مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
۰ نفر

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان گفت: از اول مهر پارسال تا مهر امسال‌ بارش‌ها در استان ۴۰درصد کاهش داشته است.

خشکسالی

به گزارش همشهری آنلاین، اسماعیل افشاری اظهار کرد: از اول مهر سال گذشته تا مهر سال‌جاری که تقریبا می‌توان گفت پایان سال آبی است، حدود ۲۲۳میلی‌متر بارش در استان ثبت شده که نسبت به سال گذشته حدود ۴۰درصد و نسبت به دوره بلندمدت آماری حدود ۳۰درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه ۳۱شهریور آخرین روز سال آبی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ است، افزود: سال سختی از نظر میزان بارش‌ها و روان‌آب‌ها داشتیم و با توجه میزان روان‌آب‌ها و آب ورودی آب به سدها ۷۰درصد کاهش دارد.

این مسئول با بیان اینکه آب پشت سدهای استان حدود ۲۲۹میلیون مترمکعب است، ادامه داد: در سال گذشته در همین بازه زمانی ۲۶۰میلیون مترمکعب آب در پشت سدها بود که امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰میلیون مترمکعب کاهش داشته است.

افشاری بر اهمیت آب مجازی و پنهان در تولید محصولات کشاورزی مثل گوشت نیز اشاره کرد و گفت: برای تولید هر کیلوگرم گوشت نیازمند ۱۵هزار لیتر آب هستیم که متاسفانه به دلیل دیده نشدن این آب، جامعه ارزش چندانی برای آن قائل نیست.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه سازگاری با کم‌آبی و برخوداری عادلانه از منابع آبی مورد تاکید این شرکت است، گفت: در طرح سازگاری با کم‌آبی، مباحث آب‌های سطحی و زیرزمینی مطرح است و اگر در زمینه آب‌های زیرزمینی صرفه‌جویی کنیم در آینده کمتر دچار مشکل خواهیم شد.

به گفته این مقام مسئول، متوسط افت آب دشت‌های استان سالانه حدود ۷۱سانتی‌متر است و از مردم استان به ویژه کشاورزان درخواست می‌شود همچنان دقت و ظرافت در مصرف آب را مد نظر قرار دهند و کشت محصولات پرآب‌بر را حتی در کنار رودخانه‌ها متوقف کنند.

کد خبر 628487

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha