پنجشنبه ۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۳
۰ نفر

رایزنی‌های برجامی و اقتصادی وزیر خارجه با همتایان خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل ادامه دارد.

مذاکره

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، رایزنی‌های فشرده دیپلمات‌های تازه‌نفس در نیویورک ادامه دارد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان دیروز با همتایان خود از آلمان، انگلیس، اسپانیا، اتریش، سوئیس و کرواسی دیدار کرد و نشستی هم با جوزپ بورل، مسئول سیاست ‌خارجی اتحادیه اروپا داشت. برجام و مذاکرات وین پای ثابت گفت‌وگوهای وزیر خارجه با طرف‌های مقابل بود و البته موضوع مراودات اقتصادی و تحولات افغانستان نیز در این رایزنی‌ها مطرح شد. امیرعبداللهیان در این دیدارها بر مواضع ایران درباره توافق هسته‌ای و ضرورت لغو تحریم‌های آمریکا تأکید کرد و به‌طور مشخص اعلام کرد که ایران مذاکرات وین را از سر خواهد گرفت. البته همچنان تاریخ مشخصی برای دور هفتم مذاکرات اعلام نشده و مسئول سیاست خارجی اروپا نیز در همین زمینه به وزیر خارجه ایران گفت که نخستین قدم تعیین زمان نشست وین است. با این‌همه پیش از این سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه نیز گفت که مذاکرات وین در هفته‌های آتی از سر گرفته می‌شود و این موضوع به اطلاع اعضای ۱+۴ رسانده شده است.

در چنین شرایطی دیدار وزیر خارجه کشورمان با وزیر خارجه انگلیس نیز توجه زیادی را به‌خود جلب کرده است، چراکه با توجه به اطلاعیه وزارت خارجه انگلیس در این زمینه و دیدار لیز تراس با همتای آمریکایی خود به‌نظر می‌رسد که پیام‌هایی در روزهای پیش‌رو میان کشورها ردوبدل خواهد شد. از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد که وزیر خارجه در روزهای پیش رو نیز تلاش می‌کند تا فصل جدیدی از روابط ایران با کشورهای دنیا را آغاز کند و در این مسیر گسترش مناسبات اقتصادی را در دستور کار خود قرار داده است.
 

ایران آماده بازگشت به تعهدات است

وزیر خارجه در دیدار با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که دولت سید ابراهیم رئیسی در چارچوب اصول، عملگراست و لذا به‌ دنبال نتیجه عملی در مذاکرات است. به ‌گزارش ایسنا، امیرعبداللهیان افزود: همانطور که قبلا گفته شده است، ما با جدیت در حال بررسی سوابق مذاکراتی هستیم و دولت جدید مذاکرات را از سر خواهد گرفت. ملاک ما عمل طرف‌های مقابل است و نه اظهارنظر آنها. دولت جدید در حال مرور و مطالعه پرونده مذاکرات انجام‌شده است. نه اتلاف وقت می‌کند، نه رفتار غیرسازنده آمریکا را می‌پذیرید و نه کشور را معطل وعده‌های توخالی سابقه‌دار خواهد کرد.  وزیر خارجه ادامه داد: ۳ کشور اروپایی به‌جای فشار به آمریکای ناقض برجام برای بازگشت به تعهداتش، مدام خواستار تعجیل ایران به انجام مذاکرات هستند. همه طرف‌ها باید بدانند، برجام می‌بایست برای ایران نتایج ملموس داشته باشد و در عمل، برداشتن تحریم‌های غیرقانونی را ببینیم. همه طرف‌ها باید عملا با برداشتن گام‌های محکم پایبندی خودشان را به برجام ثابت کنند. این وضعیت غیرقابل‌قبول است که آمریکا از یک طرف گاهی حرف‌های مثبت می‌زند و از طرف دیگر تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می‌کند.

او همچنین گفت که اگر دیگران به تعهدات خودشان برگردند و راستی‌آزمایی شود، ایران نیز آمادگی دارد اقدامات جبرانی خود را متوقف کند. در سوی دیگر جوزپ بورل در این ملاقات ضمن مرور اقدامات اتحادیه اروپا برای احیای برجام گفت که شکست برجام و مذاکرات برای هیچ طرفی خوب نیست. او افزود: اتحادیه اروپا همواره از سیاست و اقدام مخرب ترامپ در خروج از برجام انتقاد کرده و در این خصوص شفاف بوده است، ولی تصمیم دولت جدید آمریکا فصل نوینی برای حفظ و احیای برجام ایجاد کرده است. بورل ضمن ارائه گزارشی از پیشرفت‌ها و چالش‌ها در وین گفت: مسئولیت آمریکا نسبت به ایجاد وضعیت فعلی روشن است اما در عین حال همه طرف‌ها باید کمک کنند تا به نتیجه مرضی‌الطرفین برسیم. قدم اول در این راستا تعیین زمان نشست وین است.
 

از برجام تا تلاش برای گسترش مراودات اقتصادی در نیویورک

وزیرخارجه در دومین روز حضورش در نیویورک ۴ دیدار دوجانبه دیگر نیز داشت. وزیر خارجه کشورمان در ملاقات با «الکساندر شالنبرگ» همتای اتریشی خود، با تشکر از اهدای واکسن توسط اتریش به ایران و مرور آخرین وضعیت روابط دوجانبه، بر علاقه‌مندی ایران بر گسترش هرچه بیشتر روابط اقتصادی ازجمله روابط مالی و بانکی با اتریش تأکید کرد و گفت که دولت جدید آمادگی دارد روابط با اتریش را به بهترین سطح برساند. حسین امیرعبداللهیان با تأکید بر اراده تهران برای تعریف متوازن روابط با اروپا، افزود: مناسبات اروپا با ایران نباید تابعی از نوع رفتار و نگرش غیرسازنده آمریکا به ایران باشد. در این دیدار نیز مثل نشست با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تحولات افغانستان ‌ مورد بحث و رایزنی قرار گرفت. 

وزیر خارجه اتریش نیز در این دیدار گفت: وین همواره به‌دنبال بسط و گسترش روابط با ایران بوده و هیچ سقفی برای ارتقای روابط قائل نیست. او همچنین خبر داد که معاون وزارت خارجه اتریش به‌زودی به ایران سفر می‌کند و خواستار رایزنی‌های منظم‌تر ۲ کشور شد. وزیرخارجه اتریش افزود: اتریش علاقه‌مند است همچون گذشته میزبان مذاکرات هسته‌ای در وین باشد.‌ فرصت خوبی برای احیای برجام پیش آمده است و باید همگی مراقبت کنیم این پنجره بسته نشود. در همین راستا همکاری خوب و نزدیک میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای مانع از سوءاستفاده برخی بازیگران برای تخریب روند مذاکرات می‌شود.

امیرعبداللهیان در دیدار با وزیر خارجه سوئیس نیز از تمایل ایران برای گسترش روابط اقتصادی ۲ کشور گفت و تأکید کرد که بسترهای زیادی برای بسط روابط میان ۲ کشور وجود دارد. وزیر خارجه سوئیس نیز در این ملاقات ضمن مرور نتایج سفر قبلی خود به تهران، گفت: ما برای روابط با ایران اهمیت زیادی قائل هستیم. در همین راستا و طی ماه‌های آینده دیدارهای مهمی میان همکاران ما در حوزه‌های مختلف در حال تنظیم است.

ایگنازیو کاسیس در پایان این ملاقات با تأکید بر آمادگی برن برای گسترش همه‌جانبه روابط، گفت: سوئیس مهیای هر نوع همکاری لازم برای استفاده بهتر و بیشتر از کانال مالی سوئیس برای تامین کالاهای مورد نظر ایران است. دیدارهای فشرده وزیر خارجه پس از ملاقات با وزیر خارجه کرواسی پایان یافت.

امیرعبداللهیان در این دیدار نیز از آمادگی تهران برای برگزاری کمیسیون اقتصادی مشترک ۲ کشور پس از ۱۶ سال خبر داد. حال باید دید که از دیدارها و رایزنی‌های دیپلمات‌ها در روزهای آتی در نیویورک چه اخباری به سطح رسانه‌ها می‌رسد. حسین امیرعبداللهیان با لیز تراس همتای انگلیسی خود هم دیدار کرد. وزارت امور خارجه انگلیس پیش از این در بیانیه‌ای درباره این دیدار اعلام کرده بود: «وزیر خارجه بر پیشنهاد آمریکا مبنی بر لغو تحریم‌ها در ازای بازگشت مجدد ایران به تعهدات هسته‌ای تاکید می‌کند.»
 

بازگشایی سفارت ایرلند در تهران 

در ادامه دیدارهای دیروز وزیر امور خارجه کشورمان، او با همتای ایرلندی خود دیدار کرد ، در این دیدار وزیر خارجه ایرلند  اعلام کرد که سفارت این کشور در تهران به زودی بازگشایی می‌شود.
 

نشست دوم منطقه‌ای در نیویورک

دیروز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک کشورهای منطقه نیز نشستی چندجانبه برگزار کردند. این نشست به ریاست وزیر خارجه عراق و در محل اقامتگاه سفیر عراق برگزار شد و وزیران امور خارجه و نمایندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران، اردن، عربستان سعودی، ترکیه، کویت، مصر، قطر و فرانسه، مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دبیرکل اتحادیه عرب، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس در آن حضور داشتند. این دومین نشست رسمی پس از کنفرانس یک‌روزه بغداد بود که نمایندگان ایران و عربستان در آن حضور داشتند و مورد توجه رسانه‌های خارجی نیز قرار گرفت. خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ درباره آن نوشت: «این نشانه‌ای از بالابردن تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ در منطقه در برهه‌ای است که ایران برای ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای آماده می‌شود.» 

وزیر خارجه کشورمان نیز در این نشست گفت: «گردهمایی مجدد ما در این نشست، این نکته را یادآوری می‌کند که برای برون‌رفت از بحران‌ها و مشکلات و رفع سوءتفاهمات و اختلافات، مسیر و راه‌حلی به‌جز دیپلماسی و گفت‌وگو وجود ندارد. در نبود گفت‌وگو و مذاکره، فرصت‌ها، امکانات و منابع کشورها و دولت‌های منطقه به‌جای توسعه و پیشرفت، هزینه نظامی‌گری می‌شود و بحران، تنش و جنگ همچنان ادامه می‌یابد.»

امیرعبداللهیان، افزود:« بار دیگر تأکید می‌کنم اولویت دولت جدید جمهوری اسلامی ایران، تقویت و توسعه روابط با همسایگان و منطقه است و امیدوارم اینگونه نشست‌ها و دیدارها فصل جدیدی از همکاری و مشارکت اهل منطقه را برای صلح به همراه داشته باشد.»

کد خبر 628456

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha