چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
۰ نفر

اتحادیه اروپا در ماجرای لغو قرارداد ساخت زیردریایی فرانسه برای استرالیا، پشت پاریس درآمده و علیه آمریکا موضع گرفته است.

مکرون- بایدن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، الجزیره گزارش داد، استرالیا قرارداد چند ده میلیارد دلاری با فرانسه برای ساخت ۱۲ زیردریایی را لغو کرده و به جای آن، به‌عنوان بخشی از یک توافق جامع امنیتی با آمریکا و انگلیس، از این کشور زیردریایی هسته‌ای دریافت خواهد کرد. این اقدام استرالیا، فرانسه را به طرز بی‌سابقه‌ای عصبانی و در آستانه شروع مجمع عمومی سازمان ملل، بحرانی بی‌سابقه در دو سوی اقیانوس اطلس ایجاد کرده است.

جوزپ بورل، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بعد از جلسه‌ای غیرعلنی در مقر سازمان ملل در نیویورک گفته که برای نیل به صلح و ثبات در منطقه هند و اقیانوسیه، جایی که چین یک قدرت در حال اوج‌گیری است، به همکاری و هماهنگی بیشتری نیاز است. بورل گفته است که وزرای خارجه اتحادیه اروپا، همبستگی بدون شرط خود با فرانسه را اعلام کرده‌اند. 

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، آمریکا را به خیانت به فرانسه متهم کرده و گفته که اقدام آمریکا و استرالیا، خنجر زدن از پشت بوده است. لودریان از اروپایی‌ها خواسته است تا درباره اتحادشان با آمریکا دوباره فکر کنند. او دولت جو بایدن را متهم کرده که یکجانبه‌گرایی، غیرقابل‌ پیش‌بینی بودن، بی‌رحمی و بی‌احترامی به شرکا را که در دولت ترامپ رایج شده بود، ادامه می‌دهد.

فرانسه چنان از آمریکا خشمگین شده است که برای نخستین بار در تاریخ دو کشور، سفیر خود را از این کشور فراخوانده است. پاریس اقدام مشابهی را هم در قبال استرالیا انجام داده است.

کد خبر 628261

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha