اجلاس چهارجانبه آمریکا، ژاپن، هند و استرالیا موسوم به کواد، امروز در کاخ سفید برگزار خواهد شد. بزرگترین نگرانی این گروه چالشی است که چین برای امنیت دریایی در منطقه هند و اقیانوس آرام ایجاد می‌کند.

اجلاس کواد

به گزارش همشهری آنلاین، روسای ایالات متحده، ژاپن ، هند و استرالیا امروز برای دومین بار در سال جاری میلادی، گفتگوی‌ای چهار جانبه (Quad) پیرامون امنیت هند و اقیانوس آرام برگزار خواهند کرد.

این دیدار که به اجلاس گروه چهار موسوم است بر اساس توافقی غیررسمی در واکنش به زلزله و سونامی اقیانوس هند در سال ۲۰۰۴ شکل گرفت.

از سال ۲۰۱۷ اما به طور فزاینده‌ای مستحکم شد و با سیاست‌های آمریکا در قبال چین تقویت یافت. از دیگر سو تنش‌های موجود بین توکیو، کانبرا و دهلی نو با پکن نیز به تداوم این جلسات کمک کرده است.

تحلیلگران می‌گویند این اجلاس بخشی از تلاش برای تغییر جهت سیاست خارجی ایالات متحده برای تمرکز بر مقابله با دشمن سریع خود، چین، است. آمریکا سعی دارد از جنگ‌های طولانی و اتحادهای سنتی در اروپا فاصله بگیرد.

این گروه اولین اجلاس خود را - هر چند مجازی - در اسفندماه برگزار کرد و بقای این رابطه با وجود تغییر دولت در آمریکا، ژاپن و استرالیا بر دوام آن صحه می‌گذارد.

 سمیر لالوانی، یکی از اعضای ارشد گروه استراتژی آسیا در مرکز استیمسون، به الجزیره گفت: «این یک نهاد واقعی است ... و به نظر می‌رسد این گروه بر برنامه‌ریزی‌های دفاعی و دیپلماتیک واشنگتن در سال‌های آینده تاثیر خواهد داشت.»

این اولین اجلاس حضوری این روسای جمهور در میانه بحران کرونا است: نارندرا مودی، نخست وزیر هند؛ اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا و یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن قرار است پیشرفت صادرات واکسن را مورد بررسی قرار داده و در مورد همکاری بیشتر در زمینه فناوری مخابراتی 5G، امنیت سایبری، مانورهای دریایی و اطلاعاتی گفتگو کنند.

ریچارد ام روسو، مشاور ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن به ان‌پی‌آر گفت همکاری همکاری این گروه در زمینه فناوری‌های نوظهور و باز کردن زنجیره‌های تأمین جدید هدفی مهم برای مقابله با روند سریع حرکت چین است.

بایدن در اجلاسی مجازی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد مشارکت چهار جانبه با هند، ژاپن و استرالیا را در راه کمک به تولید حداقل ۱ میلیارد دوز واکسن در هند و افزایش عرضه جهانی تا پایان سال ۲۰۲۲ در دستور کار خود دارد.

یکی دیگر از توافق‌های احتمالی این اجلاس ایجاد زنجیره‌ تأمین تراشه‌های نیمه هادی ایمن و همچنین تلاش برای کاهش انتشار کربن و افزایش استفاده از انرژی پاک خواهد بود.

کد خبر 628576
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha