«بلفاست» درباره پسری به اسم بادی است که نقشش را جود هیل به خوبی بازی کرده است. خانواده این پسر درگیر نزاع‌های سیاسی و مذهبی پرآشوبی است که ایرلند شمالی را در دهه ۱۹۶۰ درگیر خود ساخته است. نقش والدین وی را جیمی دورنان و کتریونا بالف بازی کرده‌اند و آنها با انتخاب‌های سختی روبه رو هستند زیرا تنش‌ها در شهر روز به روز در حال افزایش است.

بلفاست

درباره فیلم بلفاست | ادای دین کنت برانا به سرزمین مادری  همشهری آنلاین -مهدی تهرانی: «بلفاست» به کارگردانی «کنت برانا» روایتی از دوران کودکی این بازیگر و کارگردان در سال ۱۹۶۹ در ایرلند شمالی است، زمانی که درگیری میان کاتولیک‌ها و پیروان پروتستان به اوج رسید. در فیلم «بلفاست»        بازیگرانی چون «کترینا بلف»، «جودی دنچ»، «جیمی دورنان» و «جودی هیلز» نقش آفرینی کرده اند.

  «بلفاست» ادای دین سیاه و سفید فیلمساز تحسین‌شده زاده ایرلند شمالی به سرزمین مادری است که در کودکی از آن گریخته است. برانا در حالی روز شنبه ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۱ جایزه معتبر فیلم برگزیده تماشاگران را از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رویداد سینمایی آمریکای شمالی برد که تورنتو در سال‌های اخیر به محکی بسیار مناسب برای میزان درخشش برندگان جایزه اصلی آن در فصل جوایز به ویژه مراسم اهدای جوایز آکادمی اسکار است.

«سرزمین خانه بدوش‌ها» در شرایطی امسال سه جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین بازیگر زن را برد که سال گذشته برنده جایزه فیلم برگزیده تماشاگران تورنتو شده بود. «۱۲ سال بردگی»، «سخنرانی پادشاه» و «میلیونر زاغه‌نشین» هم دیگر فیلم‌های موفق دوره‌های اخیر اسکار هستند که سفر پیروزمندانه خود را از تورنتو آغاز کرده بودند. ۹ برنده پیشین جایزه فیلم برگزیده تماشاگران تورنتو همگی نامزد اسکار بهترین فیلم شدند و سه مورد این جایزه معتبر را بردند؛ از جمله «کتاب سبز» در ۲۰۱۹.

برانا که بازی در نقش‌های شکسپیری و فیلم‌های ابرقهرمانی چون «ثور» را در چهار دهه فعالیت حرفه‌ای کارنامه دارد، در پیامی ویدئویی به مراسم اختتامیه جشنواره فیلم تورنتو گفت: «نخستین نمایش «بلفاست» در تورنتو یکی از خاطره‌انگیزترین رویدادهای زندگی حرفه‌ای من است. هیجانزده و بسیار سپاسگزارم و احساس خاکساری می‌کنم.» فیلمساز ۶۰ ساله در تازه‌ترین تجربه کارگردانی خود روایتی بسیار شخصی از خشونت‌های ایرلند شمالی در دهه ۱۹۶۰ از نگاه بادی ۹ ساله ارائه می‌کند.

درباره فیلم بلفاست | ادای دین کنت برانا به سرزمین مادری

«بلفاست» قرار است ماه نوامبر اکران و برای درخشیدن در فصل جوایز آماده شود. برانا در ۹ سالگی همراه خانواده از ایرلند شمالی به انگلیس گریخت تا از درگیری‌های خشونت‌بار مذهبی و ملی‌گرایانه دور باشد. جیمی دورنان، جودی دنچ، کترینا بلف و کی‌ران هایندز بازیگران اصلی فیلم هستند که درام را با کمدی درآمیخته است.

کنت برانا تا امروز پنج بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده اما هرگز مهم‌ترین جایزه تاریخ سینما را نبرده است. نود و چهارمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار یکشنبه ۲۷ مارس برگزار می‌شود و انتظار می‌رود فیلم ۹۷ دقیقه‌ای «بلفاست» از رقیبان جدی این دوره باشد.

بلفاست: شناسنامه

  • کارگردان: کنت برانا
  • تهیه‌کننده: لارا برویک، سلیا دووال، بکا کواچیک، تامار توماس
  • نویسنده: کنت برانا
  • بازیگران:جودی دنچ،  کترینا بلف، جیمی دورنان، کیران هایندز و جود هیل
  • فیلم‌بردار: هریس زامبارلوکس
  • تدوین‌گر    اونا نی دوهولی
  • توزیع کننده فوکس فیچرز
  • زمان : ۹۷ دقیقه
  • محصول : بریتانیا و آمریکا  و ایرلند
کد خبر 627948

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha