مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
۰ نفر

کاهش ۱۵درصدی عسل در آذربایجان شرقی موجب افزایش قیمت این محصول شده است.

عسل

به گزارش همشهری آنلاین، آذربایجان شرقی از نظر تولید عسل، رتبه دوم کشور را بعد از آذربایجان غربی دارد و بیشترین تعداد کلنی زنبور عسل کشور نیز در اختیار این استان است، اما زمستان سال قبل سرمازدگی موجب تلف شدن کلونی‌های زیاد زنبور در استان شد. این اتفاق در شهرهایی مانند سراب و بستان‌آباد که مرکز تولید عسل هستند، بیشتر بود به طوری که نابودی کندوهای عسل موجب کاهش تولید عسل و در نتیجه افزایش قیمت آن شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه با وجود کاهش تولید امسال حدود ۱۳هزار تن عسل در استان تولید خواهد شد، عنوان کرد:  تولید محصول عسل امسال حدود ۱۵درصد کاهش داشته است.

اکبر فتحی یکی از دلایل کاهش محصول را پایین بودن وضعیت کیفی مراتع و باغ‌های استان به دلیل وقوع خشکسالی دانست و افزود: تخصیص نیافتن شکر کافی و گرانی نهاده از دیگر عوامل کاهش تولید عسل در سال جاری بوده است.

وی ضمن انتقاد از ارائه نشدن تسهیلات بانکی برای کلنی داران در سال‌های اخیر اظهار کرد: تلفات زمستانی کلنی‌های زنبورعسل در استان امسال نسبتا زیاد بوده است.

فتحی تعداد کلنی‌های عسل  موجود در استان را بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۳۵هزار کلنی بومی و یک میلیون و ۳۱۹هزار کلنی مدرن در استان وجود داشته باشند.

کد خبر 627817

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha