سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۵:۳۸
۰ نفر

گروه ورزشی: امیر قلعه‌نویی در بازگشت به استقلال آرزو می‌کرد که خاطره 2 فصل پیش در ارسال اسامی و حضور در لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا را جبران کند.

قهرمانی در رقابت‌های جام‌حذفی استقلال و قلعه‌نویی را در آستانه صعود به این رقابت‌ها قرار داد اما کابوس اتفاقات 2 فصل پیش همچنان آبی‌های پایتخت را رها نمی‌کند. استقلالی‌ها 2 سال پیش به دلیل تاخیر در ارسال اسامی بازیکنان به AFC‌  فرصت حضور در مسابقات لیگ قهرمانان را از دست دادند.

در فصل جدید هم با توجه به تغییر شکل برگزاری رقابت‌ها نگرانی‌هایی در خصوص تعداد سهمیه‌های فوتبال ایران و همینطور صعود قهرمان مسابقات جام‌حذفی به لیگ قهرمانان آسیا وجود دارد. استقلالی‌ها که پیش از این با یک اتفاق عجیب فرصت حضور در این مسابقات را از دست داده‌اند نگران تکرار این اتفاق در فصل جدید هستند.

شکل جدید لیگ قهرمانان

در طرح اولیه کنفدراسیون فوتبال آسیا برای شکل جدید رقابت‌ها مقرر شد که تیم‌های برتر لیگ‌های آسیایی دوره جدید مسابقات لیگ قهرمانان را برگزار کنند که در این طرح حضور قهرمانان جام‌های حذفی پیش‌بینی نشده بود.

این طرح مطابق با شکل برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان در اروپا بود. در لیگ قهرمانان باشگاه‌های اروپا هم تنها تیم‌های برتر لیگ‌های اروپایی به لیگ قهرمانان صعود می‌کنند و قهرمانان جام‌های حذفی در جام یوفا بازی می‌کنند. این موضوع حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت. گمانه‌زنی‌هایی در خصوص صعود 4 تیم برتر لیگ به مسابقات آسیایی صورت گرفت و اینکه  قهرمان جام‌حذفی به مسابقات لیگ قهرمانان راه پیدا نخواهد کرد.

در ادوار آتی لیگ قهرمانان امکان اعمال این قانون وجود دارد اما کنفدراسیون فعلاً مسابقاتی در سطح و کیفیت رقابت‌های یوفا کاپ برگزار نمی‌کند. AFC کاپ هم با حضور نمایندگان کشورهای درجه دوم آسیا برگزار می‌شود که با این شرایط طبیعتاً تیم‌های قهرمان در رقابت‌های جام‌حذفی باید در لیگ قهرمانان بازی کنند. به این ترتیب در صورت حضور چهار تیم ایرانی در رقابت‌های لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا 3 تیم برتر لیگ به همراه استقلال جواز حضور در این مسابقه را پیدا خواهند کرد.

بی‌خبری مسئولان باشگاه استقلال

 انتشار اخباری در خصوص احتمال حضور استقلال در AFC کاپ واکنش مدیرعامل این باشگاه را در پی داشت. علی فتح‌الله‌زاده دیروز در خصوص این خبر گفت: «من تاکنون چیزی درباره این مسابقات نشنیده‌ام و بی‌تردید چنین اتفاقی نخواهد افتاد،‌ فوتبال ایران تاکنون 2 سهمیه در لیگ قهرمانان داشته است، ضمن آن که بی‌تردید داشتن 4 سهمیه در لیگ قهرمانان آسیا حق مسلم فوتبال ایران است. هنوز کنفدراسیون فوتبال آسیا هیچ تصمیمی را در این رابطه اعلام نکرده است. بی‌تردید ما در لیگ قهرمانان آسیا بازی خواهیم کرد.»

نفریه عضو هیات‌مدیره باشگاه استقلال هم نسبت به این خبر واکنش نشان داده و البته از حضور دو تیم ایرانی در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا صحبت کرده است: «در بررسی‌هایی که انجام دادیم و پرس‌وجویی که از فدراسیون داشتیم، عنوان کردند چنین چیزی مطرح نیست و طبق روال گذشته، ایران در لیگ قهرمانان دو سهمیه خواهد داشت. پرسپولیس و استقلال در این مسابقات شرکت خواهند کرد؛ البته اگر اتفاق دیگری رخ ندهد. تاکنون به ما اینطور اطلاع داده شده است.»

محمدی: استقلال را معرفی کردیم

 رئیس سازمان لیگ فوتبال کشور اطلاعات دقیقی در این خصوص دارد هرچند از آخرین موضع AFC‌ در این خصوص اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. عزیزمحمدی از حضور 4 تیم آسیایی در رقابت‌های لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا خبر می‌دهد،‌ البته در صورتی که امتیازات لازم به دست آمده باشد.

وی در این خصوص به همشهری می‌گوید:‌ «طبق آخرین اخبار همانطور که  بن‌همام هم گفت 4 کشور از غرب و 3 کشور از شرق هرکدام 4 سهمیه خواهند داشت. اگر انتظارات برآورده نشود هیچ سهمیه‌ای نداریم، ‌اینطور نیست که به دلیل کاهش امتیازات از تعداد سهمیه ایران کم کنند. ما در صورت حضور در این رقابت‌ها و تامین انتظارات AFC‌ با 4 سهمیه در رقابت‌های لیگ قهرمانان حاضر می‌شویم.» عزیزمحمدی همچنین در خصوص نحوه انتخاب تیم‌های برتر فوتبال ایران گفت: «‌ما 4 تیم را معرفی کرده‌ایم. 3 تیم برتر لیگ به همراه استقلال، قهرمان جام‌حذفی به کنفدراسیون معرفی شده‌اند. البته هنوز AFC‌چیزی در این خصوص اعلام نکرده اما فکر می‌کنم تیم‌ها به همین شکل در مسابقات حاضر می‌شوند.»

آخرین بررسی ناظران کنفدراسیون

نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا در آخرین مرحله بازدید خود از لیگ برتر فوتبال ایران برای تعیین سهمیه کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا، مهرماه جاری وارد تهران می‌شوند.

دو نماینده کنفدراسیون فوتبال آسیا شامل سوزوکی و کاتو در آخرین  مرحله از بازدید دوره‌ای خود از کشورهای آسیایی روز 28 سپتامبر (7 مهر) وارد تهران خواهند شد تا ضمن ارزیابی وضعیت نهایی لیگ فوتبال ایران، موارد اصلاحی اساس‌نامه باشگاه‌های لیگ‌برتر، مدارک ارائه شده از سوی سازمان لیگ برتر و رفع نواقص مورد نظر AFC را مورد بررسی و ارزیابی نهایی قرار دهند. در این سفر نمایندگان AFC همچنین در نشست‌های جداگانه‌ای با دبیرکل و هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال موارد مورد‌نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا برای تعیین سهمیه تیم‌های باشگاهی در لیگ قهرمانان آسیا را به بحث و بررسی خواهند نشست. در این نشست همچنین آخرین وضعیت دریافت حق پخش تلویزیونی مسابقات لیگ برتر ارائه خواهد شد که می‌تواند نقش بسزایی در افزایش امتیازات لازم برای کسب حداکثر سهمیه در لیگ قهرمانان آسیا داشته باشد.

کنفدراسیون با توجه به آخرین گزارش ناظران در خصوص تعداد سهمیه‌های کشورها تصمیم‌گیری خواهد کرد اما به نظر می‌رسد ایران به امتیازات مورد نظر نزدیک شده و احتمال حضور کشورمان در این مسابقات بسیار زیاد است.

کد خبر 62876

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز