مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
۰ نفر

استان سردسیر آذربایجان‌غربی امسال از خشکسالی امان نیافت؛ منطقه‌ای که به باران‌های بهاری و برف سنگین زمستان شهرت دارد سال‌آبی جاری را با تغییرات شدید آب و هوایی و کاهش شدید بارندگی آغاز کرد؛ شرایطی که نه فقط وضعیت تامین آب آشامیدنی استان را با مشکل مواجه کرد بلکه به بخش کشاورزی به‌ویژه در روستاها نیز رسید.

آذربایجان غربی

همشهری آنلاین-ستاره حجتیمدیرکل هواشناسی آذربایجان‌غربی به همشهری می‌گوید: میزان بارندگی‌ها در استان در سال‌آبی‌ای که گذراندیم ۲۳۶.۴درصد بود که نسبت به پارسال ۳۵درصد و نسبت به دوره بلندمدت ۲۹درصد کاهش یافت. حبیب عبدلی در ادامه می‌افزاید: در سال‌آبی جاری بیشترین بارش استان از شهرستان سردشت با ۴۷۵.۶میلی‌متر و کمترین بارش از شهرستان چالدران با ۱۵۴.۸میلی‌متر و ۵۳درصد کاهش گزارش شد.   او با بیان اینکه بارش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در این سال‌آبی ۱۴۴.۸میلی‌متر بوده است، می‌افزاید: این میزان بارش نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۳۳درصد کاهش و نسبت به دوره آماری بلندمدت ۳۶درصد کاهش را نشان می‌دهد؛ کاهشی که بلافاصله بر بخش آب آشامیدنی و همچنین کشاورزی شهرها و روستاهای این استان اثر منفی گذاشت.

آبرسانی سیار کفاف نمی‌دهد
سیف‌الله خادمی، یکی از اهالی روستای حصار بهرام ارومیه در این‌باره به همشهری می‌گوید: اواخر مرداد چاه روستا کاملا خشک و روستا به‌طور کامل از آب محروم شد. مدتی است آب برای آشامیدن، استحمام و نظافت نداریم. مسئولان فکر می‌کنند با آبرسانی با تانکر مسئله حل می‌شود اما اینطور نیست. باید مجوز حفر چاه دیگری بدهند، تازه اگر در چاه‌های دیگر هم به آب برسیم. میرعلی شعبانی، یکی از اهالی روستای گوچین‌قلعه ارومیه است. او نیز از دسترسی نداشتن به آب در روستا گلایه می‌کند و می‌گوید: بیشتر اهالی ما پیر و مسن یا مریض هستند. تابستان بسیار سختی را گذراندیم و به‌نظر می‌رسد پاییز هم برایمان اینگونه خواهد بود. او با بیان اینکه آب تانکر کفاف رسیدگی به افراد مسن و بیمار را نمی‌دهد، توضیح می‌دهد: برخی از اهالی روستا که کسی را ندارند و  با پشت خمیده و درد دست و پا   باید آب را خودشان جابه‌جا کنند مگر اینکه  کسی از در و همسایه به دادشان برسد. به ما قول دادند پیش از عید غدیری که گذشت مشکل آب روستا رفع شود اما با گذشت چندماه از عید غدیر هنوز این مشکل پابرجاست.
 
آبرسانی سیار به ۲۰۰ روستا
آذربایجان‌غربی به‌واسطه داشتن ۲۰رودخانه پرآب، از غنی‌ترین و سالم‌ترین مناطق کشور از نظر بهره‌مندی از آب آشامیدنی محسوب می‌شود اما خشکسالی‌های مداوم، روستاییان استان را با کم‌آبی مواجه کرده‌است.
در سال‌های اخیر لوله‌کشی آب بهداشتی برای حدود ۲۰۰روستا تسریع شد اما در یکی، دو سال اخیر آب آشامیدنی اهالی ۱۰۰روستای استان در بحران بی‌آبی به‌صورت سیار تأمین می‌شود.
بنابر اعلام شرکت آب و فاضلاب استان، روستاهای دارای آبرسانی سیار ۲دسته هستند؛ برخی روستاها از قبل دارای مشکل کم‌آبی بوده‌اند و تعدادی نیز در فصل تابستان و به‌دلیل خشک‌شدن منابع آبی داخل روستا دچار کمبود آب شده‌اند و آبرسانی سیار به آنها تا آغاز فصل بارندگی ادامه دارد.
برای حدود ۳۰روستا که از قبل دارای مشکل کم‌آبی بوده‌اند پروژه‌هایی در دست اقدام است تا با ساخت مجتمع‌های روستایی، آبرسانی پایدار انجام شود. در این میان در هفته‌های اخیر به‌دلیل بروز مشکل آب آشامیدنی به ۸روستای بخش ارس شهرستان پلدشت با بیش‌از ۱۷۰۰ خانوار آبرسانی سیار انجام می‌شود.

مناقصه ۶۰ چاه جدید
رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌غربی از برنامه‌ریزی برای حفر ۱۰۰ چاه جدید در استان تا پایان امسال خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید: این اقدام در راستای مقابله با تنش‌آبی انجام می‌شود. از این تعداد مراحل مربوط به مناقصه ۶۰ چاه در حال انجام است که تا پایان سال مالی جاری عملیات اجرایی آنها به اتمام خواهد رسید.
لطیف خوش‌سیرت، تهیه و توزیع ۶۰ تانکر آبرسانی جدید به شهرستان‌ها به ظرفیت ۱۲۰ هزار لیتر، تجهیز و راه‌اندازی ۲ تانکر آبرسانی سیار به ظرفیت ۱۶ هزار لیتر، فعالیت شبانه‌روزی ۱۳ تانکر آبرسانی سیار در استان و توزیع بیش از ۱۶ میلیون لیتر آب آشامیدنی در ۵ ماه اخیر، استفاده از چاه‌های رزرو در ماکو، چاه‌های اشخاص حقیقی در شاهین‌دژ و بوکان، ظرفیت ناوگان آب‌رسانی سایر دستگاه‌ها و هماهنگی با شرکت توزیع نیروی برق برای قطع نشدن برق در فیدرهای حساس تامین آب آشامیدنی و احصای روستاهای مواجه با تنش آبی و اقدامات پیشگیرانه را از مهم‌ترین اقدامات پیشگیری و مقابله با بحران و تنش آبی در استان اعلام می‌کند.
او اضافه می‌کند: برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت مخازن ذخیره آب به میزان ۴۰ هزار مترمکعب از دیگر اقدامات در دست اجرا برای مقابله با تنش آبی استان است. عملیات اجرایی تکمیلی این میزان مخزن ذخیره آب در سال‌جاری خاتمه خواهد یافت.
به‌گفته خوش‌سیرت، ظرفیت مخازن موجود استان هم‌اکنون ۴۰۲ هزار مترمکعب و ظرفیت مخازن در مدار ۳۹۸ هزار مترمکعب است.

کد خبر 627885

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha