مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
۰ نفر

وقتی خبر آمد که اکسیژن برای بیماران کرونایی کم است، اصناف مشهد همدل شدند و پویش «نذر نفس» را راه انداختند.

نذر نفس

محمد بلبلی-همشهری آنلاین

طی چند ماه اخیر و با اوج‌گیری‌ پی‌درپی ویروس کرونا، گزارش‌هایی مبنی بر کمبود کپسول و افت خلوص اکسیژن از بیمارستان‌های خراسان رضوی به گوش رسید. بیماران بستری در خانه‌ نیز برای تهیه اکسیژن و کپسول با مشکل مواجه بودند تا این‌که اتاق اصناف مشهد «پویش نذر نفس» را طراحی و پیشنهاد کرد.

رئیس اتاق اصناف مشهد در این باره به همشهری آنلاین گفت: پویش نذر نفس، مرداد امسال با همکاری دستگاه‌های دولتی و کمک‌های مردمی، برای تامین اکسیژن مورد نیاز بیمارستان‌های خراسان رضوی و تهیه کپسول بیماران بستری‌ در منزل، کار خود را آغاز کرد.

محمود بنانژاد در کنار اقدامات نقدی خیرین برای تهیه اکسیژن به مسائل معنوی در جریان پویش نذر نفس اشاره کرد و افزود: به طور مثال صنف صافکارهای استان که در کارگاه‌های خود از کپسول اکسیژن استفاده می‌کنند در اوج زمانی که بیمارستان‌ها با کمبود شدید کپسول اکسیژن مواجه شده بودند، کپسول‌های خود را به صورت امانی در اختیار بیمارستان‌ها قرار دادند.

وی درباره شکل‌گیری پویش نذر نفس اظهار کرد: معضل اصلی در زمان بروز مشکلات و کمبودهای مربوط به اکسیژن به دلیل کنار هم قرار نداشتن دستگاه‌ها و مسئولان استانی بود. کار مهمی که در پویش نذر نفس انجام شد، کنار هم قرار دادن عوامل مختلف برای انجام یک کار درست و خوب بود که به نتیجه مطلوبی هم رسید. با همکاری و همدلی دستگاه‌های مختلف و همچنین یاری مردم در حال حاضر اکسیژن مورد نیاز بیمارستان‌ها تامین شده و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

بنانژاد با اشاره به اینکه پویش نذر نفس را اتاق اصناف مشهد آغاز کرد، گفت: این پویش با مشارکت تشکل‌های مردمی ادامه پیدا کرد و به نتیجه رسید. ۱۰ روز بعد از آغاز این پویش صنف لوازم یدکی مشهد به این ماجرا ورود پیدا کرد و با تلاش فراوان، گروه‌های یاری‌رسان در این زمینه را مدیریت کرد که نتایج خوبی نیز حاصل شد.

وی اضافه کرد: بعد از این، گروه‌های پزشکی و پرستاران نیز به پویش نذر نفس پیوستند که مشاوره‌ها و کمک‌های بسیاری را از طریق فضای مجازی و همچنین به شکل حضوری انجام دادند. گروه ۳ هزار نفری معلمان نیز با تهیه ۳۰۰ کپسول، تاثیر بسیار خوبی در رفع کمبود اکسیژن در استان داشتند.

این مسئول ادامه داد: یک کارخانه تولید اکسیژن نیز ظرف مدت ۱۰ روز در مشهد راه‌اندازی شد و کار خود را آغاز کرد. همکاری و تلاش استانداری در راه‌اندازی این کارخانه بسیار قابل تقدیر است، با توجه ویژه مسئولان استانداری پروانه بهره‌برداری کارخانه تولید اکسیژن به سرعت صادر و امکانات لازم در اختیار کارخانه قرار گرفت که کمک بسیار بزرگی در زمینه تامین اکسیژن استان به حساب می‌آید.

بنانژاد افزود: مواد اولیه تهیه اکسیژن در کارخانه‌های تولیدی، «اکسیژن مایع» است که از استان‌های دیگر مانند بوشهر تامین می‌شود. بیشتر مواقع در زمینه حمل‌ونقل و هزینه‌های مربوط به وارد کردن اکسیژن مایع به استان با مشکلات بسیاری روبه‌رو بودیم که با کمک‌های مردمی در حال حاضر مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس اتاق اصناف مشهد اظهار کرد: طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در حال حاضر مشکلی برای تامین اکسیژن در بیمارستان‌های استان وجود ندارد. دیگر از صف‌های طولانی برای تهیه کپسول خبری نیست. البته در یک ماه اخیر هم تا حدودی کرونا  کنترل شده و مراجعه به بیمارستان‌ها کمتر شده است.

وی ادامه داد: به نوعی می‌توان گفت که پویش نذر نفس ماموریت ابتدایی خود را با موفقیت به پایان رساند و در حال حاضر مشغول برگزاری جلساتی با مسئولان استانی برای تهیه واکسن کرونا هستیم. تهیه واکسن بجز تامین منابع مالی، مشکلات دیگری در زمینه خرید و وادرات دارد که به دلیل وجود تحریم‌ها کار را دشوار کرده است.

پویش تهیه واکسن

بنانژاد گفت: اصناف مشهد به گروه‌هایی که امکان خرید واکسن را دارند اطلاع‌رسانی کرده است تا منابع مالی تهیه واکسن را تامین کند. در همین زمینه داروسازی ثامن (زیرمجموعه آستان قدس رضوی) با امکاناتی که در زمینه واردات دارو دارد برای واردات واکسن نیز اعلام آمادگی کرده است. در حال حاضر، تنها مساله تامین مالی واردات مطرح است که با همکاری گروه‌های مردمی و اصناف به زودی تامین خواهد شد تا خراسان‌رضوی هرچه زودتر به نقطه امن در برابر شیوع کرونا برسد.  

رئیس اتاق اصناف مشهد در پایان اظهار کرد: چند ماه قبل مسئولان استانی و اصناف برای تامین مالی تهیه واکسن کرونا اعلام آمادگی کردند که مورد موافقت قرار نگرفت، اما در جلسه‌ ۱۵ شهریور با حضور مسئولان استانی این پیشنهاد مطرح شد که هر گروه شغلی و تشکلی بتواند با منابع مالی خود واکسن را تهیه و بدون در نظر گرفتن محدودیت سنی به  افراد مجموعه خود تزریق کند. اگر این پیشنهاد مورد قبول واقع شود، علاوه بر این‌که واکسن‌هایی که دولت وارد می‌کند را می‌توان برای افراد بیشتری استفاده کرد، سرعت واکسیناسیون نیز بسیار بیشتر خواهد شد.

کد خبر 628060

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha