سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

فقر و ترس در افغانستان مراجعه مردان به سلمانی‌ها را کم کرده و این موضوع به معضلی برای آرایشگران تبدیل شده است.

سلمانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرانس۲۴، خودداری افغان‌ها از پرداختن به مد و لباس، سلمانی‌ها را به دشواری انداخته است. مدل موهای مردانه‌ای مانند موهاک، کوئیف و کرو، موهایی با تمرکز بر بخش جلویی سر و کناره های کم پشت یا تراشیده شده، مدل‌هایی بودند که نادرشاه در سومین شهر بزرگ افغانستان، هرات، برای مردان جوان رواج داده بود.

اما از زمان روی کار آمدن طالبان، حدود یک ماه و نیم پیش، افغان‌ها علاوه بر کمبود بودجه و مشکلات مالی، از اجرای مدل‌های شیک و به روز موی مردانه نیز می‌ترسند.

«شاه»، جوان آرایشگری که روی آینه‌های سالن خود را پوشانده می‌گوید قبلا مردم به سلمانی او می‌آمدند و مدل موهای مختلفی می‌خواستند، اما دیگر اینطور نیست. آنها از مجازات شدن می‌ترسند.

در دوره قبلی قدرت، از ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، طالبان مدل موهای مد روز را ممنوع کرده بودند و اصرار داشتند که مردان ریش بگذارند. 

شاه افزود که مدتی است با کاهش مراجعه مردم روبرو شده و اگر یک مشتری‌ پیدا شود درخواست یک مدل ساده دارد: «مردم دیگر ریش خود را نمی‌تراشند و این تبدیل به یک معضل شده.»

این آرایشگر که ۱۵ سال است در این حرفه فعالیت می‌کند گفت این رکود باعث شده که درآمد روزانه وی از ۱۵ دلار به ۵ تا ۷ دلار کاهش یابد.

محمد یوسفی، ۳۲ ساله، نیز که آرایشگاهی محلی دارد گفت مجبور شده قیمت‌های خود را به طور چشمگیری کاهش دهد تا سلمانی‌اش همچنان فعال باشد.

وی گفت: «به دلیل وضعیت فعلی، مشتریان درآمد کمتری دارند و دستمزد کمتری نیز به ما پرداخت می‌کنند. مردم عادی سعی دارند شبیه طرفداران طالبان به نظر برسند تا مورد بازخواست قرار نگیرند»

در آرایشگاه علیرضا، ۳۶ ساله، چراغ‌های روشن کنار آینه صورت مشتریان را نورانی می‌کند و هنوز قفسه‌ها پر از انواع قوطی‌های اسپری مو، ژل، موس، ادکلن و ماسک صورت است.

او که از کاهش روزافزون فرصت‌های شغلی می‌گوید به دو شاگرد ۱۱ و ۱۴ ساله خود اشاره می‌کند که منتظر یادگرفتن حرفه او هستند.

علیرضا به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «در گذشته جوانان هر یک یا دو هفته برای کوتاه کردن مو یا ریش خود می‌آمدند و سرزنده بودند. اما اکنون جوانانی که باقی مانده‌اند دیگر علاقه‌ای به کوتاه کردن مو یا ریش خود ندارند.»

او با تاکید بر مشکلات اقتصادی و فقر اکثر مردم افزود: «قبلا درآمد من عالی بود اما اکنون دیگر آنطور نیست.»

کد خبر 628044
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نقی IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    7 1
    تازه اول بدبختی افغانستانی ها ست !!!...این حاکمان جاهل ومتحجروغارتگر وجانی و...به نام دین واسلام آمده اند !!!...درحالی که اصلا هیچ قانونی را قبول ندارند فقط دنبال منافع خود وغارت وجنایت و...خواهند بود...این وحوش همه روشنفکران ودگراندیشان وجوانان و...نابود خواهند کرد ومنابع وسرمایه های افغانستان را مال خود خواهند کرد!!!...وخودشان ونزدیکانشان صاحب افغانستان خواهند شد !!!.. بقیه ملت برده واسیر !!!..خودشان را نماینده خدا نعوذباا...بالاترخواهند دانست...واحکام وقوانین شریعت در جهت مصالح خود هر لحظه خواهند زایید وتفاسیر من در آوردی به زوراعمال خواهند کرد....افغانستان ومردمش گروگان اینا به قهقرا ونابودی وقهقرا خواهد رفت....یکعده متحجر وجاهل وبیسواد و...زندگی لاکچری برای خودشون خواهند ساخت وتوله هایشان آقازاده ولاکچری نشین اروپا وامریکا....