برداری صحیح از محیط‌زیست سعی می‌شود بر ترویج و اشتراک‌گذاری راهکارهایی برای زندگی بدون زباله، اطلاعات مربوط به اثرات مخرب رهاسازی پسماند در محیط، تفکیک زباله از مبدأ و جایگزین کردن مواد چند بار مصرف و تجدیدپذیر اقدام شود.  
در حال حاضر بیش از صد و پنجاه کشور در این رویداد مشارکت دارند. کشورمان هم در سال ۲۰۱۵ عضو این رویداد شد و نماینده این پروژه بین‌المللی، سازمان مردم‌نهاد «خانه‌ نجات ایران» است.

کد خبر 628823

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha